חבר ועדת השירותים הפיננסיים של בית הנבחרים האמריקני, המחוקק הדמוקרטי מטעם מדינת ניו יורק ריצ'י טורס, שלח מכתב למנכ"לי שלוש חברות התעופה האמריקאיות הגדולות – אמריקן איירליינס, דלתא ויונייטד – שבו הוא מאשים אותן "בחרם בפועל" נגד מדינת ישראל שמשתף פעולה באופן עקיף עם תנועת BDS. במכתב טורס טוען כי ההחלטה של חברות אלו להאריך את השעיית הטיסות לישראל עד אפריל 2025, ללא הנחיות ספציפיות מצד רשות התעופה הפדרלית (FAA), מהווה אפליה נגד המדינה היהודית - ועבירה על החוק האמריקני.
לקריאת המכתב המלא - הקליקו
טורס מציין כי מאז שהחברות האמריקאיות השעו את טיסותיהן לישראל, חברת אל על הפכה למונופול דה פקטו בכל הנוגע לטיסות ישירות בין המדינות. המונופול הזה, לדבריו, גרם לעליית מחירים בשוק שבו אין תחרות, ופגע בנוסעים הזקוקים לטיסות אלו. "המצב הנוכחי שם את הלקוחות תחת חסדי מונופול שאין עליו כל פיקוח", כתב טורס במכתב המופנה למנכ"ל אמריקן איירליינס, רוברט איזום, למנכ"ל דלתא, אד בסטיאן ומנכ״ל יונייטד, סקוט קירבי.
הוא ציין במכתב את ההוראה של רשות התעופה האמריקאית (FAA) בשנת 2014 לחברות התעופה בארה"ב להשעות את טיסותיהן לישראל ל-36 שעות בלבד, החלטה שעוררה בזמנו סערה ציבורית. אך מאז לא ניתנה כל הוראה רשמית מצד ה-FAA, וטורס טוען שההחלטות הנוכחיות של חברות התעופה הן שרירותיות ומזיקות.
"חברות התעופה האמריקניות אינן צריכות להפעיל חרם בפועל או להפגין אפליה נגד המדינה היהודית היחידה בעולם", טורס כותב. "אין כל היגיון בכך שאל על יכולה לטוס לישראל בבטחה, בזמן שאמריקן, דלתא ויונייטד טוענות שזה מסוכן מדי עבורן".
טורס הדגיש גם כי חברות תעופה ממדינות אחרות, כולל איחוד האמירויות, ממשיכות לפעול כרגיל לישראל, מה שמעלה תהיות נוספות לגבי ההחלטות של חברות התעופה האמריקניות. הוא קורא לחברות לחזור ולחדש לאלתר את הטיסות לישראל על פי הנחיות ה-FAA, כדי למנוע את הרושם שמדובר באפליה על בסיס לאום או דת. משך ההשעיה, לדבריו, מצביע על כך שתנועת ה-BDS "השתלטה על תעשיית התעופה האמריקנית מבלי שאף אחד ישים לב".
החברות נדרשות כעת להגיב למכתב ולהסביר מדוע הן ממשיכות בהשעיית הטיסות לישראל, וכיצד החלטותיהן אינן עוברות על חוקי האפליה האמריקניים.
חברות התעופה האמריקניות הפסיקו את הטיסות לאחר המתקפה האיראנית באפריל. יונייטד איירליינס ציינה את שיבושי הטיסות בדו"ח הרווחים שלה לרבעון השני של השנה, והכירה במלחמת חמאס בישראל כאחד מ"הסכסוך הגיאופוליטי, התקפות הטרור או אירועי הביטחון" שקטעו את נתיבי הנסיעה הרגילים והרווחים הצפויים. הדו"ח הרבעוני הסביר כי "הפרעות הטיסה שלנו לתל אביב כתוצאה מהסכסוך הצבאי הישראלי-חמאס, כמו גם כל הסלמה של ההשלכות הכלכליות הרחבות יותר של הסכסוכים הללו מעבר להיקפם הנוכחי היו בין התחומים שבהם התוצאות בפועל של חברת התעופה עלולות להיות שונות מהותית מהתשקיפים".
בימים שלאחר מתקפת ה-7 באוקטובר, איגוד הטייסים של אמריקן איירליינס הורה לחבריו לא לטוס לישראל עד שיוכלו להיות "בטוחים באופן סביר בבטיחות ובביטחון האזור". איגוד הדיילים (AFA-CWA) הצטרף לקואליציה של איגודי עובדים כדי לקרוא להפסקת "המוות והחורבן" בעזה ולהפסקת כל הסיוע הצבאי לישראל.