זה קרה שוב. מטוס נוסעים של חברת אייר אירופה שהיה בדרכו ממדריד לאורוגוואי נקלע אתמול (יום ב') למערבולת אוויר חזקה ונוסעים רבים הועפו ממקומם. בסרטון שרץ ברשתות החברתיות ניתן לראות את אחד מהנוסעים כשהוא מחולץ מהאזור שבין התקרה לתאי האחסון לאחר שככל הנראה התעופף לשם כאשר המטוס נקלע למערבולת. 30 נוסעים נפצעו קל ופונו לבית החולים.
הנזק במטוס אייר אירופה שנקלע למערבולת
(צילום: רויטרס)

מקיסמילנו, נוסע שהיה במטוס, סיפר לרויטרס: "ברגע אחד המטוס איבד יציבות והחל לצלול. אנשים שלא היו חגורים התעופפו באוויר, פגעו בתקרה ונפצעו. מי שכן היה חגור לא נפגע.
נוסע אחר בשם סטיבן סיפר: "זו הייתה הרגשה נוראית. חשבנו שאנחנו הולכים למות שם, אבל תודה לאל זה לא קרה".
חילוץ הנוסע שנתקע בתקרת המטוס

מטוס הדרימליינר של חברת בואינג, מדגם 787-9, נחת בנמל התעופה נטאל בצפון-מזרח ברזיל ב-02:32 לפנות בוקר (שעון מקומי). דובר "אייר אירופה" מסר כי המטוס, שבו היו 325 נוסעים, נקלע לכיס אוויר בשמי האוקיינוס האטלנטי כשהיה בקרבת חופי ברזיל.
חברת התעופה מסרה: "המטוס שהמריא למונטבידאו שינה את מסלולו לנטאל בעקבות מערבולת חזקה. המטוס נחת בצורה סדירה והפצועים, שבדרגות חומרה שונות, כבר מקבלים טיפול".
4 צפייה בגלריה
מטוס נוסעים נחיתת חירום ב ברזיל 30 פצועים ב מערבולת
מטוס נוסעים נחיתת חירום ב ברזיל 30 פצועים ב מערבולת
תיעוד הנזק במטוס
(צילום: PICHIPASTOSO VIA X/ REUTERS)
4 צפייה בגלריה
הנזק במטוס שנקלע למערבולת
הנזק במטוס שנקלע למערבולת
(צילום: AFP PHOTO / Courtesy of Claudio FERNANDEZ ARBES)
4 צפייה בגלריה
צוותי ההצלה שחיכו על המסלול
צוותי ההצלה שחיכו על המסלול
צוותי ההצלה שחיכו על המסלול
(צילום: AFP PHOTO / Courtesy of Claudio FERNANDEZ ARBES)

"בעתיד נשב חגורים במשך כל הטיסה"

נחיתת החירום בברזיל הייתה קצת יותר מחודש אחרי שעשרות נוסעי טיסה מלונדון לסינגפור נפצעו במערבולת. בטיסה מת נוסע אחד - גבר בריטי בן 73. שבעה נוסעים אחרים נפצעו קשה. המטוס של "סינגפור איירליינס", מסוג בואינג 777-300ER, נאלץ לבצע נחיתת חירום בבנגקוק.
כמו כן, בחודש שעבר נוסעת ודיילת נפצעו כשטיסה של חברת אייר ניו זילנד מוולינגטון לקווינסלנד נתקלה במערבולת אוויר קשה. על פי דיווח ב"ניו זילנד הראלד", הנוסעת נכוותה מקפה רותח שנשפך עליה ואשת הצוות הועפה אל תקרת המטוס. השתיים פונו לבית החולים.
בסוף חודש מאי דיילת בחברת טורקיש איירליינס שברה חוליה בעמוד השדרה במהלך טיסה פנימית מאיסטנבול לאיזמיר. הדיילת התעופפה אל התקרה ואז נפלה בעוצמה על רצפת המטוס.
כמה ימים לפני כן נפצעו 12 בני אדם ממערבולות אוויר קשות שאליהן נקלעה טיסה חברת קטאר איירווייז, שהייתה בדרכה מדוחא לאירלנד. המטוס, מדגם בואינג 787, נחת בשלום בשדה התעופה בדבלין. בין הפצועים ישנם שישה נוסעים ושישה אנשי צוות.
4 צפייה בגלריה
מטוס "סינגפור איירליינס" נחת נחיתת חירום בבנגקוק
מטוס "סינגפור איירליינס" נחת נחיתת חירום בבנגקוק
הנזק במטוס סינגפור איירליינס
(צילום: REUTERS/Stringer)
לפני כשנה חוקרים מאוניברסיטת רידינג פרסמו מחקר שהראה כי שכיחותם של מקרים שבהם קיימות באוויר "מערבולות בלתי נראות" (Clear-air turbulence), אותן הטייס ומכשיריו אינם יכולים לחזות, עלתה באזורים שונים ברחבי העולם.
הצוות שעומד מאחורי הכנת המחקר, אשר התפרסם בכתב העת Geophysical Research Letters, אמר שהעלייה בשכיחות המערבולות על דרגותיהן השונות, עולה בקנה אחד עם ההשפעות של שינויי האקלים. אוויר חם יותר כתוצאה מפליטת פחמן דו חמצני מגביר את "גזירת הרוח" (Windshear) - שוני בכיוון או בעוצמת הרוח בין מקומות סמוכים (למשל, "גזירת רוח אנכית" מתייחסת לשינוי בעוצמת הרוח עם השינוי בגובה) - בזרמי הסילון, שהם זרמי אוויר חזקים וצרים יחסית בשכבות הגבוהות של הטרופוספרה (השכבה הנמוכה ביותר באטמוספרה של כדור הארץ), מה שמחזק את מערבולות האוויר הבלתי נראות בצפון האוקיינוס האטלנטי בפרט ובעולם כולו בכלל.
נרי ירקוני, לשעבר מנהל רשות התעופה האזרחית, המליץ בשיחה עם ynet להישאר עם חגורת הבטיחות במשך כל הטיסה. "אני בעד להיות חגורים במשך כל הטיסה, גם כשקוראים ספר, ובעיקר כשנרדמים, למעט כשקמים לשירותים", אמר ירקוני. "מבחינתי נכון היה לו הנוסעים היו חגורים גם בחגורות כתפיים, כפי שטייסים חגורים בקוקפיט".