3 צפייה בגלריה
מעבר גבול עקבה בחול המועד
מעבר גבול עקבה בחול המועד
האם הדרך לעקבה תהפוך לקלה יותר? שעות הפעילות במסוף רבין לירדן מתרחבות
(צילום: שרלי ישי)
בקרוב מעברי הגבול לירדן ולמצרים יפעלו בטווחי זמנים גדולים יותר, כפי שפעלו לפני הקורונה. מה שיאפשר ליותר נוסעים לעבור את הגבולות בפחות עומס.
לאחר עבודת מטה רחבה של משרד התחבורה והבטיחות בדרכים ורשות שדות התעופה, פורסם היום (יום ג') כי יורחבו שעות הפעילות של מעברי הגבול הבין-לאומיים לירדן ולמצרים בהתאם למצב שהיה טרום משבר הקורונה:
מעבר רבין (ירדן) – החל מ-1.8 (ד' באב) יפעל מסוף הנוסעים בימים ראשון עד שבת בין השעות 20:00-06:30.
מעבר אלנבי (ירדן) – מ3.7 (ו' באב) החלה פעילות מסוף הנוסעים בימים ראשון עד חמישי בין השעות 23:30-08:00 במקום בין השעות 17:30-08:00 ובימים שישי-שבת יפעל בין השעות 15:30-08:00.
מעבר נהדר הירדן (ירדן) – החל מ-1.9 (ה' באלול) יפעל מסוף הנוסעים בימים א-ה בין השעות 20:00-07:00 במקום 16:00-08:00 ובשישי-שבת בין השעות בין השעות 18:30-08:30.
מעבר בגין (מצרים) – החל מ-3.7 (ד' בתמוז) החלה פעילות נוסעים באופן רציף בימים ראשון עד שבת במתכונת 24/7.

"מקסימום תנועה למקסימום אנשים"

הרחבה זו מתאפשרת בזכות גיוס והכשרה של עשרות עובדות ועובדים במסגרת מבצע גיוס כח אדם שהובילה רשות שדות התעופה שכלל תמריצי גיוס ושימור כוח האדם הקיים בעלות של מיליוני שקלים לשנה.
כתוצאה מהרחבת שעות הפעילות צפויים לעבור בכלל מעברי הגבול היבשתיים בשנת 2022 כ-3.7 מיליון נוסעות ונוסעים ותנועת שיא של 150,000 משאיות במסופי המטען (הכמות השנתית הגדולה אי פעם).
3 צפייה בגלריה
תורים במסוף טאבה
תורים במסוף טאבה
סוף לתורים העצומים בצד הישראלי? מסוף טאבה
(צילום: עומר עמוס זנקו)
שרת התחבורה והבטיחות בדרכים, ח"כ מרב מיכאלי מסרה כי: "משרד התחבורה בראשותי קיבל הנחיה ברורה מאוד – מקסימום תנועה למקסימום אנשים. מדובר בעוד צעד לחיזוק הקשרים עם שכנותינו, ירדן ומצרים, שמאפשר פיתוח של הכלכלה, של המסחר ושל התיירות בין המדינות. רשות שדות התעופה עמלה רבות על גיוס כוח אדם שיאפשר את הפעילות הזאת, ואני שמחה להודיע על חזרה לשגרה ועל החזרת פעילות המעברים לסדרה. מאחלת לציבור הישראלי נסיעה נעימה".

האם הבעיה אכן נפתרה אם מדובר רק בצד אחד?

בפסח האחרון היינו עדים לפקקים אנושיים גדולים למדי במעברי הגבול לירדן בצד הירדני. זאת ככל הנראה כי הירדנים לא היו ערוכים מספיק לקבל את המוני הישראלים שביקשו לעבור את הגבול ולטייל במדינה.
וכך נוצרו מצבים שבהם נוסעים רבים, בהם משפחות עם ילדים, עברו די מהר את הגבול בצד הישראלי אך נתקעו במשך שעות ארוכות בצד המצרי. ללא הכנה מראש לעמידה ממושכת בשמש הקופחת ללא מזגן או צל, ללא מים ואפשרות לשבת.
3 צפייה בגלריה
מעבר גבול עקבה בחול המועד
מעבר גבול עקבה בחול המועד
מאות משפחות עומדות שעות בצד הירדני של הגבול
(צילום: שרלי ישי)
מספר נקודות חשובות לנוסעים לירדן:
נזכיר תחילה כי הכניסה לירדן עבור ישראלים מותנית בתיאום מראש עם סוכן ירדני מורשה. זה נכון גם למי שנוסע דרך שדה התעופה. בלי מלווה שהוא סוכן ירדני מורשה הכניסה לא תותר והנוסעים יוחזרו לצד הישראלי. נוסף, בתוך ירדן קבוצות של חמישה ישראלים ומעלה מחוייבות בליווי קבוע של מדריך ושוטר ירדני, כמו כן אסור לטייל בוואדית ושמורות טבע לבד.
נציין גם שירדן אוסרת על הכנסת על פריטי דת למיניהם: תפילין, טלית, ספרי תנ"ך, צלב (עבור נוצרים). אם פריט כזה ימצא בבידוק הביטחוני בכניסה לירדן הוא יופקד במעבר גבול עד החזרה ויכולים אף להחרים אותו לסרב כניסה.