"עד שתכננתי את החופש". נוסעת ארקיע שטיסתה בוטלה באולפן ynet
( צילום: נוויל האריס)
שביתת טייסים בעונה העמוסה? עם תחילתו של החודש העמוס ביותר השנה טייסי ארקיע פתחו הבוקר (יום ב') במה שנראה כעיצומים. תשעה טייסי החברה הודיעו על מחלה פתאומית וכתוצאה מכך החברה נאלצה לבטל הבוקר שתי טיסות לרודוס. זאת על רקע חוסר הסכמה בין הנהלת ארקיע לטייסי החברה על שכרם.
בשעות הערב יצאה הודעה מההסתדרות כי המשבר בארקיע הסתיים. "בשעות האחרונות ניהלו הצדדים משא ומתן בהובלת יו"ר איגוד עובדי התחבורה בהסתדרות, אבי אדרי. הצדדים הגיעו להבנות. כל טיסות ארקיע יגיעו ליעדן והעבודה תמשיך כסדרה", כך לשון ההודעה.
בהנהלת החברה ומצד ועד הטייסים אישרו את הדברים, אך נראה שמשבר זה עוד עלול להתחדש בהמשך.
בצהריים נמסר מוועד טייסי ארקיע כי "בתקופות הקורונה הסכימו הטייסים לפנים משורת הדין לעמוד בכונניות. עם החזרה לשגרה ובהתאם להודעת הוועד להנהלת החברה מבעוד מועד, מממשים הטייסים את זכותם החוזית שלא לעמוד בכוננויות עד שייחתם עימם הסכם טייסים כפי שנקבע מולם בחוזה. טייסי ארקיע ימשיכו לפעול במסירות למען החברה וציבור נוסעיה. יודגש כי אין בצעד זה משום צעד ארגוני ואין שום קשר למחלה של מי מהטייסים שכן אף אחד לא תיאם או הורה לטייסים לחלות, נהפוך הוא, למעט הכוננויות שזו זכות חוזית ברורה מקפידים הטייסים לעבוד כרגיל".

"שביתה פראית"

מחברת ארקיע נמסר הבוקר כי "למרות קיומו של הסכם הבראה בתוקף לשבע שנים, הכולל התחייבות לשקט תעשייתי והימנעות מכל שביתה ועיצומים ועוד בטרם יבשה הדיו על מזכר הבנות שנחתם לאחרונה בחודש אפריל 2022. הסכם שבמסגרתו באה החברה לקראת הטייסים והחזירה את שכרם כמעט לתקופת טרום קורונה, פתחו הבוקר טייסי החברה בשביתה פראית בשיא עונת התיירות. אנו קוראים להסתדרות להפעיל את מרותה על ועד הטייסים ולהפסיק מיידית את העיצומים".
1 צפייה בגלריה
מטוס ארקיע
מטוס ארקיע
האם מדובר בתחילתה של שביתת טייסים חדשה?
(צילום: שירי הדר)
עוד נמסר מארקיע: "אנחנו מתנצלים בפני הנוסעים ועושים את כל המאמצים על מנת לדאוג ללקוחותינו לטיסות חלופיות ולהגיע לחופשת הקיץ". מבירור מול החברה עלה כי אכן החברה דואגת למטוס חלופי עבור אותן טיסות שבוטלו הבוקר.
נזכיר כי רק לפני פחות מחודש הסתיימה השביתה הארוכה של טייסי אל על, שגרמה למאות טיסות להתבטל - לעיתים מספר שעות בלבד לפני הטיסה, וכי אנו נמצאים, כאמור, לפני העונה המבוקשת ביותר לטיסות השנה - גם חודש אוגוסט וגם חגי תשרי.

"מציעים להנהלה להסדיר הנושא ולאפשר לטייסים להמשיך להטיס"

עוד קודם לכן, במהלך הבוקר, מסר ועד הטייסים כי "טייסי ועובדי ארקיע הוכיחו לא פעם את מסירותם ומחויבותם לחברת ארקיע, כאשר היו הראשונים להגיע להסכם הפחתות שכר בתקופת הקורונה. משנת 2019 טייסי החברה מתריעים בפני הנהלת החברה בגין כניסתו לתוקף של חוק בינלאומי בנושא שעות עבודה ופעילות המחייב להסדיר את הוראות החוק בהסכמים מסודרים.
"הנהלת ארקיע עד עצם היום הזה בוחרת להתעלם ולהתחמק מלהגיע להסכם מסודר להסדרת הנושא המשליך על תנאי עבודתם של הטייסים באופן מהותי. טייסי ועובדי ארקיע הוכיחו את מחויבותם להצלחת החברה ובהתאם לכך ימשיכו לראות לנגד עיניהם את טובת החברה והצלחתה כיעד מרכזי! אנו מציעים להנהלת ארקיע להתכנס בהקדם למו"מ בתום לב ובאופן רציני על מנת להסדיר את הנושא ולאפשר לטייסי ארקיע להמשיך להתרכז במה שהם יודעים לעשות הכי טוב וזה - להטיס את מטוסי החברה בבטיחות, מסירות ויעילות לטובת לקוחותיה הנאמנים של החברה".

"אין מענה. הכל באוויר"

טהר גולן, שטיסתה לרודוס בוטלה הבוקר, סיפרה בריאיון לאולפן ynet על האכזבה הגדולה: "סגרתי טיסה בנפרד ומלון בנפרד, ועל המלון אין לי החזר. זה מאוד מרגיז. זה חופש מהעבודה ועד שתכננתי הכל, זה מורכב. אין מענה מארקיע, הכול באוויר, הכל פתוח. הכל מאוזן לאוזן, שמועות. פתחנו קבוצה כל הנפגעים, ואנחנו מנסים לרחרח מה אפשר לעשות מבחינת תביעה".
פורסם לראשונה: 07:31, 01.08.22