3 צפייה בגלריה
תיירים יפנים בים המלח
תיירים יפנים בים המלח
תיירים יפנים בים המלח
(צילום ארכיון: shutterstock)
איתות אזהרה מטוקיו: חברת התעופה אל על תחל בחודש מרץ להפעיל טיסות ישירות מישראל לבירה היפנית, ולפי כל הערכות הקו החדש יגדיל משמעותית את נפח התיירות הנכנסת מיפן לישראל. אלה אמנם חדשות טובות, אך יש מי שמודאג. שגריר ישראל ביפן גלעד כהן קרא במברק ששיגר למשרד החוץ לקיים היערכות מיוחדת של כלל משרדי הממשלה לקליטת התיירים, והביע חשש כי הבדלי התרבות בין הישראלים והיפנים ייצרו מפגש ראשוני שלילי ומרתיע עבור התיירים.
במברק, שהגיע לידי ynet, כתב כהן: "לאנשי העסקים והתיירים מיפן יש סטנדרטים ודרישות גבוהות, הם יהיו מוכנים לשלם עבורם, אבל ידרשו תמורה לכספם. הבדלי התרבות עלולים לאתגר והאינטרס שלנו הוא ליצור חוויות ראשוניות חיוביות לתיירים היפנים על מנת ששמה של ישראל ילך לפניה כיעד מועדף עבורם. היפנים, כידוע, שונים מאיתנו בתרבות, בנימוס ובמופנמות. הכניסה לישראל ומעבר תהליכי הסינון, הביטחון וביקורת הגבולות, נהגי המוניות (כולל ה'חאפרים' שעלולים לעשוק אותם) וכד' עלולים ליצור רושם ראשוני שלילי ומרתיע עבורם".
3 צפייה בגלריה
ביקורת דרכונים בנתב"ג
ביקורת דרכונים בנתב"ג
ביקורת דרכונים בנתב"ג - שער הכניסה לישראל
(צילום: shutterstock)
3 צפייה בגלריה
מוניות בנתב"ג
מוניות בנתב"ג
מוניות בנתב"ג - מפגש ראשון עם נותן שירות ישראלי
(צילום: shutterstock)
כהן ביקש לכנס ישיבת היערכות בין-סוכנותית בהובלת אגף אסיה והפסיפיק במשרד החוץ שבו ישתתפו נציגי ביטחון אל על, ביטחון נתב"ג, רשות ההגירה והאוכלוסין, האגף הקונסולרי במשרד החוץ, חדר מצב, משרד התיירות ונציג שגרירות יפן בישראל שישמשו גם כתובת לתלונות של התיירים היפנים. בישיבה הזו, אם תתקיים, יוצגו ההבדלים התרבותיים והמלצות איך לקבל את התייר היפני באופן ראוי ומסביר פנים, בהתאם לאופי המיוחד שלהם. כהן אף הציע להזמין מרצה אורח ל-20 דקות כדי שיסביר על הבדלי התרבות בין יפן וישראל.
השגריר הוסיף וכתב במברק: "אני ממליץ שבתקופה הראשונה יוקם בנתב"ג דוכן של משרד התיירות שיאויש בזמן נחיתת הטיסות הישירות, אך לא רק, עם שילוט ומידע ביפנית, שיקל על איש העסקים\התייר הנכנס ויהווה מגע ראשון ונעים עם ישראל. היציאה מהמגפה ותחילת הטיסות הישירות מהוות הזדמנות ייחודית לקבל את פניהם של היפנים באופן מכובד, שיביא ליותר כניסות לארץ ולפיתוח התיירות הנכנסת, ההשקעות והסחר ההדדי. אי טיפול ראוי ביפנים יגרום נזק שכן היפנים נשענים במידה רבה על מידע העובר מפה לאוזן ונרתעים מהתנהגות הנחשבת פסולה בעיניהם".
לפני מגפת הקורונה הגיעו לישראל כ-20 אלף תיירים יפנים בכל שנה, ולפי כל הערכות המספרים האלה יזנקו. בשיחה עם ynet אמר כהן: "יפן היא מדינת מפתח עבור ישראל לאור פתיחת הקו של אל-על והצפי לזרימה של תיירים ואנשי עסקים. נכון יהיה להיערך לכך בכל המסגרות הקיימות – מהביטחון בשדה ועד נהג המונית, במסגרת 'הסבר פניך לתייר היפני'. רק בעבודה משותפת נוכל להבטיח שהזרם הזה רק ילך ויגבר. הדבר חשוב לכלכלה הישראלית ומהווה פוטנציאל לשיתופי פעולה בתחומים רבים".