2 צפייה בגלריה
יצחק הרצוג נוחת בדובאי
יצחק הרצוג נוחת בדובאי
יצחק הרצוג לאחר שנחת בדובאי לביקור אחר לפני כשבוע
(צילום: קובי גדעון, לע"מ)
נשיא המדינה יצחק הרצוג המריא היום (ה') לביקור בן יומיים בדובאי שבאיחוד האמירויות כדי להשתתף בועידת האקלים. הרצוג טס בטיסה מיוחדת ובמטוס חכור של חברת ישראייר, זאת על אף שב-4 בספטמבר הודיע משרד ראש הממשלה, בעת ביקורו של ראש הממשלה בנימין נתניהו בקפריסין, כי הטיסה הראשונה של כנף ציון תהיה לוועידת האקלים בדובאי אליה היו אמורים לטוס ביחד נתניהו והנשיא הרצוג.
נתניהו לא טס לוועידת האקלים בשל המלחמה. גורמים בכירים בממשלה הסבירו כי "כנף ציון" איננו כשיר לטיסה מבחינה מבצעית וכי בימים אלה עובדים על הרישוי שלו מול רשות התעופה האזרחית.
"המטוס לא יתרומם בזמן הקרוב", אמר בכיר בממשלה, וגם הסביר מדוע: "קודם כל הנראות. המטוס הזה מזוהה מדי ובתנאי מלחמה הוא מושך יותר מדי תשומת לב. שנית, לא היה בו צורך בתקופת המלחמה, מסתדרים עם מה שיש והיה יותר זול לחכור לנשיא מטוס ולא להשתמש בכנף ציון. אין צורך להרים אותו. אין גם נסיעות. עד אחרי המלחמה אין על מה לדבר – כנף ציון לא ימריא. צריך להבין שברגע שנכנסו למלחמה דברים זזו הצידה ויצטרכו לחכות".
מטוס "כנף ציון", מדגם בואינג 767, נחת בישראל לפני כשבע שנים במטרה לשמש כמטוס של ראשי המדינה. במטוס יש חדר ניתוחים כמו במטוס ה"אייר פורס 1" של נשיא ארה"ב. החדר ממוקם בתוך חדר הדיונים במטוס, ו"בלחיצת כפתור" הוא מוסב לחדר ניתוחים שבו ניתן לבצע בעת מקרי חירום ניתוחים מצילי חיים.
מאי 2022, "כנף ציון" ממריא
(צילום: אבי חי)

2 צפייה בגלריה
טיסת מבחן למטוס רה"מ בואינג 767
טיסת מבחן למטוס רה"מ בואינג 767
"כנף ציון" בנתב"ג, ארכיון
(צילום: איתי בלומנטל)
מדובר במטוס מאוד ישן, כבן 20, המכיל כ-120 מושבים. מתוך כלל המושבים כשני שליש נמצאים במחלקת אקונומי - מחלקה הזהה למחלקת תיירים, שבה יש שורות של מושבים כמו במטוס סטנדרטי. המושבים הללו מקוריים - כלומר ישנים ולא נוחים, שכן התעשייה האווירית לא החליפה אותם. בנוסף, במושבי האקונומי לא הותקנו מערכות בידור מחשש לדליפת מידע.
השליש הנוסף של המטוס שייך לראש הממשלה וכולל חדר שינה, מקלחת קטנה, מראת איפור ומושבים למאבטחים ולמזכירות. לפמליית ראש הממשלה הוקצו מושבים רגילים, ולא מושבי ביזנס שיכולים להישען אחורנית. המושבים של הכתבים הם מושבים כפולים (צמד), ולא שלישיות כמו שהוקצו בעבר לכתבים בטיסות של ראש הממשלה לארה"ב במטוס אל על חכור. אנשים שביקרו במטוס הדגישו כי הוא רחוק מלהיות מפואר.
בדו"ח מבקר המדינה נכתב כי במטוס בוצעו שינוים ביטחוניים באיחור, בין היתר בגלל שילוב מאוחר של דרישות שב"כ, המאבטח את ראש הממשלה. העלויות התייקרו גם בשל שינוי עיצוב וספות שדרשה לשכת ראש הממשלה נתניהו למתחם האישי שנבנה עבורו במטוס, ועלו במצטבר כ-60 מיליון שקלים. בין היתר נוספו למטוס בשלב מתקדם גם מקלחון בעלות של 4.3 מיליון שקלים (מדובר במקלחון פשוט מאוד, אך ההתקנה שלו במטוס הייתה יקרה מאוד מסיבות הנדסיות), מערכת בידור בעלות של שני מיליון שקלים ומערכת שקעי חשמל, גם היא בעלות של שני מיליון שקלים.
במטוס "כנף ציון" הושקעו לפי הערכות מסוימות כ-730 מיליון שקל, כשמנגד בלשכת ראש הממשלה אומרים שמדובר היה בהערכות מוקדמות - ושהסכום בפועל עמד על כ-400 מיליון. ראש הממשלה הקודם יאיר לפיד התנגד להשמשת המטוס והנחה לבחון את מכירתו. בעקבות הנחייתו פירקו מהמטוס כמה מערכות, ובהן מערכת להגנה מפני טילים, שבינתיים הוחזרה אליו.