5 צפייה בגלריה
עוד יום עבודה במשרד המעופף
עוד יום עבודה במשרד המעופף
עוד יום עבודה במשרד המעופף
(צילום: shutterstock)
סוף-סוף הגיע הרגע - החופשה שלה חיכיתם שבועות, חודשים, ואולי אפילו שנים - הגיעה. הקיץ זה קורה ואתם עולים על מטוס. אבל גם אם אתם נוסעים מתמידים שיוצאים מגבולות הארץ באופן תכוף, או שזו הטיסה הראשונה שלכם מזה זמן רב - אתם יודעים שחוויית הטיסה היא חוויה מאתגרת לכשעצמה ובקלות עלולה להפוך לסיוט מתמשך. תחשבו על זה; מאות אנשים תקועים יחד בצינור מתכת במשך שעות רבות, כשכל מה שכולם רוצים זה להגיע כבר ליעד האקזוטי שמחכה בסוף המסע המפרך. כשדמיינתם את החופשה לא לקחתם בחשבון את התינוק שלא מפסיק לצרוח, את העיכובים או את הילדים המשועממים שלא נותנים לכם לנוח. אבל אל דאגה, אלפי שעות באוויר והניסיון שצברתי כדיילת אוויר הובילו אותי לכתוב את המדריך האולטימטיבי שיזכירו לכם - איך עולים על טיסה בלי לאבד את השפיות?

במעמד ההזמנה: שעה בין קונקשנים זה לא מספיק זמן

אתם יכולים לדמיין כמה עולם התעופה השתנה מאז מגפת הקורונה - עיכובים בטיסות כבר מזמן נחשבים לדבר שבשגרה, בטח בתקופות עמוסות כמו חודשי הקיץ והחגים. שדות התעופה בעולם גדולים מדי בשביל שתספיקו לרדת מהמטוס, לחצות אותם ולהגיע בזמן לטיסה הבאה שלכם. אז לא, שעה זה ממש לא מספיק זמן בין טיסות. כשאתם מזמינים טיסות העדיפו טיסות ישירות על פני טיסות עם עצירות ביניים, במובן הזה לפעמים הכסף שתחסכו לא שווה את עוגמת הנפש בפספוס של טיסה.
אבל אם אין לכם ברירה - טווח ביטחון שנע בין שעתיים לשלוש שעות יבטיח שתגיעו בזמן לטיסת ההמשך שלכם. כך גם בטיסה חזור - שימו לב שבשדות תעופה מסוימים בעולם ישנו בידוק בטחוני נוסף לנוסעים לישראל - והתורים ארוכים בהתאם. אגב, אם תזמינו טיסות שונות באותה חברת התעופה הכבודה שלכם תעבור באופן אוטומטי בין המטוסים.
5 צפייה בגלריה
לוח טיסות עיכובים
לוח טיסות עיכובים
לוח הטיסות יכול להשתנות
(צילום: shutterstock)

בחירת מושב: משחק הכיסאות שלא נגמר

לא בכל טיסה בחירה של מקום ישיבה כלולה במחיר הבסיסי, אבל המקום שבו תשבו עשוי להשפיע על כל הטיסה שלכם - אם אתם טסים במחלקת תיירים דעו שבמושבים שממוקמים לפני יציאת החירום אי אפשר להטות את גב המושב (מטעמי בטיחות), ושבמושבים אלה – כמו במושבים ביציאת החירום – אסור לאחסן חפצים מתחת למושב שלפניכם בהמראות ובנחיתות, כלומר, יש לאחסן אותם בכל פעם בתאים שמעל לראשיכם. אם זה לא מתאים לכם אתם יכולים לבקש להחליף מקום רק אל תתווכחו עם הדיילים שעליהם לוודא בטיחותכם לקראת כל המראה ונחיתה.
אם התפנקתם על המושבים בקדמת המחלקה עם המרווח הנוסף לרגליים - אל תהיו מופתעים שאלו המקומות שבדרך כלל ניתן להתקין גם עריסת תינוק. בחרו את המושב לפי העדיפות והצרכים שלכם, ואל תסמכו על הדיילות שישנו את המקום שלכם ברגע האחרון. אם הטיסה מלאה סביר שגם לא תהיה להן את האפשרות לעזור לכם.
דבר נוסף שיכול לשדרג עבורכם את הטיסה הוא הזמנה של ארוחת מיוחדת. גם אם אין לכם הגבלות תזונה כלשהן, בחירת ארוחה מיוחדת (ארוחת ילדים, ארוחת דגים, ארוחת פירות ועוד - בדרך כלל מוצעות ללא תוספת תשלום) תבטיח שתקבלו את האוכל שלכם לפני כל הנוסעים במטוס - וזאת מכיוון שמחלקים אותן בנפרד עם תחילת הארוחה.
5 צפייה בגלריה
אוכל במטוס
אוכל במטוס
ועכשיו לאכול
(צילום: Shutterstock)

לפני היציאה לשדה: האפליקציות הקטנות שעושות את ההבדל

לחברות תעופה רבות קיימות אפליקציות שמעדכנות בכל המידע החיוני לטיסה שלכם - מספר גייט, צ'ק אין מוקדם, עיכובים וחלקן אפילו מאפשרות צפייה של תוכני סטרימינג ללא תוספת תשלום, כך שאם תורידו אותן לפני הטיסה הן עשויות לבדר אתכן בשעות של שעמום. אל תשכחו להוריד גם אפליקציית גלישה מבוססת Sim Free, ולרכוש חבילת גלישה מתאימה, כך כשתגיעו ליעדכם תוכלו להתחבר מיד לאינטרנט מבלי להיות תלויים ב-WiFi.

ארזתם לבד: כל אחת סוחבת איתה תיק קטן

צוות הדיילים והטייסים הוא זה ששולט על הטמפרטורה במטוס מתוך מערכת מיזוג מרכזית. מה ללבוש לטיסה? בגדים נוחים, כמובן, ועדיף להתלבש בשכבות - כך שאם יהיה חם תוכלו להוריד לבגדים קלים, ואם יהיה קר תוכלו להתכסות. אם לא מדובר בטיסה טרנס-אטלנטית, סביר שלא יהיו שמיכה וכרית על כל מושב, והכמות מוגבלת. התארגנו בהתאם - בקשו מצוות הדיילים כרית ושמיכה עם העלייה למטוס או שפשוט תביאו כרית נסיעות משלכם.
מלבד ההמלצה לקחת תיק קטן צמוד לגוף לדברים החשובים - דרכון, ארנק וכל מה שתזדקקו לו בהישג יחד, אל תוותרו על תיק שמכיל את הדברים שמפרידים ביניכם לבין טיסה שפויה, והם לא אמורים להשפיע יותר מדי על המשקל הכולל של החפצים שלכם: אטמי אוזניים וכיסוי עיניים, אוזניות ותעסוקה לכם ולילדים. צעצועים, ספר, אייפד או טלפון - רק אל תשכחו להוריד את התכנים שתרצו לצפות ולהאזין להם מראש וכמובן מטען.
אם אתם טסים עם טרולי - קחו איתכם גם סט בגדים להחלפה, במקרה שתגיעו ליעדכם אבל המזוודה שלכם לא. אם אתם רוצים להיות אקסטרה מאורגנים הביאו בקבוק ריק שתוכלו למלא במים במטוס, מגבונים לחים, ובשביל הנוחות גם כפכפים. מה שלא יהיה - אל תורידו גרביים ואל תסתובבו יחפים במטוס. מדובר באחד המקומות הפחות סטריליים שאפשר לצעוד בהם.
5 צפייה בגלריה
מזוודת טרולי במטוס
מזוודת טרולי במטוס
לא לשכוח בגדים להחלפה
(צילום: shutterstock)

אוכל למחשבה: אל תהיו תלויים במה שמגישים במטוס

גם אם לקחתם את ההמלצה להזמין ארוחה מיוחדת, אתם יוצאים למסע שייארך במקרה הטוב מספר נכבד של שעות, החל מהרגע שתצאו מהבית עד שתגיעו למלון, או סתם למקום שתוכלו לרכוש בו סנדביץ' במחיר מופקע. כל מה שתביאו לנשנש יכול להפוך לפינוק הגדול של הטיסה או לבוסט של סוכר ברגעי רעב שגם יחסוך לכם הרבה כסף. לעומת זאת, את האלכוהול שקניתם בדיוטי פרי אסור לכם לצרוך במטוס, וגם כנראה לא כדאי. במקרה הזה הסתפקו במשקאות האלכוהוליים שמגישים או מוכרים במטוס, ושימו לב שבגובה 30 אלף רגל ההשפעה של המשקה חזקה יותר.

רגע לפני המראה: אל תהיו "הנוסעים האלה"

אחרי שהטיפים לטיסה מוצלחת נמצאים ברשותכם, אתם נמצאים מספר צעדים מלהפוך לנוסעים מצטיינים. בשביל לקבל את העיטור נותר לכם רק לדעת מה ממש אבל ממש לא כדאי שתעשו בטיסה.
אל תיקחו איתכם את כל הבית: אפשר לקחת את כל מה שתצטרכו לטיסה נעימה גם בלי לארוז את כל הבית. את התיקים אתם צריכים לאחסן בתאים שמעל לראשיכם – ולמקרה שיש בנושא הזה ספקות, לא קניתם את תא האחסון שנמצא מעל המושב שלכם, והחוק פשוט – מי שתופס תופס. תפקידן של הדיילות הוא לא לאחסן עבורכם את כל מה שארזתם, ואם התיקים, השקיות והחפצים שלכם לא נכנסים מתחת למושב, ייתכן שתאלצו להוריד חלק מהחפצים שלכם לבטן המטוס.
אל תחתלו שלא בעמדת ההחתלה: התורים לשירותים יכולים להיות מייגעים, אבל אין דבר פחות מתחשב מלהחליף חיתול על אחד המושבים, אפילו אם הוא פנוי. אנא כבדו את האנשים שיושבים לידכם ואת האנשים שישבו במקום אחריכם ודאגו לעניינים האלה במקומות המיועדים לכך. כן, גם אם "זה רק פיפי".
5 צפייה בגלריה
תינוקת חמודה במטוס
תינוקת חמודה במטוס
תינוקת חמודה במטוס
(צילום: shutterstock)
אל תשכבו במעבר: לפי נוהלי הבטיחות של צוות האוויר, שכיבה במעבר בין מושבי המטוס אסורה בהחלט, אבל אם הסכמנו שלא כדאי ללכת יחפים במטוס, ובטח שלא להיכנס יחפים לשירותים, אז לשכב על השטיח? אין שום הצדקה שתיחשפו לכמות החיידקים ברצפת המטוס.
אל תהיו קלים בלחיצה על כפתור הקריאה לדיילים: כמות הדיילים על טיסה היא מוגבלת, וכשנוסע לוחץ על כפתור הקריאה של הדיילים הוא יכול לעשות זאת מכל סיבה שעולה על רוחו, אבל באותו הרגע הצוות צריך לעזוב הכול ולגשת אליו למקרה שמדובר במקרה חירום. רוצים להזמין אוכל או שתייה? אם מתאפשר לכם להגיע לאחד המטבחים – תוכלו לקבל שם כל מה שתרצו. החלטתם בכל זאת ללחוץ על הכפתור כדי לקבל שירות? השתדלו לבקש את כל מה שאתם רצים במסודר ובפעם אחת.
אל תקומו לפני שהמטוס הגיע לנקודת העצירה הסופית שלו: לפני הכול, מה יש לכם למהר? יעברו דקות ארוכות עד שהצוות יפתח את הדלת, ובכל מקרה – בכל זמן שהמטוס בתנועה אתם עלולים ליפול או להיפצע, בטח אם תפתחו את התאים שמעל הראשים שלכם. אאוץ', לא נעים.
תפסיקו עם הבדיחה של "טיסת השוקולד": יותר משבע שנים עברו מאז הריב המתועד מעל עגלת הדיוטי פרי ב"טיסת השוקולד", ואפילו שעולם התעופה ידע לצערנו, אירועים אלימים רבים ונוספים – האירוע מאותה הטיסה שב וחוזר לפחות כמה פעמים בשבוע בבדיחות של נוסעים שמתקשים להמשיך הלאה בלעדיה. די, זה היה ונגמר. נשמח למכור לכם שוקולד ולהשאיר את הבדיחה מאחור.
והכי חשוב - הביאו סבלנות: זה הולך להיות לא פשוט, אבל אל תשכחו מה מחכה לכם בצד השני ושכל הנוסעים עוברים כנראה חוויה מאתגרת כמוכם. התינוק שצורח? תחשבו על אימא שלו ועל חוסר האונים שלה. העיכוב בטיסה? כמה שאתם רוצים כבר להגיע ליעדכם, בטח יש מישהו שמאחר לאירוע חשוב לא פחות. הביאו עמכם סבלנות וחמלה, עוד כמה שעות ואתם שם. מבטיחה שהחופשה שלכם תיראה אחרת לגמרי.