7 צפייה בגלריה
AI
AI
יועץ הטיולים של העתיד?
(תמונה: שאטרסטוק)
כמו רבים בעולם, גם אני שיחקתי קצת לאחרונה עם ChatGPT, ממשק הצ'אט החדש של חברת OpenAI שמנפק תוך שניות תשובות וטקסטים שנראים, לפחות במבט ראשון, כאילו נכתבו על ידי בן אנוש. מהר מאוד השיחה גלשה לנושאים שקשורים בעבודה שלי – תיירות וטיולים, כמובן.
פתחתי את השיחה כששאלתי את ChatGPT איך נראית החופשה המושלמת?
"החופשה המושלמת היא עניין סובייקטיבי ועשויה להשתנות באופן ניכר מאדם לאדם. יש אנשים שעשויים להעדיף חופשה בחוף הים, בעוד שאחרים עשויים ליהנות מחופשה בהרים. חלק מהאנשים יעדיפו חופשה רגועה, בעוד שאחרים יעדיפו הרפתקה. חלק מהאנשים עשויים לרצות להעביר את החופשה בחקר תרבויות חדשות, בעוד שאחרים ירצו להעביר אותה באופן משפחתי יותר. בסופו של דבר, החופשה הטובה ביותר היא כזאת שמותאמת לאינטרסים ולהעדפות שלכם, ומאפשרת לכם להירגע, לטעון מצברים ולעשות כיף".
7 צפייה בגלריה
לעולם בעקבות השמש
לעולם בעקבות השמש
כך נראית החופשה המושלמת? תלוי את מי שואלים
(צילום: shutterstock)
יש לך טיפים טובים למטיילים? "לפני שאתם נוסעים ערכו מחקר על אודות היעד שלכם, לימדו על התרבות, המנהגים וכל דבר שעלול לאיים על הבטיחות שלכם.
"הכינו עותקים של מסמכים חשובים: שימרו צילומים של הדרכון שלכם, מסמכי ביטוח וניירות חשובים נוספים בנפרד מהמסמכים המקוריים.
"השתמשו בחגורת כסף: שימרו על הכסף המזומן, כרטיסי האשראי ודברי ערך נוספים על ידי שימוש בחגורת כסף שאתם יכולים לחגור מתחת לבגדים שלכם.
"הישארו בריאים: שתו מים מבוקבקים, הימנעו מאכילת אוכל רחוב ותשקלו להתחסן לפני שתצאו למסע.
"היו גמישים: היו פתוחים לשינויים בלתי צפויים ולעיכובים ונסו לזרום.
"לימדו כמה מושגים בסיסיים בשפה המקומית. אפילו מאמץ קטן יכול להועיל מאוד בהפגנת כבוד ועשיית רושם חיובי על מקומיים.
"היו ערניים לסביבה שלכם, במיוחד במקומות הומי אדם או לא מוכרים.
"השאירו את לוח הזמנים של הטיול שלכם אצל חבר או בן משפחה. ודאו שמישהו בבית יודע את המסלול שלכם ואיך אפשר ליצור איתכם קשר במקרה חירום".
האם ישראל היא יעד טוב לתיירים? "ישראל היא מדינה עם היסטוריה עשירה, חופים יפים והרבה אתרים שקשורים בתרבות ובדת שפופולריים בקרב תיירים. זה יעד שיכול למשוך מגוון רחב של מטיילים, החל מכאלה שמתעניינים בהיסטוריה ובתרבות ועד לכאלה שנהנים מחופשות בטן גב ופעילויות בטבע. חלק מאטרקציות התיירות הפופולריות בישראל כוללות את הכותל המערבי והר הבית בירושלים, הגנים הבהאים בחיפה והחופים בתל אביב. יש גם הרבה מוזיאונים, שווקים ומסעדות.
7 צפייה בגלריה
תל ואביב וירושלים
תל ואביב וירושלים
תל ואביב וירושלים - ההמלצות הרגילות
(צילומים: shutterstock)
"עם זאת, חשוב לציין שבישראל יש מצב פוליטי מורכב ויש כמה עניינים בטיחותיים שמטיילים צריכים להיות מודעים להם. תמיד זה רעיון טוב לחקור את היעד שלך ולהיות זהיר כשאתה נוסע למדינה זרה".
בהמשך לדבריו השבוע של שר התיירות הנכנס חיים כץ כי הממשלה החדשה תשקיע, "באזורים חדשים, למשל בטוסקנה המקומית ביהודה ושומרון". שאלתי את ChatGPT איזה יעד טוב יותר לתיירים – טוסקנה או הגדה המערבית?
"זה ממש תלוי איזה דברים אתה מחפש ביעד לחופשה. טוסקנה זה חבל ארץ במרכז איטליה שידוע בנופים היפים שלו, בעיירות ובכפרים מקסימים, ובמסורת תרבותית ואמנותית עשירה. הגדה המערבית זו טריטוריה שממוקמת במזרח התיכון, מערבית לנהר הירדן ומזרחית לישראל. זה אזור מורכב מבחינה פוליטית, תרבותית והיסטורית, ויש בו כמה אתרים היסטוריים ודתיים חשובים.
7 צפייה בגלריה
נוף טיפוסי בטוסקנה
נוף טיפוסי בטוסקנה
נוף טיפוסי בטוסקנה
(צילום: shutterstock)
"אם אתה מחפש חופשה רגועה ושלווה עם הרבה אפשרויות לסיורים, טעימות יין והנאה מהאוויר הפתוח, טוסקנה עשויה להיות יעד טוב יותר עבורך. מצד שני, אם אתה מעוניין ללמוד את ההיסטוריה והתרבות של המזרח התיכון ולבקר באתרים היסטוריים ודתיים חשובים, הגדה המערבית עשויה להיות בחירה נהדרת. בסופו של דבר, היעד הטוב ביותר עבורך תלוי בתחומי העניין שלך ובמה שאתה מקווה לחוות בחופשה".
מה הם היעדים הכי פחות מוערכים (Underrated) בעולם? "קשה לומר מה הוא יעד התיירות הכי לא מוערך בעולם, זאת משום שהתפיסות בנוגע לפופולריות ואטרקטיביות של כל יעד עשויות להשתנות באופן ניכר מאדם לאדם. להלן כמה יעדים שעשויים להיחשב כלא מוערכים מספיק על ידי חלק מהמטיילים:
"האיים האזוריים, ארכיפלג פורטוגלי באוקיינוס האטלנטי עם נופים יפים ושילוב ייחודי של תרבות פורטוגזית ואטלנטית.
7 צפייה בגלריה
האיים האזוריים פורטוגל
האיים האזוריים פורטוגל
האיים האזוריים - המלצה מפתיעה ומסקרנת
(צילום: shutterstock)
"גאורגיה, מדינה באזור הקווקז עם היסטוריה עשירה, נופים מדהימים, ועירוב ייחודי של השפעות מאירופה ומאסיה.
"טסמניה, מדינת אי של אוסטרליה עם נוף פראי ומחוספס ושילוב ייחודי של השפעות תרבותיות מאוסטרליה ומבריטניה.
"מניטובה, פרובינציה בקנדה עם היסטוריה ילידית עשירה, פארקים לאומיים יפים ומגוון של פעילויות פנאי באוויר הפתוח.
7 צפייה בגלריה
Pisew Falls, מניטובה
Pisew Falls, מניטובה
Pisew Falls, מניטובה
(צילום: shutterstock)
"קרואטיה, מדינה במזרח אירופה עם קו חוף יפה בים האדריאטי, פארקים לאומיים מהממים ומורשת תרבותית עשירה.
"שוב, מה שנחשב לא מוערך הוא סובייקטיבי ויכול להשתנות באופן משמעותי מאדם לאדם".
המשכתי ושאלתי לגבי יעדים שמוערכים יתר על המידה (Overrated). "מדובר בעניין סובייקטיבי שמשתנה מאדם לאדם, אך כן נראה כי חלק מהאנשים יכולים להחשיב יעד כמוערך יתר על המידה אם הוא צפוף מדי, או יקר מדי או איבד מהאותנטית שלו בשל המוני התיירים שביקרו בו. אחרים יכולים להחשיב יעד כמוערך יתר על המידה אם הוא לא עונה על הציפיות או ההתלהבות שיש לגביו.
"חשוב לזכור שיעד שייחשב על ידי אדם מסוים למוערך יתר על המידה עשוי להיות יעד החלומות של תייר אחר. תמיד מומלץ לעשות את המחקר שלכם ולהחליט בעצמכם אם יעד מסוים מתאים לכם, ולא פשוט ללכת אחרי טרנדים ולהסתמך על דעתם של אחרים".
מה הדבר הגדול הבא בעולם התיירות? "קשה לחזות מה יהיה הדבר הגדול הבא בתיירות, הטרנדים בתעשייה יכולים להשתנות מהר. אולם, יש כמה התפתחויות שיש להם פוטנציאל לעצב את עתיד התיירות.
"תיירות בת קיימא: כשהמודעות לסביבה ולהשפעות החברתיות של תיירות גדלות, יש טרנד שגדל לקראת פרקטיקות של קיימות שמצמצמות את ההשפעה השלילית ותומכות בקהילות מקומיות.
"תיירות על בסיס חווייתי. במקום פשוט לבקר ביעד, יותר ויותר מטיילים מחפשים חוויות סוחפות ואותנטיות שיאפשרו להם להתחבר באמת למקום ולתרבות שלו".
"טכנולוגיה דיגיטלית. השימוש בטכנולוגיה דיגיטלית משנה את הדרך שבה אנשים מתכננים ומזמינים את הטיול שלהם, וגם מאפשרת יותר הזדמנויות חדשות לחוויות אינטראקטיביות ומותאמות אישית.
"תיירות הרפתקנית: כשאנשים מחפשים חוויות חדשות ומרגשות, תיירות הרפתקאות - שיכולה לכלול פעילויות כמו טרקים, רפטינג וטיפוס הרים - הופכת יותר ויותר פופולרית.
7 צפייה בגלריה
הרפתקאות - תמיד באופנה
הרפתקאות - תמיד באופנה
הרפתקאות - תמיד באופנה
(shutterstock)
"תיירות מרפא: יותר ויותר אנשים טסים לבצע הליכים רפואיים, כולל ניתוחים מתכוננים וטיפולי שיניים, בשל העלויות הנמוכות ולפעמים האיכות הגבוהה יותר של הטיפול שזמינות במדינות אחרות.
"סביר שהטרדנים האלה, ואחרים, ימשיכו לעצב את עתיד התיירות בשנים הקרובות".
האם בעתיד תיירות חלל תהיה זמינה במחיר סביר לאדם הממוצע? "קשה לחזות במדויק עד כמה בת השגה תיירות החלל תהיה בעתיד, אבל סביר שהיא תהפוך להיות יותר נגישה בזכות התקדמות הטכנולוגיה והתעשייה. כמה חברות שעוסקות בתיירות חלל, כמו וירג'ין גלקטיק ובלו אוריג'ין, כבר מציעות טיסות תת-מסלוליות ללקוחות במחירים שהרבה אנשים יכולים לעמוד בהם.
"הטיסות הללו מציעות חווייה של חוסר משקל ונוף לכדור הארץ מהחלל, אבל הן לא טיסות מסלוליות (טיסות שבהן החללית מקיפה את כדור הארץ – א"ר). ייתכן שכאשר הטכנולוגיה והתשתיות לתיירות חלל ישתפרו, יהיו גם יותר אפשרויות ברות השגה לתיירות חלל עם טיסות מסלוליות. אולם, חשוב לזכור שתיירות חלל היא יקרה באופן מהותי בשל עלויות הפיתוח והתפעול של הטכנולוגיה הנדרשת, וסביר שהיא תמיד תהיה יותר יקרה מרוב הצורות של תיירות יבשתית".