היא ניצבת בלב סמלה הרשמי של מדינת ישראל, והיא ללא ספק אחד מסמליו של העם היהודי לדורותיו. בתמונה שלפניכם מוצג התיאור האומנותי הקדום ביותר של אותו הסמל, מנורת המקדש, שקדם ב-107 שנים לחורבן בית המקדש השני.
מדובר במטבע נדיר וייחודי שטבע המלך החשמונאי האחרון, מתתיהו אנטיגונוס השני, ושעליו תיאור המנורה. הוא ייחשף לראשונה לציבור במרכז דוידסון בגן הארכיאולוגי בירושלים, שיפתח ביום שני הבא שוב את שעריו למבקרים לאחר שלוש שנים שבהן היה סגור לעבודות, עם ממצאים ארכיאולוגיים הנחשפים לראשונה.
את פרויקט השיפוץ של המרכז, שכלל את הרחבת הבניין והצגת תכנים חדשים, הובילה רשות העתיקות במימונה של קרן ויליאם דוידסון. מרכז דוידסון יציג ממצאים ארכיאולוגים קדומים מימי בית ראשון, ביניהם כתובות עתיקות הנושאות את שם העיר הקדום – "ירשלם". המבקרים ייהנו מגלריה שלמה המוקדשת לסיפור הולדתה של המנורה.
"בין המוצגים במקום ניתן להתרשם מהמטבע הנדיר והייחודי שייחשף לראשונה לציבור", אומר ד"ר יובל ברוך, חבר הנהלה ברשות העתיקות ומי שמנהל את החפירות בגן הארכיאולוגי שצמוד לכותל הדרומי בירושלים. "זהו למעשה התיאור האומנותי הקדום ביותר של המנורה. ממצא ארכיאולוגי נוסף המוצג לראשונה מאז שנחפר בשנות החמישים הוא קטע טיח ממערת קבורה מימי בית שני, המוכרת בשם 'קבר יאסון', שעליו חמש חריטות של מנורות".
דארין מקיבר, נשיא ומנכ"ל קרן וויליאם דוידסון, אמר: "אנו נרגשים להכריז על פתיחתו מחדש של מרכז דוידסון, המציע חוויה ייחודית ומרתקת להיסטוריה העשירה והמגוונת של ירושלים, ומצפים לחלוק את הסיפורים והתגליות של עברה של ירושלים עם קהל המבקרים".
הרצל בן ארי, מנכ"ל החברה לפיתוח הרובע היהודי, הוסיף: "אנו גאים לפתוח מחדש את מרכז דוידסון שבגן הארכיאולוגי. הודות לכל השותפים מוצג בו הסיפור המרגש של ירושלים, הר הבית וזיכרון המקדש במקצועיות ובחדשנות".