בלחץ איומים וקריאות להחרמה, מלון רשת סונסטה בטנסי ביטל ברגע האחרון כנס פרו-ישראלי ימני בהשתתפות כ-500 בני אדם ונציגים רשמיים מישראל שנועד לקדם התנדבות ב"ארץ ישראל השלמה" בזמן המלחמה. אחרי התערבות של עורכי דין בטענה לאפליה על רקע דת ואנטישמיות, הנהלת המלון טענה שהמשטרה דרשה ממנה לבטל את האירוע בגלל חשש ביטחוני. המשטרה המקומית בנאשוויל, מנגד, אמרה כי טענות אלה שקריות וכי הם אף הוזמנו על ידי הנהלת המלון כמה ימים לפני הכנס במטרה להיערך אליו והבטיחו להתגייס לאבטחת הכנס בכל דרך אפשרית.
2 צפייה בגלריה
נאשוויל, בירת טנסי
נאשוויל, בירת טנסי
נאשוויל, בירת טנסי - הסערה הישראלית הגיעה גם אל העיר השלווה הזאת
(צילום: shutterstock)
מפקד המשטרה אמר כי הביטול היה "החלטה תאגידית של המלון". לאחר הביטול, מארגני הכנס, הארגון הציוני-נוצרי "היובל" חברו לגורו הכלכלי השמרן דייב רמזי שגר באזור והסכים להעביר את האירוע למרכז האירועים של מטה החברה שלו ללא עלות.
מחר (יום ב') היה אמור להיפתח כנס "פסגת ישראל" של ארגון "היובל", המנוהל על ידי אוונגליסטים אמריקנים ותומך ברעיון ארץ ישראל השלמה, ומתמקד בעיקר בגיוס מתנדבים נוצרים לעבודה חקלאית כמו בציר ענבים בכרמים בהתנחלויות. הארגון הפך ויראלי אחרי שבחודש נובמבר שלח לארץ קבוצת בוקרים אמריקנים לעזור לחקלאים ישראלים שנותרו ללא כוח אדם בעקבות נטישת העובדים הזרים והגיוסים ההמוניים בצווי 8 אחרי 7 באוקטובר.
(צילום: תומר שונם, ירון ברנר)

הבריכה של המלון שבו אמור היה להתקיים הכנס

הכנס של הארגון, שמתפרס על פני שלושה ימים, הוגדר כ"המפגש השנתי הראשון של פרו-ישראלים התומכים ללא תנאי בזכותה של ישראל להיות ריבונית בכל ארץ ישראל, כולל ירושלים, יהודה ושומרון ורצועת עזה", וכ"כינוס של תומכים פרו-ישראליים המאשרים את ריבונותה הבלתי מותנית של ישראל על כל אדמתה". מארגני הכנס מסרו כי "על רקע ההפגנות המתמשכות נגד ישראל ברחבי אמריקה, הגיע הזמן להראות את תמיכתנו הבלתי מעורערת בישראל. האירוע הפרו-ישראלי הזה מציע הזדמנות משמעותית לעמוד מול גל העוינות".
בין הדוברים בכנס ח"כ אוהד טל ממפלגת הציונות הדתית, הדובר הבינלאומי של היישוב היהודי בחברון, ישי פליישר, עו"ד נתי רום, ממקימי ההתנחלות קידה ומראשי ארגון "חוננו" שמספק ייעוץ משפטי למתנחלים ואנשי כוחות ביטחון יהודים שמואשמים בתקריות על רקע לאומני, והעיתונאית הימנית ומקורבת לראש הממשלה קרולין גליק.
הכנס היה אמור להתקיים במלון הכנסים הפופולרי של סונסטה סמוך לנמל התעופה הבינלאומי של נאשוויל, אך הרשת, שבעבר הלא רחוק פעלה גם בישראל – באילת ובירושלים – שלחה למארגנים לפני ימים אחדים הודעה כי היא נאלצת לבטל את הכנס אחרי שקיבלה איומים וקריאות לחרם נגדה.
לדברי המארגנים הוסבר להם כי "קבוצה מתואמת של פעילים אנטי-ישראליים טענה שהאירוע "יגייס ציונים חדשים" ודחפה אנשים להתקשר ולשלוח דוא"ל למקום כדי "לדרוש את ביטולו המיידי של האירוע. למעשה בגלל איומים מצד קבוצות שנאה אנטי-אמריקניות, אנטי-ישראליות ופרו-חמאסיות, המלון ביטל אותנו", אמרו המארגנים. לטענתם, נציגי המלון אמרו להם בשיחת טלפון כי המשטרה הודיעה להם שעליהם לבטל את האירוע מחשש ביטחוני.
ציוץ נגד הכנס - "הציונים דוגלים ברצח עם של פלסטינים מהנהר לים"

המלון אכן מסר בהצהרה כי התייעץ עם גורמי אכיפת החוק המקומיים וכי ההחלטה לבטל הייתה מכיוון שהאירוע "היווה סיכון ניכר לבטיחות הצוות שלנו, האורחים שלנו והמשתתפים באירוע בהינתן חששות אבטחה מוגברים”. אלא שמשטרת נאשוויל אמרה שהיא "לא דגלה, בשום צורה או אופן, בביטול הכנס במלון סונסטה".
מפקד המשטרה אמר כי "כל הסקה הפוכה מזו היא שקרית. שקרית באותה מידה היא הקביעה שהמשטרה הביעה דאגה לגבי אנשים שנמצאים בסכנה פיזית. למעשה, אנשי המשטרה אכן נפגשו עם הנהלת המלון לבקשתה כדי לדבר על הכנס. הודענו כי היינו מוכנים לחלוטין לעזור למלון ליצור תוכנית בטיחות ואבטחה, כפי שהיינו עושים בכל אחד מבתי המלון בעיר שלנו, ולהציע תמיכה נוספת במידת הצורך". המשטרה מסרה כי הייתה מודעת ל"מספר הודעות חיצוניות הדוחקות במלון שלא לארח את האירוע, אך בסופו של דבר, מלון סונסטה קיבל החלטה תאגידית לבטל. המשטרה לא הייתה בשום אופן צד להחלטה הזו".
גורמים דיפלומטים מישראל אמרו כי ללא קשר לתוכן של הכנס, ואם הוא 'ימני קיצוני' או לא - הביטול ברגע האחרון מצד המלון אינו כשורה ואינו חוקי.
2 צפייה בגלריה
כרזת כנס הימין בנאשוויל
כרזת כנס הימין בנאשוויל
כרזת כנס הימין בנאשוויל
ארגון היובל אף איים לתבוע את המלון ובמכתב עורכי דין שנשלח לרשת נטען כי הביטול מפר את תנאי החוזה בין הצדדים ומהווה "אפליה דתית בלתי חוקית במקום ציבורי תוך הפרה של חוק זכויות האזרח של שנת 1964. סונסטה הפרה את החוק הפדרלי וחוק המדינה ועליהם לתקן את ההפרה הזו ולהפסיק את האפליה שלהם כלפי אנשים מאמינים. החוק אינו מאפשר לאף אחד לבטל אירוע על סמך אמונתם הדתית של האנשים שמקיימים את האירוע, והחוק בהחלט אוסר על המלון לאמץ את עמדת התועמלנים האנטישמיים הפוגעים בכל מי שתומך בישראל”.
אתמול, במה שמסתמן כהגעה להסכם פשרה בין הצדדים, המלון הודיע כי הוא מתנצל על הביטול: ״הבטיחות והרווחה של הצוות והאורחים של סונסטה הם בראש סדר העדיפויות שלו", נמסר בהצהרה. "בעוד שסונסטה קבעה שהיא לא מסוגלת לארח את אירוע 'היובל' בגלל חששות ביטחוניים, סונסטה מתנצלת בכנות על הקושי שהחלטה זו גרמה ל'היובל' ולמשתתפים באירוע שלה בנאשוויל".
המלון ומארגני הכנס אמרו שהם "מחויבים לסייע למשתתפי האירוע שנפגעו לקבל החזרים עבור הוצאות רלוונטיות. סונסטה מכבדת את כל קבוצות הסיוע ההומניטרי והסברה במאמציהם למען אנשים מכל הדתות, האמונות והרקעים. היובל מעריך את נכונותה של סונסטה לפתור את המצב הזה במהירות ולשביעות רצונו המלאה של הארגון”, נמסר.
בינתיים, כאמור, הכנס עבר לעיר פרנקלין הסמוכה, שם נמצא מטה חברת Ramsey Solutions, של הגורו הפיננסי דייב רמזי. לדברי המארגנים, כשרמזי שמע שהמלון בנאשוויל ביטל את אירוח הכנס, הוא יצר עמם קשר והציע לא רק לארח אותו, אלא גם לעזור להגדיל אותו עוד יותר.
"אנחנו הולכים לקחת את האירוע הזה לרמה חדשה לגמרי ולהפוך אותו פי 10 ממה שהיה קודם", הבטיח רמזי. "Ramsey Solutions גאה לעמוד לצד חברינו מישראל בכך שהיא מספקת להם מקום בטוח לקיים את האירוע שלהם כמתנה שלנו להם", הוסיף בהצהרה. מנחה תוכניות הרדיו והטלוויזיה, מחבר רב מכר שכיכב ברשימת הניו יורק טיימס, מנסה לחנך אמריקנים כבר שנים להתנהלות כלכלית נכונה ושמרנית יותר. בעוד רבים מעריכים את הטיפים הפיננסים שלו שמותאמים גם להדיוטות, ישנו קצת פחות קונצנזוס סביב דעותיו הפוליטיות והחברתיות השמרניות ומדיניות חברת הייעוץ שבבעלותו. בעבר ספג לא מעט ביקורת על התערבות בחייהם האיישים של עובדיו, התנכלות לכאורה לעובדים להט"בים ואימהות לא נשואות והתנגדות להנחיות למניעת קורונה במקומות עבודה.