משרד התיירות הודיע כי הוא נערך ליום שאחרי המלחמה ומפרסם נוהל מענקים ליזמים לטובת הקמה, הסבה והרחבה של בתי מלון. בהודעה נכתב כי "בהנחיית שר התיירות, חיים כץ, הצוותים המקצועיים במשרד התיירות גיבשו נהלים משלימים המותאמים ליהודה ושומרון, שיפורסמו בתקופה הקרובה, לאחר שמשנת 2019 לא ניתנה תמיכה לאזור".
ינואר 2023, השר חיים כץ נכנס למשרד האוצר

"אנו ממשיכים לפעול להגדלת ההיצע המלונאי בכל רחבי ישראל, לקידום התחרות והמגוון התיירותי", אמר כץ. "לאחר חמש שנים של קיפאון, גם יזמים ביהודה ושומרון יוכלו להגיש בקשה לתמיכה בהקמת פרויקטים מלונאיים. חלקי ארץ אבותינו הם שורש ההיסטוריה של העם היהודי ובעלי פוטנציאל תיירותי גדול שנסייע למימושו".
עם כניסתו לתפקיד בינואר 2023 אמר השר כץ כי הממשלה תפעל לקידום התיירות ביהודה ושומרון, בצל הסערות שחוללו בשנים האחרונות Airbnb ובוקינג בכל הנוגע למקומות לינה בהתנחלויות. "נשקיע באזורים שאולי לא קיבלו התייחסות מספקת עד כה, כמו הטוסקנה המקומית שלנו ביהודה ושומרון", אמר אז כץ.
גורם במשרד התיירות הסביר היום בשיחה עם ynet כי פיתוח תיירות והיצע מלונאי ביהודה ושומרון נועד לתת מענה בעיקר לתיירות צליינים שמגיעים לבית לחם ולאתרי הדת המקודשים לנצרות בתוך שטחי ישראל, והיא מחוייבת המציאות ועונה על הביקוש של המונים שבאין פתרונות הולכים לישון בשטחי הרשות הפלסטינית ופוגשים במורי דרך המציגים בפניהם "הסברה" אנטי-ישראלית.
4 צפייה בגלריה
ההתנחלות עלי במטה בנימין
ההתנחלות עלי במטה בנימין
ההתנחלות עלי במטה בנימין
(צילום: defotoberg / shutterstock)
4 צפייה בגלריה
בית לחם
בית לחם
כנסיית המולד בבית לחם
(צילום: HAZEM BADER / AFP)

שר התיירות מודה: אין עדיין מענה ממשלתי לתיירות הקורסת בצפון

בתחילת השבוע העבירה הממשלה החלטה לסיוע בסך מיליארד שקל לתושבים המפונים בצפון, אך בתוכנית לא עלה מענה לסוגיית התיירות וקריסת העוגן הכלכלי המשמעותי ביותר באיזור. מאחורי הקלעים התנהל מאבק בין שר התיירות חיים כץ שהביע התנגדותו להצעה המתגבשת במשרד האוצר לפיצוי תעשיית התיירות בצפון. הוא טען כי התוכנית חסרה ומהווה "הפקרה של תעשיית התיירות בצפון וכסת"ח שלא נותן מענה אמיתי למצוקה והקריסה של עסקי התיירות. התוכנית מחוררת ועושה איפה ואיפה בין ענפי התעשייה ובין יישובים במראית עין של סיוע לאזור. בשביל שהצפון ישתקם נדרשת תוכנית לשיקום התיירות".
בישיבת הממשלה ביום שני הוחלט כי במשרד התיירות יגבשו עבודת מטה לצרכי התיירנים בצפון בסיוע מיידי וארוך טווח וזו תובא לאישור הממשלה. השר כץ אמר ל-ynet: "אנחנו פועלים מזה תקופה מול האוצר ליצירת מתווה מורחב שיכלול כמה שיותר יישובים מהצפון ומהדרום ושיתן מענה משמעותי לעסקי התיירות. אנו מקווים להגיע להסכמות בקרוב. האוצר מוכרח להבין כי התעלמות מתעשיית התיירות ומאות אלפי העובדים שנסמכים עליה היא בכיה לדורות".
4 צפייה בגלריה
העיר מטולה ההרוסה וכיתת הכוננות בעיר
העיר מטולה ההרוסה וכיתת הכוננות בעיר
תחנת אוטובוס במטולה. ההרס עצום
(צילום: אפי שריר)

התיירות ביהודה ושומרון

משרד התיירות אחראי על מימוש המשאב התיירותי בישראל ובכלל זה משאבים תיירותיים המצויים באזור יו"ש. חלק לא מבוטל מהתיירות הנכנסת לארץ מעוניין לבקר "בארץ התנ"ך", מקום פועלם של דמויות דתיות והיסטוריות רבות. כך לדוגמה נחל פרת וענתות במטה בנימין - מקום פועלו של הנביא ירמיהו, מרכז המבקרים בשילה, אותו הקים המשרד, ועוד. נופי מדבר יהודה מהווים גם הם מוקד משיכה ובכללם ההרודיון שבגוש עציון, מצוק העתקים במועצת מגילות ועוד.
בשנים האחרונות חלה התעוררות מצד יזמים באזור, שהביאה להקמת בית מלון במעלה אדומים והורחב מלון נוסף בתחום מועצת מטה בנימין.
תקציב המענקים לאזור יו"ש הינו חלק בלתי נפרד מתקציבי המשרד לפיתוח מלונאי. לפי הערכות המשרד התקציב שידרש לצרכים בתקופת הנוהל צפוי לעמוד על כ-10% מכלל תקציב המענקים לשנת 2024. זאת, בכפוף לעמידה בתנאי הסף ולתקציב הסופי עליו יחליט המשרד.
4 צפייה בגלריה
מטיילים בגן לאומי הרודיון, חול המועד סוכות
מטיילים בגן לאומי הרודיון, חול המועד סוכות
הגן הלאומי הרודיון
(צילום: יניב כהן, רשות הטבע והגנים)

תוכנית משרד התיירות ליום שאחרי המלחמה

בהודעה הבוקר של משרד התיירות נכתב כי "המשרד ממשיך בהיערכות להתאוששות תעשיית התיירות בישראל ביום שאחרי המלחמה, וקורא ליזמים להגיש בקשות לסיוע להקמת בתי מלון חדשים, להרחבת בתי מלון קיימים וכן בקשות להשבת בתי מלון לתפקוד מלונאי ולהסבת מבנים לבתי מלון.
"המשרד מפרסם היום נהלים שבמסגרתם יזמים שבקשותיהם יאושרו, יקבלו מענק בשיעור של עד 20% אחוז מגובה ההשקעה. הנהלים יוצאים במסגרת החוק לעידוד השקעות הון, בכפוף להארכת תוקף הצו לעידוד השקעות הון, ובמסגרת התקציב שיאושר לצורך כך.
"מטרת הנהלים הינה לעודד הקמת חדרי מלון נוספים כדי לעמוד בביקוש הגובר, לגוון את המוצר התיירותי ולהוזיל את מחירי הנופש בישראל. במשרד סבורים שיש למצות את הפוטנציאל התיירותי של ענף התיירות, המהווה מנוע צמיחה למשק, על ידי השקעות מגוונות - ממלונאות ויזמות, ועד לתשתיות תיירות וחווית התייר.
"הבקשות שיוגשו ייבחנו על פי אמות מידה המפורטות בנהלים, בהתאם לקריטריונים ולמפת אזורי עדיפות לאומית בתיירות. בשנה שעברה אישרה מנהלת ההשקעות במשרד התיירות מענקים לבניית כ-2,120 חדרים, בסכום של כ-128 מיליון שקלים. היקף ההשקעה הכולל בפרויקטים אלו צפוי לעמוד על כ-640 מיליון שקלים".
בהודעה נכתב עוד כי לנוהל הקמה והרחבת בתי מלון יש שני מסלולים: מסלול השקעות שמיועד לפרויקטים עבורם קיים היתר בניה, ומסלול היתר בנייה שמיועד לפרויקטים שעבורם טרם הוצא היתר בנייה (לכלל הפרויקט). "יזמים שיבקשו מענק במסלול היתר בנייה לצורך הקמה או הרחבה של בית מלון באזור חבל תקומה, יקבלו עדיפות בהתאם להיקף התקציב שיאושר, ככל שיאושר.
לעומת זאת, לנוהל השבה והסבת בתי מלון לתפקוד מלונאי, קיים מסלול השקעות אחד, לכלל הפרויקטים העומדים בתנאי הנוהל. המועד האחרון להגשת בקשות בשני הנהלים (הקמה והרחבה וכן השבה והסבה) הוא ב-27 ביוני בשעה 12:00".