(צילום: אריק מרמור, ירון ברנר)

התורים המתעתעים של נתב"ג: אמש, רבים וביניהם בכירים ברשות שדות התעופה חששו מאוד מתורי ענק שישתרכו בנמל התעופה בן גוריון. השילוב של סוף השבוע הראשון של החופש הגדול, בצוותא עם חג הקורבן שייחגג בתחילת השבוע על ידי חלק מערביי ישראל שירצו לצאת לגיחה קצרה לחו"ל, גרמו לאנשי רשות שדות התעופה והנוסעים לחשוב כי הבוקר (יום ד') צפויים תורי ענק בשדה, אך לא כך היה, לפחות לא כמשוער.
ייתכן והיו אלו הנוסעים ששמעו על הכאוס המסתמן והקדימו את הגעתם לנתב"ג, או שמא התגייסות עובדי המנהלה של הרשות לעבודה ביטחונית במשמרת הבוקר שגרמו ליצירת תמונה שלא ראינו בחודש האחרון - כמעט ולא היו תורים בהמתנה לתשאול הביטחוני לפני דלפקי הצ׳ק אין. היכן כן שרר תור ארוך ומייגע? ובכן בדלפקים עצמם.
5 צפייה בגלריה
תורים בנתב"ג
תורים בנתב"ג
תורים בנתב"ג, הבוקר
(צילום: אבי חי)
גורם ברשות שדות התעופה שנכח הבוקר בשדה סיפר ל-ynet כי בשל העובדה שידעו שהיום יעברו בשדה כ-68 אלף נוסעים ב-399 טיסות בינלאומיות גרמה לעובדים להתנדב לעבוד בביטחון במיוחד במשמרת הבוקר העמוסה. לדבריו, גם מחר, אז צפויים לעבור בשדה קצת מעל ל-78 אלף נוסעים צפוי תחזוק משמעותי של אנשי ההנהלה בשעות העומס. "הייתה פה התגייסות פנטסטית של אנשינו, הבעיה היא שהתורים נשארו אותם תורים, רק עברו מעמדות התשאול הביטחוני אל עבר עמדות הצ'ק אין".
היעד המבוקש ביותר היום, וכן בסוף השבוע הקרוב, הוא טורקיה. אחריה ניצבות יוון, איטליה, ארה"ב וצרפת, כיעדים הנחשקים ביותר של הישראלים השבוע.
אתמול: כתבת ynet מדווחת מאנטליה
(צילום: נדב אבס, חגי דקל)

"בסך הכל אווירה די רגועה"

הלחץ של האנשים כאמור השפיע ובתורים המתפתלים לקראת דלפקי הצ'ק אין של החברות השונות ראינו אנשים שהגיעו גם חמש שעות לפני הטיסה. אלו סיפרו לנו כי עברו את התשאול הביטחוני בקלות, לעיתים תוך חמש דקות ואז נתקעו בתור לדלפק. ביניהם פגשנו אנשים שעמדו כבר שעה וחצי בתור בציפייה שהצ'ק אין לטיסתם ייפתח, אחרים כמו זוג שיצא לירח הדבש שלו בארה"ב הבינו במהרה שהמצב יהיה גרוע וסיפרו לנו כי הלכו לשתות קפה בבית קפה בשדה ורק אז נעמדו בתור לטיסתם.
עפרה ומשה פוקס שטיסתם לאיסלנד הייתה אמורה לצאת באחת בצהריים הגיעו לשדה כבר בשמונה בבוקר. הם עברו את התשאול מהר, אלא שאז נאלצו לחכות כמעט שעתיים בתור לפתיחת דלפק הצ׳ק אין של טיסתם. "אני מוכרחה להגיד שאני מופתעת לטובה", אמרה עפרה, "התורים לא כך כך ארוכים, מספר האנשים לא מאוד גדול, ובסך הכל אווירה די שקטה ורגועה פה".
רות נחום, נוסעת באותה טיסה לאיסלנד, סיפרה כי הגיעה לשדה ארבע שעות לפני זמן הטיסה - כשעה יותר ממה שמומלץ בשל חששותיה מתורים: "הביטחון ממש עבר מהר, באמת לא היה לחץ, ועכשיו אנחנו מחכים שיפתחו את השער, כמובן לא פותחים אותו דקה לפני השלוש שעות אז אנחנו נמתין בסבלנות".
5 צפייה בגלריה
תורים בנתב"ג
תורים בנתב"ג
אחת מהבעיות המסתמנות: נוסעים מגיעים מוקדם מדי
(צילום: אבי חי)

קמפיין גיוס: 2,500 שקל מענק לבודק שיעבר את הקורס

ברשות שדות התעופה כאמור משבחים הבוקר את עובדי ההנהלה שמזה חודשים עוזבים את משרדיהם ומשבצים את עצמם במשמרות ביטחון בשדה. ל-ynet נודע כי בעוד הם עושים זאת ללא שכר, אלו שמשתבצים למשמרות שלא בשעות עבודתם זוכים לתגמול כספי כלשהו על השעות הנוספות.
יחד עם זאת, ברשות שדות התעופה מודעים לבעייתיות שיכולה להיווצר בארבעת החודשים הקרובים הכוללים בחובם גם את חודשי יולי, אוגוסט וחודש החגים ולכן הבוקר יצאו בקמפיין לגיוס עובדים בשדה, בעיקר במשרות הביטחון.
ברשות הוחלט לתמרץ את העובדים החדשים בשדות התעופה ומעברי הגבול בתמריץ כספי כאשר ההערכות הן שברשות הקצו לסוגיה זו כ-30 מיליון שקלים, זאת כאשר 22 מיליון שקל מאלו יינתנו לעובדים שייקלטו בבן גוריון ושמונה מיליון שקלים נוספים לאלו שיחלו לעבוד באחד ממעברי הגבול.
המענק לבודקים שיעברו את הקורס יעמוד על 2,500 שקל, כאשר מי שיצטרף כמאבטח אחיד יקבל מענק הצטרפות של חמשת אלפים שקלים, כך גם מי שיתגייס ליחידת מגן של הרשות. המענק למאבטחים חמושים יעמוד על 9,000 שקל. ברשות אף הבטיחו כי מאבטחי מעברי גבול, שעבודתם נחשבת לקשה יותר בשל תנאיה, יזכו למענק הצטרפות של כ-30 אלף שקל אם יועסקו ברשות שדות התעופה דרך קבלן.

נמשכים ביטולי הטיסות באל על

ללא קשר להיערכות של שדה התעופה, נרשמו היום עיכובים ניכרים בלוחות הטיסות של חברת ארקיע, גם בקו לאילת וגם בטיסות הבינלאומיות. הסיבה היא ככל הנראה התקלה שהייתה אמש בטיסת ארקיע משארם א-שייח שהובילה לעיכובים נוספים בהמשך לוח הטיסות.
באל על הביטולים ממשיכים. נכון לכתיבת שורות אלו טיסות אל על לוינה, לדובאי ולמרקש מבוטלות ויש עיכוב גדול בטיסת אל על לניו ארק שהייתה אמורה להמריא ב-06:30 בבוקר וכרגע מתוכננת ל-17:30.
5 צפייה בגלריה
מטוס אל על בנתב"ג
מטוס אל על בנתב"ג
מטוס אל על בנתב"ג
(צילום: shutterstock)
גם חברת התעופה המרוקנית רויאל אייר מרוק ביטלה את הטיסה למרקש היום וכך גם חברת התעופה דלתא עם טיסת הלילה שהייתה מתוכננת לניו יורק, גם היא בוטלה.

מגבלת נוסעים באמסטרדם

שדה התעופה סכיפהול שסובל ממחסור משמעותי בכוח אדם נאלץ להגביל את כמות הנוסעים היומיים שיכולים לעבור בו. לאור זאת פנתה הנהלת שדה התעופה לכל חברות התעופה הפועלות בו, וזה כולל חברות תעופה מכל העולם בכלל זאת החברות הישראליות, והודיעה להם על ההחלטה שתצריך מהם להוריד את כמות הטיסות במהלך חודשי הקיץ.
5 צפייה בגלריה
תורים בנמל התעופה סכיפהול בהולנד
תורים בנמל התעופה סכיפהול בהולנד
תורים בנמל התעופה סכיפהול בהולנד
(צילום: AFP)
חברת הלואו-קוסט האירופית טרנסביה שמפעילה את אחד הקווים הפופולריים לנוסעים ישראלים, ברובם צעירים, לסכיפהול נאלצה לבטל כ-200 טיסות לשדה התעופה בהולנד במהלך החודשים יולי ואוגוסט. חלק מהטיסות האלה הן מישראל, בכלל זאת טיסה HV5800 שהייתה אמורה להמריא היום בבוקר אך נוסעיה קיבלו הודעה אמש שהטיסה מבוטלת. מהחברה נמסר כי לפחות 70% מהנוסעים שנפגעו מהביטול כבר קיבלו טיסות חלופיות והיתר רשאים לקבל החזר ופיצוי או וואצ'ר טיסה מחברת התעופה.

שיבושים גם בשדה בלונדון

אם יש שדה תעופה אחד באירופה שממחיש את הכאוס וחוסר הוודאות בתעופה באירופה זה ללא ספק הית'רו. עוד לפני תחילת עונת הקיץ באופן רשמי מככב שדה התעופה הלונדוני בשורת תקריות בקנה מידה גדול של ביטול טיסות, עיכובים, משברי כוח אדם ושביתות וערימות על גבי ערימות של מזוודות שנתקעו בשדה התעופה.
5 צפייה בגלריה
אלפי מזוודות ממתינות לטיפול בנמל התעופה לונדון הית'רו
אלפי מזוודות ממתינות לטיפול בנמל התעופה לונדון הית'רו
אלפי מזוודות ממתינות לטיפול בנמל התעופה לונדון הית'רו
(צילום: רויטרס)
במהלך סוף השבוע אירעה תקלת דלק מקיפה ונרחבת בשדה התעופה ששיבשה לחלוטין את המראות הטיסות שכן המטוסים לא יכלו לתדלק כלל. ועכשיו הודיעו עובדי מערך הדלק בשדה התעופה הית'רו כי בכוונתם לפתוח בצעדי עיצומים בני 72 שעות החל מ-21 ביולי במחאה על תנאי העסקתם והשכר. ועד העובדים של אחת מספקיות הדלק פרסם כי הסיבות לצעד הן כי "במשך שלוש שנים שכר העובדים לא עלה. שביתה כזו יכול לשבש באופן נרחב את פעילות השדה".