מתכננים חופשה בסיני? העומסים הכבדים שצפויים על מעבר טאבה
(צילום: משי בן עמי)

חג הפסח הקרוב צפוי להיות מהעמוסים ביותר מבחינת חופשות והביקושים מצד הישראלים לנפוש בחו"ל. אחד היעדים שמושך חלק גדול מהנופשים הוא סיני.
לפי נתוני משרד החוץ, במהלך חגי תשרי השנה נפשו בחצי האי המצרי כמאה אלף ישראלים, ונראה שהמספרים בפסח הקרוב יהיו גבוהים לא פחות. למעשה, בהודעה האחרונה שפורסמה על ידי רשות שדות התעופה צפי תנועת הנוסעים בפסח הוא למספרים כמו ב-2019 וטרם המגפה.
מעבר הגבול למצרים - מסוף טאבה, עבר שינויים רבים בשנתיים האחרונות, בין היתר בגלל נגיף הקורונה והמגבלות שבאו בעקבותיו וכמובן, בשל שיקולים מדיניים וביטחוניים. נזכיר כי בחודש אוגוסט, אחרי 15 שנה, הורידה ישראל את רמת האיום מטרור מדרגה 1 לדרגה 3.
5 צפייה בגלריה
אישה בסיני
אישה בסיני
צוואר בקבוק, מגבלות רבות ומחירים גבוהים עוד לפני שמגיעים לחופשה בסיני
(צילום: shutterstock)
למרות כל זאת, מגבלות וקשיים ממשיכים להתקיים במעבר הגבול הדרומי. אומנם חלקם נפתרו לאחרונה, כמו ההגבלות על כמויות העוברים, אך עדיין קיימת המגבלה שלפיה רק 50 רכבים יכולים לעבור במסוף ביום. וכן, שעות קבלת הקהל במקום גדלו, אך נכון לשלב זה הגבול ייפתח עדיין רק ל-12 שעות ביום. הדרישה לבדיקות הקורונה לפני החזרה לארץ בוטלה, אבל עדיין צריך לבצע בדיקה בצד הישראלי, תחנה נוספת שתיצור צוואר בקבוק בחזרה לארץ.
5 צפייה בגלריה
הביקור של עו"ד שילה במוסך לפני הנסיעה לסיני
הביקור של עו"ד שילה במוסך לפני הנסיעה לסיני
אחת הדרישות של המצרים: להוציא את מצלמות הרוורס מהרכבים מישראל
(צילום: עו"ד גיא שילה)
רשות שדות התעופה הודיעה אתמול (יום ב') כי תקים אוהל ממוזג באורך 80 מטרים שיקל את ההמתנה, אבל עדיין צפויים זמני המתנה ארוכים מאוד, עומסים ולחץ לכל מי שמתכנן לעשות את דרכו לחצי האי השכן. כל אלו מצטרפים להגבלות הנוספות שדיווחנו עליהן בחודשים האחרונים כמו הוצאת מצלמות הרוורס מרכבים הבאים מישראל, בעיות בהכנסת ציוד גלישה וצלילה וגם אגרות מעבר יקרות במיוחד שיגרמו לנופשים לחשוב פעמיים אם עדיין משתלם להם לעבור את הגבול.

צפו לבלגן גם בנתב"ג

בתוך כך, ועד עובדי רשות שדות התעופה הוציא הבוקר (יום ג') הודעה ובה נכתב: "בעקבות מחסור חמור בכוח אדם צפויים שיבושים במהלך חג הפסח". לדברי ועד העובדים אין מספיק עובדים בשדה התעופה בעוד התורים מתארכים לקראת החג ויגיעו לשיאים במהלכו. בחודשים האחרונים ניסתה הרשות לגייס עובדים אולם עדיין קיים מחסור משמעותי בעובדי ביטחון ותפעול. "אנו קוראים לציבור להתאזר בסבלנות ולשתף פעולה עם העובדים", נמסר מהוועד.

הגבול הדרומי שלא חזר למה שהיה

במשך כמעט 40 שנה מעבר הגבול בטאבה פעל כל השנה בצורה רציפה לאורך כל שעות היממה. במהלך התפרצות הקורונה הגבול נסגר למשך יותר משנה רצופה. בעקבות מאבק של קהילת חובבי סיני, שכלל ארבע עתירות לבג"ץ - הגבול נפתח מחדש, אבל בהדרגה. בהתחלה לשעות בודדות ועם מכסות על האגרות לעוברים ושבים, עד שהגענו למצב הנוכחי שבו הגבול פתוח כ-12 שעות ביום עם הגבלה ל-50 כלי רכב כאמור (ג'יפים כלל לא מורשים להיכנס).
5 צפייה בגלריה
מעבר טאבה
מעבר טאבה
מדוע לא נפתח שוב לכל שעות היממה? מעבר טאבה
(צילום: רשות שדות התעופה)
אגרות המעבר עלו במחיר גם הן, בצד המצרי. אם לפני שנתיים הן עלו 120 לירות לאדם, עכשיו הן עולות 405 לירות (כמאה שקלים) ומ-700 שקלים עד 1,800 לירות מצריות לרכב (ועדיין, אלו מחירים שעדיפים על מוניות). זאת בנוסף למאה השקלים שצריך לשלם בצד הישראלי ועוד מאה שקלים נוספים - תשלום על בדיקת קורונה בכניסה חזרה לארץ. כלומר עוד לפני שהוצאתם שקל בסיני אתם כבר עומדים על 300 שקלים. כל זאת לצד סיפורים על בידוקים בלתי נגמרים, תורים ארוכים וצפיפות לאורך שני צידי הגבול.
ניסינו להבין מי אחראי להעלאה זו ומדוע היא חלה. בשגרירות ישראל במצרים הסבירו כי הנושא לא קשור אליהם ושגרירות מצרים טרם הגיבה לפנייה.

"זה יהיה כלום לעומת שנים קודמות"

גיא שילה, מנהל קבוצת אוהבי סיני בפייסבוק, מספר על התסכול שחווים רוב הישראלים שמתכננים לנפוש בסיני במהלך החג ועל פאניקה ששוררת בקרב אותם אנשים. לדבריו, בפסח 2019 כ-35 אלף ישראלים נסעו לסיני ולהערכתו השנה המספרים יהיו פי שניים. "זאת תהיה קטסטרופה. זה יהיה כלום לעומת מה שראינו בשנים קודמות. אנשים יתעלפו בצד המצרי בשל עומס של תיירים שימתינו בשמש עד שיכניסו אותם. אם לא יעבירו את זה למתכונת של 24/7 זה הולך להיות מסוכן", מזהיר שילה ומוסיף: "זו תהיה סכנת נפשות".
בנוסף, ישנם שלבים שעדיין נותרו בעקבות מגבלות הקורונה. מעבר לבידוק הביטחוני יהיה על הנוסעים להציג בדיקת קורונה בחזור, הצהרת נוסע נכנס לישראל (שחייבים למלא בגבול כי האינטרנט בחופים אפסי עד לא קיים) כל אלו צפויים ליצור עוד לחץ בכניסה חזרה לישראל. "מעבר טאבה זה הברווזון המכוער הישראלי, אף אחד לא שם על המעבר הזה ומבחינת ישראל - שאף אחד לא ייסע לסיני", מסכם שילה.
5 צפייה בגלריה
מתכננים להגיע לסיני עם הרכב שלכם ויש עליו מצלמה? כדאי שתחשבו שוב
מתכננים להגיע לסיני עם הרכב שלכם ויש עליו מצלמה? כדאי שתחשבו שוב
יפגע בהרבה נופשים שמחפשים חופשה זולה יחסית
(צילום: עו"ד גיא שילה)
עינב גלבוע שנוסעת לסיני כחמש פעמים בשנה ב-25 השנים האחרונות מביעה חשש רב ממה שצפוי לקרות במעבר טאבה במהלך פסח: "זה פשוט לא ייאמן, כל המשק חזר לפעול כרגיל חוץ מהגבול בטאבה, תהיה בפסח זוועת עולם והם (הממשלה) עושים את הכול כדי שאנשים לא ייכנסו לסיני. זה גבול עם הסכם שלום שהיה פתוח 24/7 למעלה מ-30 שנה. כמה בג"צים עוד נצטרך להגיש?".
גלבוע מדברת גם על הבעיות מבחינה בטיחותית ובריאותית: "אם נופשת לא מרגישה טוב באמצע הלילה ורוצה הביתה, מה היא תעשה? הגבול סגור. זה אבסורד. רק צמד המילים 'גבול סגור' זה בניגוד גמור להסכמי השלום".
שלומית לייבוביץ, מבקרת באופן קבוע בסיני: "כל תקנות הקורונה כבר השתנו. נתב"ג פתוח ללא בעיה וכל מה שאנחנו מבקשים זה שהמדינה תעמוד בהתחייבות לעותרים ולבג"ץ ותפתח את הגבול ללא הגבלה כמו שהיה במשך שנים רבות". לייבוביץ מעלה את חוק כבוד האדם וחירותו, שלפי עקרונותיו אין סיבה למנוע מכל אחד לעבור את הגבול למדינה שנמצאת בהסכם שלום עם ישראל. לייבוביץ מוסיפה טענה אפידמיולוגית ואומרת שלצמצם שעות רק ייצור יותר תורים וצפיפות ו"מדגרות קורונה. לכו תדעו איזה וריאנט יגיע. לכן הרבה יותר חכם לפתוח את הגבול לאורך כל היממה".

"מגיע למחיר של כרטיס טיסה"

יעל שחר מתארת בעיה נוספת והיא ההוצאה הגבוהה של מאות שקלים על האגרות: "משפחה ממוצעת של שלוש נפשות, לפני קורונה הייתה יכולה לעבור את הגבול עם המיסים ב-550 שקלים לכולם ועוד 250 לרכב. היום המצב לא סביר, זה מגיע למחיר של כרטיס טיסה, יחד עם הבדיקות והמיסים משפחה כזאת תשלם כיום 1,250, ואם יעברו עם רכב יוסיפו עוד 500 שקלים. זה הזיה, חזירות וניתוק מהעם. למה שהגבול יהיה יקר יותר מלהגיע למדינה בטיסה?".
לדברי שחר, המצב הזה פוגע בעיקר בקהל שמתכנן להגיע לנואיבה. "מדובר בקהל נופשים פשוט, סטודנטים, משפחות שאוהבות טבע ופשטות. זה אבסורד. רק הכניסה עולה כפול מהשהות בסיני למשפחה. למה?". לצד טענות אלו מוסיפה שחר את דאגתה ללחץ שהולך להיווצר בגבול. "הצפיפות הזאת עם הילדים, זה סוג של סיוט. זה דחוק, לא היגייני, אין ספסלים בשום מקום ויש לחץ של העובדים שהופך את המעבר לחוויה לא נעימה. זה מעבר גבול קטן מאוד ויהיה בלגן".
בקהילת אוהבי סיני פנו לשגרירות ישראל במצרים במכתב ובו כל הטיעונים הנ"ל לצד קשיים נוספים, אך נכון לכתיבת שורות אלו טרם קיבלו תשובה ראויה לשאלה מדוע מעבר הגבול לא נפתח לאורך כל שעות היממה.
5 צפייה בגלריה
מעבר טאבה
מעבר טאבה
האם האוהל החדש שיוצב במסוף טאבה יציל את המצב?
(צילום: רשות שדות התעופה)
בהודעת רשות התעופה נמסר כאמור כי צפויים עומסים רבים בפסח, כמו בימים שלפני המגפה ואף יותר. בפניית ynet לקבלת תגובת הרשות על אודות שעות הפעילות שנותרו מצומצמות בגבול, התשובה שהתקבלה היא כי יוקם אוהל ממוזג באורך 80 מטרים.
האם זה מה שיעשה את השינוי להמונים שיחכו שעות בתור, האם באמת אין סיבה לפתוח את הגבול לאורך כל שעות היממה? בקשר להגבלת הרכבים היומית, נמסר מטעם הרשות כי המגבלה היא לפי בקשת המצרים. מקהילת אוהבי סיני נמסר כי זוהי דווקא דרישה של הצד הישראלי וכי "נראה שאף אחד לא רוצה לקחת אחריות על המגבלה זאת".
תגובת רשות שדות התעופה לעניין זה: "לצערנו ולמרות פניות מצידנו, השלטונות המצריים מתעקשים על הגבלת מספר כלי הרכב הנכנסים ביום אשר עומד על 50, כמו גם על הגבלות ליציאת רכבי 4×4 ורכבים המונעים בדיזל".
ככלל, נתקלנו בגלגול אחריות - משרד התחבורה, שאחראי על רשות שדות התעופה מפנה לרשות האוכלוסין וההגירה, אך שם ענו לנו כי "רשות האוכלוסין אמונה על ביקורת הגבולות בלבד. מי שמתפעל את המעבר זו רשות שדות התעופה", כך בתגובת דוברת רשות האוכלוסין וההגירה.
השתתף בהכנת הידיעה רועי רובינשטיין