חברת הלואו-קוסט ההונגרית וויזאייר הכריזה השבוע על מבצעים במחירים נמוכים במיוחד כשהחלה למכור ביום שישי כרטיסי טיסה בדולר אחד בלבד. הכרטיסים במסגרת מבצע זה נחטפו תוך שעות ספורות, והבוקר (יום ג') החברה הכריזה שוב על מבצע דומה - הפעם עם מחיר של 1.99 אירו לכרטיס אחד לכמה יעדים באירופה ובאמירויות במזרח.
לא זול כמו בפרסומת
בניסיון לבצע הזמנה עבור כרטיסים במחירים האלו נתקלנו תחילה בבעיות טכניות באפליקציה. בהזמנה דרך הדסקטופ המצב השתפר, אך יש לציין כי הממשק לאתר בעברית פחות נוח ונתקע לא מעט, לעומת האתר באנגלית.
לאחר מכן, ואחרי חיפושים רבים משום שאל מרבית היעדים כבר לא נשארו כרטיסים מהמבצע, מצאנו טיסה בתשעה שקלים (!) אל בודפשט ב-24 בדצמבר (כמובן שהכרטיס לא כולל דבר מלבד תיק גב). בהתלהבות גדולה המשכנו בתהליך ואז המחיר כבר קפץ ל-59 שקלים לכיוון. כמובן שעדיין מדובר במחיר זול מאוד לטיסה אך לא זול כמו תשעה שקלים.
ועדיין, יש סיבה שמרבית הכרטיסים כבר אזלו, גם אם במחירים של עשרות שקלים ולא שקלים בודדים לכרטיס. מדובר בתקופה שבה דבר לא בטוח ואין לדעת אם ולאן נוכל לטוס גם מחרתיים.
"הישראלים מתנפלים, מאחר שהימור משוער של 18 שקלים לטיסת הלוך-חזור לרומא או לאבו דאבי הוא הדרך הנכונה ביותר לגדר סיכונים בימים שבהם המדינות נכנסות ויוצאות מרשימת המדינות האדומות", אומר יניב לניס מ"טיסות סודיות". לדבריו, "אין טעם לרכוש כרטיס טיסה יקר של אל על עם שינויים חינם ולהיתקע עם שובר במקרה הטוב, כשאפשר מקסימום להפסיד 18 שקל אם מחליטים לא להגיע לטיסה".
כדי למזער נזקים במקרה שלא ניתן לטוס מישראל למדינה אליה רכשתם כרטיס, או שמכל סיבה אחרת החלטתם שלא להגיע לטיסה, ממליץ לניס להוסיף את התוספות השונות כמו טרולי, כבודה או הושבה רק לקראת הטיסה עצמה, "על מנת להפסיד את המינימום האפשרי במידה ומחליטים לא לטוס".
"רואים האטה בכמות ההזמנות"
אבישי כהן, מנכ"ל חברת אמדאוס ישראל, המספקת פתרונות טכנולוגיים בתחום התיירות, אמר ל-ynet כי "בהחלט רואים מגמה של האטה בכמות ההזמנות. מאידך, יש הזמנות שנעשות בטווח מאוד קצר של יום עד שלושה ימים לפני היציאה לחו"ל. זו מגמה שהתפתחה לאורך השנים ותופסת תאוצה בעיקר בימים אלו. כמו כן, לא רואים כרגע השפעה משמעותית על ביטול טיסות חופשות. הישראלים למדו שאפשר לבצע חופשה ואפילו ליהנות ממנה על אף ההגבלות הקיימות, תוך שמירה על ביטחונם".
לניס מ"טיסות סודיות" מדגיש בדבריו כי "המבצעים הם לכלל הרשת של וויזאייר ולא בהכרח מכוונים לקהל הישראלי. בזמן שהממשלה הישראלית מטילה ושוב ושוב הגבלות, האירופים ממשיכים לטוס ושדות התעופה מלאים. חברות הלאו-קוסט עושות הכול בשביל להשמיש את כלל המטוסים והצוותים שלהן, גם במחיר של מכירת מושבים במבצעים אטרקטיביים כמו אלו".
סיבה נוספת שחברות הלואו-קוסט יוצאות עם המבצעים האלו היא גם כדי להכיר לקהלים שונים את אתר החברה. האינטרס של החברות הללו הוא לגרום לאנשים להזמין את כרטיסי הטיסה ישירות דרכן, ולא דרך גורם מתווך כמו סוכנות נסיעות או אתר למכירת כרטיסי טיסה. באמצעות אותם מבצעים, קהלים שרגילים להזמין לרוב דרך גורם שלישי, כמו בישראל למשל, לומדים להיכנס לאתר החברה בגלל המבצע, וכך, לפי ציפיית החברה, להיכנס גם בעתיד או להזמין טיסות שהן לאו דווקא במבצע.
שינוי המדיניות בעולם הלואו-קוסט
חברות הטיסות הזולות היו ידועות עד למשבר הקורונה כמאוד נוקשות בכל הקשור לשינוי וביטול הטיסה, ולרוב לא היה ניתן לראות את הכסף בחזרה אם היה עליכם לשנות פרט בטיסה. אפילו שינוי שם בכרטיס או תאריך הצריך תוספת מחיר שלעיתים עלתה על מחיר הכרטיס המקורי. אך עם שינויי הזמן, אותן חברות למדו את השוק ועשו אדפטציה עם מדיניות הרבה יותר מאפשרת לשינויים.
יניב לניס מציין לטובה את מדיניות איזיג'ט החדשה - שמאפשרת ביטול חינם במידה שהמדינה הופכת לאדומה או אם צריך בידוד בהלוך/חזור. דבר שברוב החברות לא קיים, כי כאשר מדינה הופכת לאדומה עבור מדינה אחת, זה לא מחייב את החברה להחזיר את הכסף עבור כרטיס הטיסה.
בוויזאייר אין אפשרות שכזאת. ניתן לרכוש כרטיס FLEX - שקיים ברוב החברות כיום (כרטיס יותר יקר וגמיש לשינויים בפרטי הכרטיס) או לרכוש ביטוח ביטול בכ-80 שקלים, ואז ניתן להזיז או לבטל את הכרטיס, עם החזר מלא עד ליומיים לפני הטיסה, לא כולל הסכום על הביטוח.
ריינאייר נמצאת איפשהו באמצע מבחינת שתי החברות הנ"ל. שכן היא מאפשרת שינויים לכרטיסים שנרכשו עד תאריך מסוים. אבל אז יש להשלים את ההפרש בין מחירי הטיסות ואם מדובר בטיסות זולות שנרכשו תחילה, השינוי יכול לעלות יותר מהכרטיס.