3 צפייה בגלריה
דיילות של חברת אמירייטס
דיילות של חברת אמירייטס
דיילות של חברת אמירייטס
(צילום ארכיון: shutterstock)
אמירייטס, חברת התעופה הלאומית של איחוד האמירויות ואחת מחברות התעופה הטובות בעולם, הפעילה "משטרת משקל" נגד אנשי צוות האוויר שלה ודרשה מהם לא להשמין כדי שיוכלו לעמוד, כביכול, בסטנדרטים נאותים של נראות. כך עולה מתחקיר של אתר החדשות האמריקני "אינסיידר".
התחקיר כלל עדויות של עובדים לשעבר מקרב צוותי האוויר והנהלת החברה, ומהן עולה כי עובד או עובדת שעולים במשקל מעבר למה שמקובל עומדים בפני סנקציות שעשויות לכלול הורדה מטיסות (ענישה שפוגעת בשכר), ואפילו העברה לתפקיד אחר בתוך החברה.
"אם דייל או דיילת היו מבקשים לעלות מידה אחת במדים זה היה מדליק נורה אדומה", העיד אחד מהעובדים שהתראיין לתחקיר. עובדים אחרים ששוחחו עם אתר החדשות סיפרו גם על קיומה של "משטרת המשקל" שמורכבת מסוג של פקחים מטעם החברה שמחכים לצוותים בשדות תעופה בדובאי וברחבי העולם ובוחנים את המראה החיצוני שלהם.
3 צפייה בגלריה
דיילת בפתח מטוס של חברת אמירייטס
דיילת בפתח מטוס של חברת אמירייטס
מדיניות נוקשה מאחורי החיוכים
(צילום: shutterstock)
עובדים שעלו במשקל נשלחו לתכניות פיקוח שכללו פגישות עם מומחי תזונה ומאמנים. דיילת לשעבר בשם דויגו קאראמאן סיפרה: "בשלוש השנים האחרונות שלי בעבודה בדקו את המשקל שלי כמה פעמים, זאת לאחר שעובדים אחרים דיווחו שהייתי 'כבדה מדי', זאת על אף ששקלתי 66 ק"ג והייתי במידה 12. החברה ביקשה לנטר את מדד ה-BMI שלי, היו לוקחים אותי הצידה לשקילה לפני טיסות. שמו אותי בתכנית לשמירת משקל כי שקלתי שני קילוגרמים מעל הדרישה".
הטענה הרשמית של החברה, כפי שגם מצוין בחוזי ההעסקה, היא שחשוב לאמירייטס שעובדיה יהיו בעלי BMI תקין כדי שצוותי האוויר יוכלו לתפקד בצורה טובה גם בטיסות לחוצות. "חשוב לנו שהעובדים שלנו יהיו בריאים פיזית ומנטלית כדי שיוכלו לבצע את הטיסות", נמסר בתגובת החברה לאתר החדשות. "בריאות העובדים שלנו חשובה לנו מאוד".
אולם עדויות העובדים מספרות סיפור אחר. מאיה דוקאריץ', דיילת לשעבר, סיפרה: "שוטרי המשקל היו פוגשים אותנו בנקודות שונות בשדות תעופה. אם מישהו היה עולה במשקל, וזה היה ניכר, אז היו נותנים לו או לה שבועיים להראות שירדו במשקל. אם לא היינו עומדות ביעד הזה במהלך אותם שבועיים זה עלול היה לעלות לנו בפיטורים".

על פי התחקיר, אפילו נשים ששבו מחופשת לידה לא קיבלו פטור או הנחות מהדרישות הנוקשות. דיילת לשעבר בשם קרלה בייסון, בת 36 שעבדה בחברה במשך תשע שנים עד שעזבה בשנת 2021, סיפרה כי חשה בחרדה עוד במהלך תקופת ההיריון במהלכה שעלתה כ-22 קילוגרמים. מנהל לשעבר סיפר כי החברה הקציבה לדיילות שילדו 180 ימים לשוב למשקל שלהן לפני ההיריון וכי הדיילות נאלצו לחתום על מסמך שהציב דרישה זו כתנאי לחזרתן.
3 צפייה בגלריה
קרלה בייסון דיילת לשעבר באמירייטס
קרלה בייסון דיילת לשעבר באמירייטס
קרלה בייסון דיילת לשעבר באמירייטס
(twitter / @KarlaBayson)
כלי תקשורת נוספים בעולם פרסמו את עיקרי התחקיר, שפרטיו לא הוכחשו על ידי חברת התעופה. דובר של אמירייטס, אשר מעסיקה יותר מ-14 אלף דיילים ודיילות, מסר ל"דיילי מייל" כי "כחברת תעופה גלובלית, אנחנו מציבים את רווחת העובדים שלנו בעדיפות עליונה, ואנחנו מאמינים שזה קריטי שיהיו בריאים ובכושר, גם מבחינה פיזית וגם מבחינה נפשית, כדי שיוכלו לבצע את מטלותיהם בצורה בטוחה ויעילה". אותו דובר הוסיף ואמר: "אנחנו לא מגיבים בנוגע למדיניות פנימית או הליכים פנימיים או מקרים ספציפיים של עובדים בעבר ובהווה".
בתגובה לפניית ynet מסרה דוברת החברה כי אין לה מה להוסיף מעבר למה שכבר נמסר.