(צילום: משי בן עמי)

רגע אחרי שפרשת מעצרם באיסטנבול של בני הזוג נטלי ומורדי אוקנין הסתיימה באופן מוצלח עם שחרורם הלילה וחזרתם לישראל, קוראת הבוקר (יום ה') ראש החטיבה הקונסולרית במשרד החוץ, רינה דביר, לישראלים להמשיך ולטוס לטורקיה. "סע לטורקיה, איסטנבול מדהימה", אמרה דביר בתשובה לשאלה תיאורטית של אטילה שומפלבי שאמר במשדר אולפן ynet כי הוא מתלבט אם לטוס לחופשה בטורקיה. "גם כשטסתי לאיסטנבול כדי לסייע באירוע הזה היו איתי ישראלים במטוס, ראיתי שם ישראלים ברחוב, ישראלים ממשיכים לטוס לטורקיה ולא נעצרים על בסיס יומי. זה אירוע נקודתי".
דביר הוסיפה ואמרה: "פתרתי לך את הדילמות, איסטנבול מדהימה ביופיה. העתיק והחדש יחד, זו פשוט עיר מדהימה".
2 צפייה בגלריה
איסטנבול
איסטנבול
איסטנבול. תמשיכו לטוס לשם?
(צילום: shutterstock)
2 צפייה בגלריה
נטלי ומורדי אוקנין בדרך לישראל
נטלי ומורדי אוקנין בדרך לישראל
נטלי ומורדי אוקנין בדרך לישראל
במהלך השבוע היה משבר המעצר בכותרות וחברות נסיעות דיווחו על ירידות של כ-50 אחוזים בהזמנות לאיסטנבול.
את יכולה לומר שמכל הסיפור הזה עוד ייצא משהו טוב ופתאום רמת היחסים בין ישראל וטורקיה תעלה? "ייתכן. כשמישהו, גם אם בהתחלה, טועה ואז הוא מבין ומתקן את דרכיו, אז מדוע לא?".
ומצד שני יכול להיות שתהיה הידרדרות ביחסים? "אני לא רואה סימן להידרדרות כאן, נהפוך הוא, כמו שאמרתי, היה אירוע, הטורקים הבינו במהירות והביאו לפתרון מהיר ויעיל".
איך התגלגל הדבר הזה של מעצר בני הזוג, האם מדובר בחובבנות של הטורקים? "אני לא חושבת שמדובר בחובבנות, אני חושבת שמדובר במנטליות, נסו לדמיין שמגיע תייר זר לישראל ומתקרב לבית הנשיא ומצלם אותו ומסמן בעיגול וכותב על השומרים שיש, אז גם אנחנו היינו מסתכלים על התייר הזה. אולי לא היינו פועלים בדיוק כך, אבל הם מאוד לאומנים, מאוד חשוב להם. מהרגע שבוצע הצילום, יש שם מצלמות ותוך עשר דקות הגיעו אליהם שוטרים כדי להבין מה הייתה התמונה הזאת, זה הכל".
אז בעצם את אומרת שזה יכול היה לקרות אפילו אצלנו? "אני לא יודעת אם זה היה בדיוק אותו דבר, אבל ברור שגם אצלנו אני לא חושבת שלא היו בודקים מי זה שצילם וסימן וכאלה".
מורדי ונטלי אוקנין בריאיון ראשון לתקשורת
(צילום: שמוליק דודפור)
צפו: שיחת הטלפון בין רה"מ ושר החוץ לזוג אוקנין
(צילום: עומר מירון, לע"מ, סאונד: בן פרץ, לע"מ)

סוף טוב לדרמה בטורקיה

ראש הממשלה נפתלי בנט ושר החוץ יאיר לפיד הודיעו הלילה כי בני הזוג אוקנין שנעצרו לאחר שצילמו את ארמונו של הנשיא ארדואן שוחררו ממעצר. הבוקר, מעט אחרי השעה שש, הם נחתו בישראל והתחבקו עם בני המשפחה. היום ישוחח בנט לראשונה עם נשיא טורקיה, רג'פ טאיפ ארדואן.
"אנחנו מודים לנשיא, לראש הממשלה, ליאיר לפיד, לכל חברי המשרד החוץ ולכל עם ישראל", אמרו בני הזוג עם החזרה לארץ. בבית במודיעין, שם חיכו להם בני המשפחה, אירעה התפרצות שמחה בעת הידיעה על הנחיתה בנתב"ג. בבית במודיעין כבר אמרה נטלי: "תשמחו, תחייכו, אנחנו בריאים ושלמים, ברוך השם".
ראש הממשלה בנט ושר החוץ לפיד שוחחו עם בני הזוג. "ברוכים הבאים לארץ, אנחנו כל כך שמחים שהגעתם בשלום. איך אתם מרגישים?", שאל בנט. מורדי השיבה: "אנחנו בסדר, קצת מתרגשים עם כל מה שקרה בארץ, כולם נרתמו למשימה להוציא אותנו מהדבר הזה. כל התודות לנו, לכם, לממשלה, לך, ליאיר לפיד שר החוץ, וכבוד הנשיא".
נטלי הוסיפה ואמרה: "אנחנו רוצים להגיד לכם מקרב ליבנו - זה לא מובן מאליו מה שאתם עשיתם. הפכתם עולמות, הייתם לצידנו. אני שמעתי שכבוד השר, דיבר כל יום עם משפחתי, וגם כבוד ראש הממשלה. דיברתם עם משפחתי, דיברתם עם אחיותיי, עם אחי, עם בתי שירז, עם כולם. אני יודעת שכל הממשלה נרתמה, הפכתם עולמות למעננו, זה לא מובן מאליו בכלל. אנחנו אסירי תודה. אנחנו חזקים בזכותכם".