המתנה של שעות בשדה התעופה, בלבול, חוסר ודאות – ולפעמים גם פתרונות יצירתיים. עוד ועוד ישראלים מצאו עצמם תקועים מעבר לים בעקבות גל ביטולי הטיסות שהחריף אחרי חיסול נסראללה.
סמי יהב וחבריו היו בין אותם ישראלים. קבוצה של 17 איש שמצאו את עצמם בקפריסין, בלי טיסת חזור, אבל הצליחו לשוב אמש (יום א') בסטייל. "זה תפס אותנו בדרך לשדה, טיסה במרחק של 45 דקות מישראל פתאום מתבטלת לך, וכמונו המון אנשים נתקעו", סיפר. "שברנו את הראש מה עושים, כי כל חיפוש באתרים לרכוש כרטיסים בטיסה חלופית, למשל בארקיע, הגיע למחירים מאוד גבוהים. היינו חייבים למצוא פתרון כי שניים מאיתנו קיבלו צווי 8 וחייבים להגיע לארץ להתגייס למילואים, ויש לי ילד סוכרתי שחייב לחזור כי אין לנו כאן איתנו מספיק תרופות". אז הם החליטו לעלות על טיסה פרטית.
"עלה לנו רעיון לפנות לאלי פרץ מחברת עיט שירותי תעופה ותיירות, וכשהוא שמע את הדחיפות שלנו, הוא נרתם מיד וכבר בערב טסנו לארץ בטיסה פרטית. חוויה של ממש ובמחיר נמוך יותר ממה שביקשו ממני בארקיע".
6 צפייה בגלריה
נוסעים ישראלים שנתקעו בקפריסין וחזרו במטוס פרטי
נוסעים ישראלים שנתקעו בקפריסין וחזרו במטוס פרטי
הנוסעים שחזרו במטוס פרטי
(צילום: סמי יהב )
מאי דפנאי ובת זוגה עדן יצטרכו להסתפק בטיסה שגרתית יותר. השתיים נמצאות בווינה, שאליה הגיעו עם חברת וויז. הן דווקא הצליחו להמריא ממנה חזרה לישראל, אך המטוס הסתובב באוויר ושב לווינה. "20 דקות לפני הבורדינג כבר יצאה ההודעה הרשמית על חיסול נסראללה, , אז הנחנו שיהיו בעיות. אבל ברגע שהמטוס המריא – חשבנו שנצליח לחזור ארצה למרות זאת. שעה אחרי שהמראנו הודיעו לנו שאין אישור נחיתה בישראל, אז המטוס הסתובב חזרה. עוד לא קיבלנו החזר ובינתיים כל ההוצאות הן על חשבוננו – מלון, נסיעות, ביטוח".
הן צפויות לשוב לישראל היום בטיסת אל על, בזכות כרטיסים שהצליחו לרכוש הוריה של עדן. "אין לנו מושג מה מחיר הכרטיסים, מניחה שהיו מאוד יקרים. יש לי תסכול מטורף בעקבות הביטול של הטיסה המקורית, יש לי עבודה ודברים שהתחייבתי אליהם. אבל משתדלת להסתכל על הצד החיובי: זכינו לראות את וינה עוד קצת, ומעל הכול – נסראללה חוסל", הוסיפה דפנאי.
6 צפייה בגלריה
מאי דפנאי בווינה
מאי דפנאי בווינה
מאי דפנאי בווינה
(מתוך אלבום פרטי)
גם בת שבע אמיר וחברותיה הגיעו עם וויז לווינה, וגילו שטיסת החזור בוטלה. "אתמול עודכנו שיש הקפאה לכל הטיסות למשך 48 שעות. לא חיפשנו טיסה חלופית, כי חשבנו שזו רק הקפאה זמנית כמו שהבטיחו לנו. האמנו שעם חיסול נסראללה המלחמה תיגמר ונצליח לטוס חזרה ארצה בלי בעיה, אבל מסתבר שטעינו", סיפרה.
"ישבנו במקדולנדס עם כל התרמיליםֿ, חיפשנו טיסה פנויה ובכל פעם שהכנסנו את הכרטיסי אשראי וקיבלנו אישור תשלום – קיבלנו מיד הודעה שלא הושלמה ההזמנה". לבסוף נמצאה טיסה עם עצירה שתביא אותן ללרנקה. "נטוס לבלגרד, משם נמשיך בטיסה ללרנקה – ואז נחפש כרטיסים לארץ. עוד אין לנו כרטיס מלרנקה ארצה, כל אחת הפעילה את הבעל שלה שיהיה אחראי על איתור הטיסה".
6 צפייה בגלריה
בת שבע, חנה, חני וססיל בווינה
בת שבע, חנה, חני וססיל בווינה
החברות שנתקעו בווינה: בת שבע, חנה, חני וססיל
(מתוך אלבום פרטי)
תומר אדורם ואשתו נעם דווקא מצאו עצמם במצב הפוך - תקועים בישראל. השניים חיים בפריז והגיעו לביקור בארץ שהתארך כעת מעבר לצפוי בעקבות ביטול הטיסה. "זה שינה לנו את כל התוכניות – גורר עיכובים משמעותיים בהתחייבויות שיש לנו. בצד החיובי יש לנו משפחה להיות אצלה ונזכה לחגוג איתם את החג. ברמה האישית זה אמנם מתסכל – אבל ברמה הלאומית אנחנו מבינים את המצב והנסיבות לביטול ברורות בהחלט".
ליאת טמיר, ששהתה עם בעלה וילדיה בלרנקה, פחות סלחנית לאחר שהטיסה שלה עם וויז נדחתה. "אחרי שלוש שעות שאנחנו במטוס – החליטו שאנחנו לא ממריאים כי אין אישור מישראל. בהתחלה אמרו לנו שזו בכלל בעיה במטוס. הביאו לנו חטיפים עד שכבר נחנקנו. הורידו אותנו מהמטוס ורק ב-19:00 מצאו לנו אכסנייה שאפילו בטירונות שלי הייתי במקום יותר אקסלוסיבי ממנה, זו הייתה זוועה. מקום מעופש עם פשפשים, גועל נפש של דבר. יש לי ילדה אוטיסטית בת 3.5, היא סבלה מכל רגע. זה היה איום ונורא לראות אותה ככה מתמודדת עם המצב".
טמיר ומנשפחתה חזרו לבסוף אתמול לישראל, ועד הרגע האחרון חששו מביטול נוסף. "זו חוויה על הפנים", סיכמה.
6 צפייה בגלריה
תומר ונועם אדורם בפריז
תומר ונועם אדורם בפריז
"מבינים את הנסיבות". תומר ונועם אדורם בפריז
(מתוך אלבום פרטי)

נוסעי ארקיע זועמים: "אף נציג לא בא לעדכן, נותרנו בשדה בלי אוכל ומים"

גם בשדה התעופה של רומא שהו חבורת ישראלים מתוסכלים, שאמורים היו לשוב בטיסת ארקיע. הפעם העיכוב לא קשור למצב הביטחוני, ולדברי חברת התעופה הוא נבע מתקלה טכנית. "הטיסה הזו הייתה אמורה להמריא בכלל ביום שישי בחצות, והיא הוזזה לשבת בבוקר - בלי קשר לאירועי חיסול נסראללה", סיפרה אמה של אחת הנוסעות. "בשבת הם כבר ישבו במטוס בדרך להמראה - ואחרי שלוש שעות על המטוס הורידו את הנוסעים בגלל בעיה במטוס. נאמר להם לחפש לעצמם מלון בסכום של 150 דולר ללילה. במחיר כזה אין סיכוי למצוא חדר נורמלי במלון ברומא. הם קיבלו הודעה להתייצב לטיסה בשעת צהריים, אבל גם זה לא קרה והטיסה שוב נדחתה, הפעם ל-1 לפנות בוקר, ומי יודע אם בכלל תצא. דאגו להם להסעה לשדה התעופה, חברת ארקיע למעשה פועלת בהתאם למה שחוקי התעופה מחייבים אותה, אבל בינתיים הם בשדה התעופה מהצהריים וכבר איבדו אמון".
"יש כאן זקנים, נכה על כיסא גלגלים, תינוקות שנותרו רעבים, כאב הלב לראות אימא בוכה שלא יודעת את נפשה מה לתת לילד שלה כי הכול היה סגור"
נוסעים של חברת ארקיע נתקעו גם באי היווני קורפו. כ-100 ישראלים מצאו את עצמם באולם ההמראות במשך יותר מ-13 כשהם בשלב של אחרי ביקורת הדרכונים. קורן בוהדנה (23) סיפרה בשיחה עם ynet: "התייצבנו לטיסה בשדה התעופה בקורפו בשעה 21:00 כדי להמריא בשעה המקורית ב-23:00 ללרנקה בקפריסין ומשם להמשיך בטיסת ההמשך עם ארקיע, אבל אז הודיעו שחברת טוס איירווייז ביטלה את הטיסה ונותרנו תקועים כאן מאתמול בלי אוכל בלי מים, עם שירותים מצחינים. בתי האוכל נסגרו בשדה כי לא עובדים בלילה, אנשים זרוקים על הספסלים ושרויים באי ודאות כי אף נציג לא בא לעדכן אותנו מה עושים איתנו. לא היינו יכולים לעזוב את השדה לחפש מלון כי אולי פתאום יודיעו שהטיסה יוצאת. קנינו בארקיע את הטיסות אז שייקחו עלינו אחריות ולא ישאירו אותנו זרוקים כמו כלבים כאן על הספספלים בשדה תעופה בלי לדעת מה קורה איתנו. יש כאן זקנים, נכה על כיסא גלגלים, תינוקות שנותרו רעבים, כאב הלב לראות אימא בוכה שלא יודעת את נפשה מה לתת לילד שלה כי הכול היה סגור".
6 צפייה בגלריה
נוסע ארקיע בשדה התעופה בקורפו
נוסע ארקיע בשדה התעופה בקורפו
נוסע ארקיע בשדה התעופה בקורפו
(צילום: קורן בוהדנה)
6 צפייה בגלריה
נוסע ארקיע בשדה התעופה בקורפו
נוסע ארקיע בשדה התעופה בקורפו
לילה קשה בשדה
(צילום: קורן בוהדנה)
נוסע נוסף בשם רועי אמר: "זה לא ייתכן כל ההפקרות הזו של חברת ארקיע, אין קול ואין עונה, בנמל התעופה העובדים המקומיים מוסרים לנו הסברים סותרים על סיבת עיכוב הטיסה. יום שלם של הודעות חלקיות ולא ברורות, חוסר בשירות ברמה מינימלית לאותם ישראלים שארקיע מתגאה בהודעותיה לתקשורת על דאגה להם. זה שירות? להשאיר אותנו, הלקוחות, ערים ללא ודאות באולם ההמראות, אבל אפילו לא נציג שירות אחד בערוצי התקשורת עם החברה?".
מארקיע נמסר בתגובה: ""טיסת טוס U81185 שתוכננה להמריא אתמול בערב, לא יצאה עקב תקלה במטוס החברה. סיטונאי התיירות ארקיע אינטרנשיונל, עושה כל שביכולתו למצוא טיסה חלופית. הנוסעים מועברים לבית מלון עד למועד הטיסה החדש".
בתקרית אחרת שאירעה בקישינב, כ-100 ישראלים נוסעי ישראייר נתקעו בנמל התעופה החל מ-02:00. הם היו אמורים להמריא לישראל ב-04:00, אך טיסתם התעכבה והם נותרו שעות ארוכות בחוסר ודאות וללא מזון. בצהריים נמסר מישראייר ל-ynet כי "העיכוב אירע בשל תקלה טכנית במטוס. הנוסעים קיבלו מזון ושתיה וכעת דואגים להם לארוחה חמה. הטיסה צפויה להמריא בשעה 18:30 לאחר תיקון התקלה".
בהכנת הכתבה השתתף אדוארד דוקס
פורסם לראשונה: 21:52, 29.09.24