עד לפני כמה שנים אחת מהחוויות בטיסה הייתה הארוחה. המגש שהונח אחר כבוד על השולחן הנפתח והציפייה לקראת מה שיחכה לנו מתחת לכיסוי האלומיניום. גם אם לא מדובר בארוחה במסעדת מישלן, עדיין חברות התעופה התחרו על הכיס שלנו גם דרך האוכל והמנות היו מושקעות, נדיבות ובהרבה פעמים גם די טעימות. אבל כל מי שטס בשנים האחרונות יודע שזה כבר מזמן לא כך. בהרבה מאוד טיסות, בטח אם מדובר בחברת לואו-קוסט, הפסיקו להגיש אוכל בכלל, ובטיסות הסדירות ה"ארוחה" הסתכמה הרבה פעמים בסנדוויץ' יבש.
על פי נתונים שעולים מסקר שביצעה אל על בקרב נוסעים ישראלים 75% מעידים כי הארוחה היא חלק בלתי נפרד מחוויית הטיסה שלהם וכ-60% דירגו את האוכל בטיסה כאחד מ-6 הפרמטרים החשובים בבחירת חברת התעופה, אבל למרות הדרישה - התמורה שמקבלים עבור הכרטיס הולכת ופוחתת.
"מעצבן שבטיסה סדירה שעלתה קרוב ל-600 דולר, ואורכת 6 שעות מעיזים להגיש כריך שכזה"
על הנוסעים כמובן קשה לעבוד. "לא ייאמן. לאן נעלמה הארוחה במגש? הגישו לנו בטיסה כריך מחומם בתוך שקית נייר, ובו שתי פרוסות בקושי של נקניק ואיזה ממרח. מעצבן שבטיסה סדירה שעלתה קרוב ל-600 דולר, ואורכת 6 שעות מעיזים להגיש כריך שכזה", אמרה נוסעת בטיסה של אל על לליסבון. "זה ממש לא דומה אפילו בקצת למה שמציגים בקמפיין השקת התפריט החדש, שבו נראה השף גרניט מציג את מרכולתו לנוסעים. איפה הקוסקוס או הירקות הטריים". גם ההסבר כי מדובר בתהליך של הטמעת התפריט החדש וכי הכריך שקיבלנו שייך לתפריט הקודם לא הניח את דעתם של הנוסעים.
אלא, שגם בתפריט החדש של אל על בטיסה במחלקת תיירים יקבלו בהמשך כריך משודרג ולא מגש עם ארוחה כפי שהיו רגילים בשנים עברו. למעשה, מאז 2018, חברת אל על עברה לכריכים בטיסותיה לאירופה וגם חלק מהמתחרים כבר לא הגישו מגשי אוכל. הסיבה לטענת החברה טמונה גם בבעיית נפחי אחסון ותפעול. משמע, בשל חוסר מקום במטוסים, נפחי אחסון במטבחים הוסבו לטובת הוספת מושבים. לזה צריך להוסיף כמובן גם את התחרות הקשה עם חברות הלואו-קוסט והניסיון לחסוך כמה שאפשר בעלויות.
באופן כללי בטיסות אל על לאירופה מוגש כריך גם אם מדובר בטיסה שאורכה 6 שעות, למעט טיסות אל על ללונדון ופריז המתקיימות במטוס הדרימליינר רחב הגוף, בטיסות אלו מוגשת עדין ארוחה במגש, כמו גם בטיסות הארוכות לארה"ב ובנגקוק.
תפריט הכריכים של אל על בשת"פ עם אסף גרניט כולל שלושה סוגים, כולם מורכבים מלחמניית פרעצל: בריסקט - עם בצל אפוי, איולי שום, ואיולי צ'יפוטלה; כריך עוף בצ'ימיצ'ורי לימון; כריך גבינת לאבנה טבעונית. טעמנו ודווקא הכריך הטבעוני היה היותר-סביר מביניהם. הכריכים מגיעים ארוזים בשקית נייר עם צלופן וללא כל תוספות. בהנחה ששילמתם כמה מאות דולרים לכרטיס - זה מאוד מאכזב.
גורמים בכירים באל על מסבירים כי הכריכים מורכבים באופן ידני, עם חומרי גלם טריים ואיכותיים ועלותם אינה נמוכה יותר מהמנות המבושלות המוגשות על מגש.
בטיסה מלונדון לתל אביב טעמתי גם את מנת הפרגית החדשה שמוגשת במחלקת הביזנס של אל על. המנה שהוגשה לי באוויר הייתה שונה ומאכזבת יחסית למנה המקבילה שטעמתי לפני כמה שבועות במטבחי אל על בישראל. לצערי נאלצתי להשיב את המנה לדיילת.
אל על כמובן לא לבד ומבדיקת ynet עולה שחברות תעופה מציעות כריכים או חטיפים בתשלום.
בלופטהנזה מוכרים מוכרים מגוון מנות החל מ-5.70 אירו לכריך, קערת סלט ירקות טרי עם לחמנייה ב-10.90 אירו, או מנה של ירקות טריים ונגיסי עוף ב-10.9 אירו
כך, למשל, בטיסה סדירה עם אייר בריסל לפורטוגל עם קונקשן בבריסל, טיסה של קרוב ל-5 שעות, שעלותה 330 דולר, אין ארוחה בטיסה ויש אופציה לרכוש מהתפריט כריך (החל מ-7 אירו) או מנה חמה ב-9 אירו. אפילו על בקבוק מים תידרשו לשלם. אם תרצו לקנח בקפה עם מאפין, תשלמו עוד 5 אירו.
גם בחברת לופטהנזה הכניסו תפריט בתשלום בטיסות באירופה שכולל מגוון מנות החל מ-5.70 אירו לכריך, קערת סלט ירקות טרי עם לחמנייה ב-10.90 אירו, או מנה של ירקות טריים ונגיסי עוף ב-10.9 אירו.
לא כל החברות חוסכות. באלו מאיחוד האמירויות עדיין מגישים את הארוחות על מגש כפי שידענו בעבר ללא כל שינוי. בטיסה מדובאי לתל אביב בחברת פליי דובאי הוגשה בארוחת הערב מנה של קציצות עוף עם אורז. גם בחברת אמירייטס מגישים עדיין ארוחות, וזכינו לקבל בארוחת הבוקר גם פירות עונתיים טריים ומנת דג עם תוספת משביעה.