ענקית התיירות העולמית booking.com מפרסמת את דו"ח התחזיות השנתי שלה לקראת 2023 ומסמנת שבעה טרנדים: "בעידן הפוסט קורונה צצים טרנדים חדשים בענף התיירות: מיציאה לטיולים ווירטואליים, דרך חופשות באזורים מבודדים, מפגשים עם תרבויות אחרות שישאירו הלם תרבות, יעדים שיעוררו רגשות נוסטלגיים ועד חופשות בריאות וארוטיקה".
הנתונים מתבססים על מחקר מקיף שערכה בוקינג שקיימה בחודש אוגוסט סקר אינטרנטי בקרב יותר מ-24 אלף תיירים מ-32 מדינות וטריטוריות, כולל כמובן ישראל. על פי הנתונים, כשני שלישי מהישראלים (66%) וכמעט שלושה רבעים מתיירי העולם (72%) מעידים כי עדיין בוער בהם הרצון לצאת לטייל ובכוונתם לממש זאת. "אם הסיפור המרכזי של 2022 היה חזרתו של ענף התיירות לחיינו", נכתב בדו"ח, "בשנת 2023 הדגש יהיה על המצאת הענף מחדש בצורה יצירתית". אלה תחזיות הטרנדים, כפי שניסחו אותן מחברי הדו"ח:
חוויית הישרדות והתבודדות
ב-2023 אנשים יחפשו הזדמנויות להיעלם מהמפה ולהתבודד, כמו שלא ראינו אף פעם בעבר. אחרי כמה שנים כאוטיות עם אסונות טבע, חוסר יציבות פוליטית ומגפה גלובלית, יש כאלה שאיבדו את האמון בעולם ובחיי הנוחות המודרניים. כמעט מחצית מהתיירים הישראלים (43%) ומהתיירים ברחבי העולם (44%) רוצים ליהנות מחוויית תיירות בסיסית ופשוטה יותר. הם (55% מהישראלים ומהתיירים הגלובליים) רוצים לצאת לחופשות באזורים מבודדים כדי לברוח מהמציאות, ופשוט להתנתק ולהרגיש איך זה לחיות את החיים כשעומדים לרשותך רק הדברים ההכרחיים ביותר (43% ישראלים, 44% גלובליים).
התיירים גם מתכוונים לנצל את החופשות של 2023 כדי ללמוד כישורי הישרדות (56% ישראלים, 58% גלובליים), כמו למשל איך להפיק מים נקיים (46% ישראלים, 53% גלובליים), להדליק אש בלי חומרי בעירה (43% ישראלים, 42% גלובליים), ללקט מזון בטבע (43% ישראלים, 39% גלובליים) ואפילו כיצד להתכונן לאפוקליפסה (43% ישראלים, 39% גלובליים).
בתוך כך אפשר לצפות שנראה יותר מקומות אירוח אקולוגיים וידידותיים לסביבה, בהם יתארחו יותר אנשים שבאים מהעיר, אשר סובלים משחיקה יומיומית ומחפשים פשטות. אנחנו גם צפויים לראות מקומות אירוח שמדריכים את האורחים והאורחות כיצד לדאוג לעצמם במהלך השהייה – למשל איך להשיג חומרי גלם ולהכין ארוחות באופן עצמאי.
כשמדברים על "להיעלם מהמפה" ב-2023, לא מדובר בהכרח בחופשה תחת תנאי מחייה קשים. בקרב 54% מהישראלים ו-56% מהמטיילים בעולם יש אכן תפיסה רווחת שהמשמעות היא למעשה לוותר על מותרות. אך לצד זאת יש גם רצון עז לשלב בין העולמות – 54% מהמטיילים הישראלים ו-48% מהמטיילים גלובליים שוקלים לצאת לחופשה או טיול שיאפשרו להם "להיעלם מהמפה", רק אם השהייה תהיה במקום אירוח מפנק. השאלה המעניינת ביותר היא עד כמה אנשים יהיו מוכנים להתנתק באמת? על פי הנתונים, ל-59% מהישראלים ומעט פחות מהמטיילים ברחבי העולם (53%) יש דרישה שעליה הם לא יוותרו במסגרת "היעלמות מהמפה" ב-2023 – הם חייבים שתהיה להם גישה לטלפון ולאינטרנט ביעד.
טיולים וירטואליים
כמעט מחצית מהישראלים (47%) ומעט פחות מהתיירים הגלובליים (43%) מספרים שבשנה הבאה הם יעשו שימוש במציאות המדומה, כדי למצוא השראה לטיול הבא שלהם. בתוך כך נדמה כי במהלך 2023 עולם התיירות ייכנס באופן משמעותי אל המרחב הווירטואלי והתלת-ממדי במטאברס (Metaverse), שמתפתח ומשתנה ללא הרף.
43% מהישראלים ויותר משליש מהמטיילים בעולם (35%) העידו כי הם היו רוצים להתנסות בחוויה תיירותית של כמה ימים באמצעות מציאות מדומה או מציאות רבודה. בשבילם מרחב המטאברס לא ישמש רק כדי לבחון את החוויה לפני הקנייה, אלא הם רואים בו גורם שיוכל לעשיר אותם בידע, יבדר אותם ויפתח עבורם את הדלת להרפתקה אינסופית.
מעל למחצית מהישראלים (55%) וכ-46% מהתיירים בעולם אמרו שיש סיכוי גבוה יותר שהם ייסעו ליעדים שלא שקלו לבקר בהם בעבר, אם הם יוכלו לחוות אותם קודם בצורה וירטואלית. למרות כל זאת, מרחב המטאברס עדיין לא ימנע מאנשים להזמין כרטיס ליעד הבא – מעל למחצית מהישראלים (54%) ושלושה מתוך חמישה מטיילים גלובליים (60%) מאמינים שחווייה וירטואלית לא תספק אותם, ושהם בכל זאת ירצו לבקר פיזית ביעד בשלב מסוים.
מחפשים אחר הלם תרבות
אולי זו אנרגיה שמחכה להתפרץ, תסכול שהצטבר או הסכם חדש בינינו לבין החיים אבל נדמה שהעולם מוכן לקפוץ קפיצת ראש אל ים של תרבויות וחוויות חדשות ומרתקות. 47% מהמטיילים הישראלים ומחצית (50%) מהתיירות ומהתיירים בעולם רוצים לחוות ב-2023 הלם תרבות אמיתי. למשל, לנסוע ליעד עם תרבות ושפה שונות לחלוטין (57% ישראלים, 51% גלובליים) או לטייל בערים פחות מוכרות עם פנינים נסתרות שעדיין נמצאות מתחת לרדאר של המטיילים (30% בקרב ישראלים ומטיילים גלובליים).
אפשר לשכוח מההעדפות הרגילות – ב-2023 נחפש חופשות ייחודית שיטלטלו, יפתיעו וירגשו אותנו. כשמונה מתוך כל עשרה ישראלים (78%) וכמעט שלושה רבעים מהמטיילים הגלובליים (73%) מצפים לחוויית תיירות שתוציא אותם מאזור הנוחות ותדחוף אותם לקצה. סביר שהדבר יביא לכך שאנשים ייקחו את החופשה שלהם לאקסטרים.
למשל, מחצית מהישראלים (50%) ו-47% מהתיירים בעולם שמו לעצמם למטרה לטעום את המאכלים האקזוטיים ביותר בעולם, כמו פלפל הצ'ילי הכי חריף, בעוד 43% מהישראלים ו-38% מהגלובליים העידו כי יחפשו אחר חווית חופשה מעולם אחר עם סיורים לחיפוש עב"מים. בין אלו שממש לא מתכוונים ללכת עם הזרם במהלך החופשה הבאה שלהם ניתן למצוא 40% מהישראלים ו-28% מהתיירים הגלובליים שציינו כי הם רוצים לקנות כרטיס בכיוון אחד ב-2023 וללכת בעקבות האינסטינקטים שלהם, לאן שהם לא ייקחו אותם.
רומנטיזציה לימים עברו
על רקע חוסר היציבות הגלובלי והתשוקה לאסקפיזם, 88% מהמטיילים הישראלים וגם הגלובליים מתכוונים למצוא חוויות תיירות מהסוג שיזכיר להם זמנים פשוטים יותר, ונדמה כי הם יחפשו לצאת לחופשות נוסטלגיות. חופשות כאלה מציעות למטיילים את האפשרות לחיות מחדש תקופות יפות יותר, ובשנה הקרובה נראה שהן הולכות להיות חלק נכבד מאוד מתכנוני החופשה של המטיילים בעולם.
מנתוני המחקר עולה כי יש רצון עז להתמסר לעידן שבו הטכנולוגיה עוד לא שלטה בעולם – אפילו אצל דור ה-Y ודור ה-Z שמעולם לא חוו מציאות כזאת. כחמישית מהישראלים (21%) וכמעט רבע (23%) מהתיירים בעולם רוצים לחוות חוויות שיעוררו אצלם זיכרונות מרגשים מפעם, כמו למשל ביקור באתרים תיירותיים או באטרקציות שהופיעו בסרטים אייקוניים מהעבר, או נסיעה באוטובוס כאמצעי תחבורה עיקרי כדי להרגיש שוב תחושה של "ביחד", כמו בטיולים בבית הספר. גם את הרצון לחופשת של רוגע ומנוחה מחליף החשק לחזור ולשחק כמו פעם, כאשר מטיילים רבים (63% ישראלים ו-61% גלובליים) מעידים כי הם מחפשים להעלות את רמות האדרנלין בפארקי שעשועים ולתת דרור לדמיון עם פעילויות כמו חדרי בריחה, משחקי "חפש את המטמון" ובניית מבצרים עם קוביות משחק ענקיות.
כיום, כאשר בני ובנות דור ה-Y הם בעצמם הורים לילדים קטנים, נראה כי בזמן הקרוב תהיה עלייה בבחירה של יעדים שהיו פופולריים בשנות ה-80 וה-90, כמו בודווה במונטנגרו שהייתה החלופה הזוהרת של המפורסמים לסן טרופה במהלך שנות ה-80, או בולצאנו באיטליה שהפכה לפופולרית בזכות שווקי הרטרו שנפתחים בחג המולד. תיירים מדור ה-Y יהיו הראשונים להזמין מקומות אירוח עם קונספט תקופתי, במטרה לחזור אחורה בזמן לתקופות שיקרות לליבם. ייתכן והם ייטו לעשות זאת עם היקירים לליבם, משום ש-54% מהתיירים בכל העולם מספרים כי הם ככל הנראה יבחרו לעשות את זה ביחד עם המשפחה, בהתחשב בזה שחופשות שכוללות "איחוד משפחתי" של כמה דורות נמצאות בראש רשימת החופשות המתוכננות שלהם לשנת 2023.
חופשות בריאות וארוטיקה
ב-2023 עולם התיירות ייקח לשלב הבא את כל מה שקשור בוולנס (Wellness), כלומר בריאות הנפש, הגוף והנשמה. הגישה הזו תכלול התמסרות מלאה ונטולת מגבלות במרדף אחר שלווה ועונג – גם אם הדרך לאושר עוברת בשבילים פחות קונבנציונליים.
הרצון להגיע לאיזון מוביל לכך שחופשות מדיטציה ומיינדפולנס הפכו פופולריות יותר מתמיד בקרב התיירים ברחבי העולם (40% ישראלים ו-44% גלובליים). 38% מהישראלים ו-40% מהתיירים בעולם מתכננים למצוא שלווה במהלך ריטריט שתיקה, ו-43% מהישראלים, לצד 42% מהמטיילים בעולם מתכוונים לקחת לעצמם פסק זמן שיאפשר להם לדאוג לבריאות הנפש, ישים דגש על בריאות טרנספורמטיבית ויעזור להם להתמודד עם מצבי חיים כמו גיל המעבר או היריון. בהקשר הזה, 37% מהישראלים ו-36% מהמטיילים הגלובליים ישמחו לנסות חוויות שונות, שעשויות לכלול שימוש בחומרים אלטרנטיביים, כחלק מהרצון לטפח את בריאות הנפש והגוף במהלך החופשות והטיולים שלהם ב-2023.
מכיוון שבציבור הרחב יש שיח הולך וגובר לגבי בריאות מינית, עונג ונטייה מינית, הדבר עודד עוד ועוד אנשים להשקיע את הזמן בחופשה אירוטית, דבר שמעניין 44% מהישראלים ו-36% מהמטיילים הגלובליים. ב-2023 צפויים להיכנס עמוק יותר למיינסטרים גם ריטריטים לפוליאמורים, סדנאות BDSM ויחסי שליטה וריזורטים שעוזרים לאנשים לחקור בדיסקרטיות פטישים מסוימים.
מהשחיקה של השגרה לחופשת חברה שלא רואים כל יום
אחרי שהם התנסו במדיניות "עובדים מאיפה שרוצים" – שהפכה לנפוצה כמעט כמו חופשה שנתית – העובדות והעובדים מעדיפים יותר ויותר להקדיש את זמן החופשה אך ורק לאסקפיזם מוחלט. רבים מהנשאלים (59% מהישראלים ו-66% מהגלובליים) רוצים שהחופשות שלהם יהיו נטולות עבודה לחלוטין ב-2023. למרות זאת, 57% מהישראלים ו-49% מהמטיילים הגלובליים העידו שהם אמנם לא מעוניינים לעבוד במהלך חופשה, אבל הם כן ישקלו בחיוב לצאת לנופש חברה.
בהקשר הזה, נראה שבשנת 2023 נסיעות העבודה יחזרו לסדרן, אבל בשונה מנסיעות העבודה שהתרגלנו לראות לפני הקורונה, העובדים מחפשים גם לשלב הזדמנויות לגיבוש עם שאר הצוות פנים מול פנים – והרחק מהמשרד – מה שמעיד על ביקוש הולך וגובר לנסיעות עבודה שמשלבות בין עסקים להנאה.
למעשה, 51% מהישראלים ו-44% מהמטיילים ברחבי העולם מצפים שהמעסיקים שלהם יתכננו עבורם נסיעות עבודה שיחברו בין אנשים "במציאות". 59% מהישראלים וטיפה מעט מעל למחצית מהעובדים בעולם (51%) אמרו שהם היו רוצים שהמעסיקים ישקיעו בנופשי חברה את הכסף שנחסך לארגון בעקבות המעבר לעבודה מרחוק או למודל עבודה היברידי. בתגובה לזה, ב-2023 נראה עלייה בפופולריות של יעדים חדשים שיארחו יותר נופשי חברה, דבר שיניב גם לחברות עצמן רווח לא קטן לאחר ש-57% מהישראלים ו-59% מהמטיילים הגלובליים ציינו כי הם מאמינים שביקור במקומות חדשים יעניק להם השראה ויסייע להם להיות יותר פרודוקטיביים בעבודה.
חוסכים כדי לבזבז
על רקע חוסר הוודאות הכלכלי שחווה העולם, ב-2023 התיירות והתיירים ימשיכו להעניק חשיבות גבוהה לחופשות וטיולים בחייהם, אבל הם ישימו יותר דגש על ניצול חכם של התקציב ועל בניית סדר עדיפויות. יש כאלו שעדיין יעדיפו לצאת לחופשות נטולות דאגות ללא חישובים מעמיקים, כאשר 53% מהישראלים ו-50% מהמטיילים הגלובליים רואים בהשקעה כספית בחופשה דבר שנמצא בראש סדר העדיפויות שלהם. כך או כך מילת המפתח היא "תקציב" אצל רוב הנשאלים (65% ישראלים ו-68% גלובליים), שרוצים לוודא כי הם מפיקים את המקסימום מכל שקל.
בשנת 2023 נראה כיצד הכסף משפיע על תוכניות החופשה. יהיו אנשים שיתכננו את תקציב החופשה שלהם עם יד על הדופק ויחפשו אחר דילים אטרקטיביים, ינסו למצוא טריקים שונים לחיסכון ויחפשו לנפוש בתקופות המשתלמות ביותר (58% מהישראלים ו-63% מהגלובליים). מחצית מהישראלים (50%) ומעט יותר מהמטיילים בעולם (53%) ינסו לחסוך כסף באמצעות בדיקה של יעדי חופשה בתאריכים שהינם מחוץ לעונות המבוקשות ביותר או בחירה במסלולים ארוכים יותר שיוזילו את העלויות, בעוד שהרוב (58% מהישראלים ו-61% מהמטיילים בעולם) יתכננו את הנסיעה יותר זמן מראש בתקווה למצוא דיל אטרקטיבי יותר. 56% מהישראלים ו-55% מהמטיילים הגלובליים מאמינים שהדרך הכי חכמה לנצל את התקציב היא לצאת לחופשה אחת ארוכה או לכל היותר שתיים, במקום לכמה חופשות קצרות.
בהקשר הזה, הרבה תיירות ותיירים מוכנים באופן מפתיע גם להוציא יותר על הדברים שהכי חשובים להם בחופשה. מעט מעל למחצית מהישראלים (51%) וטיפה מתחת למחצית מהמטיילים הגלובליים (49%) מודים שהם מתכננים לפרגן לעצמם יותר בכל מה שקשור להוצאות במהלך החופשה, כדי לפצות על הזמן שבו הם לא יכלו לנפוש בשנים האחרונות. 54% מהישראלים ו-43% מהמטיילים בעולם מתכוונים אפילו לבזבז כסף בשפע כדי לוודא שהם מפיקים את המקסימום מהחופשה ולהבטיח שזה יהיה שווה את זה.
"השנים האחרונות לימדו אותנו שאי אפשר לקחת את התיירות כמובנת מאליה", אמר אריין דייק, סגן נשיא בכיר וסמנכ"ל שיווק ב-Booking.com. "לפי מחקר 'תחזיות לעולם התיירות' של השנה, מתחת לפני השטח מבצבצות התנהגויות פרדוקסליות מכוונות, שיגרמו לכולנו להרגיש יותר בנוח להיות במושב הנהג, כלומר בשליטה, כשמסביב יש חוסר יציבות חסר רחמים. הנתונים גם מצביעים על כך שהתיירות תהפוך לאמצעי שבעזרתו נחפש רגעים של שמחה ואסקפיזם בלי להתנצל על זה, מתוך רצון לנטרל את המציאות הקשה שעולה מדיווחי החדשות בפיד שלנו".