משרד התיירות פרסם היום (ב') את דו"ח סיכום התיירות הנכנסת לישראל לשנת 2023, שנה שנקטעה בבוקר ה-7 באוקטובר שאחריו דבר לא חזר להיות אותו הדבר.
נתחיל מהנתון המרכזי בדו"ח: בשנה החולפת נכנסו לישראל 3,010,000 תיירים. מדובר בעלייה של 12.5% ביחס לשנת 2022 (2.67 מיליון כניסות) וירידה של כ-34% ביחס לשנת 2019, טרום הקורונה, שהייתה שנת שיא בתיירות הנכנסת לישראל עם 4.5 מיליון תיירים.
"בעקבות המלחמה ירד מספר הכניסות לישראל בצורה משמעותית", נמסר ממשרד התיירות, "בחודשים אוקטובר-נובמבר-דצמבר הצפי טרם המלחמה היה לכ-900 אלף כניסות תיירים, בעוד שבפועל הגיעו 180 אלף תיירים בלבד".
3 צפייה בגלריה
חוף הים בתל אביב בזמן המלחמה
חוף הים בתל אביב בזמן המלחמה
חוף הים בתל אביב, 25 באוקטובר
(צילום: EPA)
במשרד התיירות הסבירו עוד כי "בהסתמך על קצב כניסות התיירים טרם פרוץ מלחמת 'חרבות ברזל', היה אומדן כניסות התיירים לישראל לשנת 2023 - 3.9 מיליון. מדובר בהתאוששות אשר אלמלא הירידה במספרי כניסות התיירים מסין, רוסיה ואוקראינה (אשר נבעה מסיבות חיצוניות: מלחמת רוסיה-אוקראינה ומגבלות על התיירות היוצאת מסין), הייתה מתקרבת מאוד לנתוני השיא של שנת 2019".
  • אומדון ההכנסות מהתיירות הנכנסת עמד על 17.7 מיליארד שקל.
  • ההוצאה הממוצעת לתייר – לא כולל טיסה – עמדה על 6,005 שקל.
  • מאיפה מגיעים התיירים? 10 המדינות שמהן הגיעו הכי הרבה תיירים הן: ארה"ב, צרפת, אנגליה, רוסיה, גרמניה, איטליה, רומניה, פולין, קנדה וספרד.
מסקר תיירות נכנסת, שביצע משרד התיירות בשנת 2023 עד למלחמה, עולים הנתונים הבאים:
30% מהתיירים הגיעו בטיול מאורגן, ו-70% הגיעו עצמאית.
אומדן ההכנסות מתיירות נכנסת לשנת 2023 הינו 4.85 מיליארד דולר (17.7 מיליארד שקל), לעומת 4.29 מיליארד דולר (15.65 מיליארד שקל) בשנת 2022.
משך השהות הממוצע עמד על 8.3 ימים.
עבור 57% מהתיירים הביקור בישראל בשנה זו היה הראשון. 43% ביקרו בישראל יותר מפעם אחת.
60% מהתיירים התאכסנו בבתי מלון או בכפרי נופש, 19% התגוררו בבתי קרובים וחברים, 13% לנו באמצעי השכרה לטווח קצר, 3% לנו באכסניות, 3% לנו באכסניות נוצריות ו-2% לנו באכסון אחר.
נרשמה עליה באחוזים לעומת שנת 2022 במטרת הביקור לצורך תיור וטיול ובילוי והנאה, ונרשמה ירידה במוטיבציית הצליינות כמטרת הביקור.
3 צפייה בגלריה
נתב"ג בזמן המלחמה
נתב"ג בזמן המלחמה
מיצב תמונות החטופים במסדרון הכניסה לישראל בנתב"ג
(צילום: אסף רוזן)

שר התיירות: "האינדיקציות מהשטח מעודדות"

שר התיירות חיים כץ אמר כי "2023 הסתמנה כשנת שיא בתיירות הנכנסת, כאשר בשוק האמריקני, העיקרי והגדול ביותר, שברנו שיאים במספר התיירים. אנו מכינים את התשתית הנדרשת שתאפשר לנו לפעול ביעילות ומהירות ביום שאחרי, כדי לסייע להזניק את הכלכלה ולהעמיד לרשות המדינה משאבים נוספים לשיקום ולצמיחה. האינדיקציות מהשטח מעודדות, התיירים אמנם דחו את הגעתם בגלל המלחמה, אך רבים לא ביטלו הזמנות ומחכים להזדמנות המתאימה להגיע. יש לישראל הרבה מה להציע כיעד תיירותי, אנו מצפים לשוב ולקבל את התיירים בשערינו".

שנה הפכפכה גם בנתב"ג

גם רשות שדות התעופה ונמל התעופה בן גוריון פרסמו היום דו"ח סיכום שנתי וממנו עולה כי 2023 הסתיימה עם למעלה מ-21 מיליון נוסעים בטיסות בינלאומיות בנתב"ג - עלייה של כ- 9.3% לעומת שנת .2022
במהלך שנת 2023 עברו בנתב"ג כ-21.088 מיליון נוסעים בטיסות בינלאומיות. מדובר בעלייה של כ-9.3% לעומת שנת 2022. "יצוין כי עד לפרוץ המלחמה ב-7 באוקטובר תנועת הנוסעים בטיסות הבינלאומיות בנתב"ג גדלה מעבר לממוצע העולמי והייתה הגבוהה אי פעם. הצפי השנתי היה לשיא של כ-25 מיליון נוסעים. המלחמה, כאמור, הביאה לירידה של כ-4 מיליון נוסעים מצפי הפעילות".
3 צפייה בגלריה
נוסעים עוקבים אחרי העדכונים בלוח ההמראות
נוסעים עוקבים אחרי העדכונים בלוח ההמראות
נוסעים עוקבים אחרי העדכונים בלוח ההמראות, 8 באוקטובר 2023
(צילום: רועי רובינשטיין)
עוד נמסר מרשות שדות התעופה כי "במהלך דצמבר 2023 הסתכמה תנועת הנוסעים הבינלאומית בלמעלה מחצי מיליון נוסעים. בינואר, הצפי הוא להמשך הגידול ולעלייה מתונה לכ-600 אלף נוסעים בטיסות בינלאומיות.
"במהלך ינואר מספר החברות הזרות הטסות לישראל צפוי להכפיל את עצמו עם חזרתן לפעילות הטיסות הבינלאומיות של קבוצת לופטהנזה שתשוב לפעילות בנתב"ג החל מהיום (ב'). הקבוצה כוללת את החברות לופטהנזה, סוויס ואוסטריאן איירליינס. החברה האוסטרית תחזור לנתב"ג ביום שלישי הקרוב.
"גם חברת אג'יאן איירליינס היוונית צפויה לחזור בקרוב לפעילות מנתב"ג ותחדש את טיסותיה ארצה ביום חמישי הקרוב (11/1). החברות הללו חוברות לחברת טרום הרומנית שכבר שבה לפעילות בנתב"ג בשבוע שעבר ולחבורת פליי דובאי, רד ווינגס, אזימוט, אתיופיאן, אייר זינה, איתיחאד איירוויז, הייסקאי, אוזבקיסטן איירוויז והינאן, כאשר חלקן המשיכו להפעיל את הקווים לישראל, וממנה, לאורך כל המלחמה. בהמשך החודש צפויות לחזור לפעילות בישראל חברות תעופה נוספות ובכללן חברת טוס הקפריסאית, טראנס אוויה צרפת, בלו בירד לפראג, בולגריה אייר לסופייה אייר פראנס לצרפת, חברת לוט הפולנית וחברת וויולינג. חשוב לסייג ולהדגיש כי מדובר בצפי. חזרתן בפועל של חברות התעופה הזרות לפעילות בישראל תלויה בהתפתחויות".
כמו כן, ברשות שדות התעופה נערכים לגידול הצפוי בתנועת הנוסעים בנתב"ג. לקראת סוף עונת הקיץ הקרובה יחנך בנתב"ג טרמינל WEST G בצד המערבי של טרמינל 3. המבנה החדש יכלול 22 דלפקי צ'ק אין, מערכות בידוק בטחוני חדשות ומסועים מחוברים למערכות ה-HBS – מערכת בידוק המזוודות האוטומטית.