מסעדות בליסבון גובות מתיירים מחירים גבוהים יותר מאשר מלקוחות מקומיים. כך עולה מתחקיר של העיתון הפורטוגלי "אקספרסו" שחשף כי מסעדות מסורתיות במרכז ההיסטורי של הבירה הפורטוגלית שומרות לתושבים מקומיים תפריטים סודיים עם תעריפים זולים יותר. במקרים מסוימים התעריפים המיוחדים למקומיים נמסרים להם באופן מילולי, לא פעם באמצעות לחישות.
2 צפייה בגלריה
מסעדה ברובע ההיסטורי של ליסבון
מסעדה ברובע ההיסטורי של ליסבון
מסעדה ברובע ההיסטורי של ליסבון
(צילום אילוסטרציה: shutterstock)
גורמים מענף המסעדות בפורטוגל אמרו לעיתון כי זה לא חוקי לגבות מחירים שונים מאנשים שונים עבור מנות מזון. כמו כן, התאחדות המלונות והמסעדות הפורטוגלית (AHRESP) מסרה כי לא הייתה מודעת לכך שמסעדות מפלות תיירים, והדגישה כי התעריפים למנות חייבים להיות זהים לכל הלקוחות ולהיות מוצגים באופן שקוף.
התחקיר פורסם על רקע מאבקם של תושבים מקומיים בליסבון לרסן את תיירות היתר בעיר. על פי דיווח ב"טלגרף" הבריטי, תושבים בבירת פורטוגל פתחו לאחרונה בקמפיינים שנועדו להפחית את ההשפעה השלילית של עומס המבקרים. על הפרק: דרישה לסלק את רכבי הטיק-טוק שמשמשים תיירים, ורפורמה שתגביל השכרת דירות לטווח קצר על ידי חברות כמו Airbnb. על פי הערכות, בליסבון יש כ-20 אלף דירות שמושכרות לתיירים.
בליסבון מתגוררים 570 אלף בני אדם ובשנת 2023 ביקרו בה 6.5 מיליון תיירים. מחירי השכירות בעיר זינקו ב-95% מאז שנת 2015, ומחירי הדירות קפצו ב-186% באותה תקופה. בחודש שעבר החליטה מועצת העיר להעלות את מס התיירים בבירה משני אירו לארבעה אירו ללילה.
2 צפייה בגלריה
ליסבון פורטוגל
ליסבון פורטוגל
ליסבון. מספר התיירים מטפס משנה לשנה
(צילום: shutterstock)
בפורטוגל כולה ביקרו בשנה שעברה 26.5 מיליון תיירים, זינוק של 19.2% יחסית לשנת 2022, ו-7.7% יותר מאשר בשנת 2019 לפני מגפת הקורונה.
תיירות היתר עלתה בתקופה האחרונה לכותרות בשלל יעדים פופולריים באירופה, כאשר התושבים החלו להתקומם על כך שהתיירים הרבים פוגעים באיכות חייהם. בערים כגון ברצלונה, מיורקה, ונציה, אמסטרדם, אתונה ועוד התקיימו הפגנות שקראו להטיל מגבלות שיפחיתו את מספר התיירים.