"מהנתונים עולה כי לעת הזאת הצורך בהשבת ישראלים ארצה מקבל מענה מספק על ידי חברות התעופה הישראליות וחברות התעופה הזרות שעדיין מפעילות טיסות מישראל ואליה, ללא צורך בהתערבות של המדינה" – כך השיבה המדינה לעתירה שהוגשה נגדה לבג"ץ ואשר ביקשה לחייב אותה להורות לאל על להמשיך לטוס גם בשבתות בשל המלחמה. תשובת המדינה, שמבקשת לדחות את העתירה על הסף, ניתנה בשם שרת התחבורה מירי רגב, שר הביטחון יואב גלנט והממשלה.
בתגובה מטעמם נכתב: "דין העתירה, ועימה הבקשה למתן צו ביניים, להידחות על הסף בהיעדר כל עילה. העתירה נעדרת ביסוס עובדתי מספק ונסמכת בעיקרה על כתבות עיתונאיות, באופן שאינו עומד בדרישה להצגת תשתית עובדתית סדורה ומבוססת בעתירות לבג"ץ. יובהר כי צרכי מערכת הביטחון, הן ביחס למטענים והן ביחס לכוחות המילואים, קיבלו מענה עד כה, ויוסיפו לקבל מענה מכוח הכלים העומדים לרשות מערכת הביטחון. אשר לבקשת העותר, לפיה המדינה תפעל להורות לאל על "הפעלה מלאה של חברת אל על בשבתות', הרי שלעת הזו, לאור האמור, גורמי הממשלה לא ראו צורך בכך, ואין הדבר נדרש על מנת ליתן מענה לצורך בטחוני או אחר.
"יובהר עם זאת, כי ככל שיתעורר צורך הנוגע בין היתר להטסת מטענים או נוסעים, המצריך התערבות במתן המענה, ולאחר שישקלו כל השיקולים הנוגעים לעניין, הרי שעומדים לרשות המשיבים מספר כלים בהם ניתן לעשות שימוש לצורך כך במסגרת סמכויותיהם".
2 צפייה בגלריה
שרת התחבורה מירי רגב ושר הביטחון יואב גלנט
שרת התחבורה מירי רגב ושר הביטחון יואב גלנט
שרת התחבורה מירי רגב ושר הביטחון יואב גלנט
(צילומים: יובל חן ו-AP Photo/Jacquelyn Martin)
בתשובה לבג"ץ נכתב עוד כי "על פי נתוני רשות שדות התעופה, מאז פרוץ המלחמה הגיעו לישראל דרך נתב"ג מעל 190 אלף נוסעים בטיסות בינלאומיות מעשרות יעדים בעולם. מהנתונים ניתן לראות, בין היתר, ירידה הדרגתית באחוזי התפוסה במטוסים ובכלל זה תפוסה נמוכה ביותר בטיסות שנערכו בשבת 14.10.23 באופן המעיד על כך שהביקוש לטיסות מצד נוסעים נכנסים יורד בהדרגה. הנה כי כן, מהנתונים עולה כי לעת הזאת, הצורך בהשבת ישראלים ארצה מקבל מענה מספק על ידי חברות התעופה הישראליות וחברות התעופה הזרות שעדיין מפעילות טיסות מישראל ואליה, ללא צורך בהתערבות של המדינה".
נטען גם כי "האגף הקונסולרי במשרד החוץ פועל על ידי מתן מענה קונסולרי לאזרחים ישראלים בחו"ל המבקשים לשוב ארצה. המשרד מעדכן באופן שוטף את האזרחים הפונים, באמצעות הקונסולים בנציגויות, במידע המתקבל מנתב"ג בכל הנוגע למצאי הטיסות, ואף מסייע להם להירשם לטיסות אלה. על פי דיווחי הנציגויות, נכון ל-17 באוקטובר ידוע על כ-1,000 ישראלים המעוניינים לשוב ארצה, כאשר מרביתם מודעים לטיסות העתידיות האפשריות העומדות לרשותם. על סמך המידע שבידי האגף הקונסולרי, ובהתאם גם למידע המתקבל מהפניות לחדר המצב במשרד, התרשמות המשרד היא כי רשימה זו הולכת ומצטמצמת באופן מהיר".

אל על: "הרשויות מחזיקות בסמכות לקבוע אם יש נסיבות חריגות"

מוקדם יותר היום חברת אל על הגישה לבג"ץ את תשובתה לעתירה. "הביקוש לטיסות אל על לישראל וממנה, ובחברות אחרות, במגמת ירידה ברורה", נמסר בתשובה שהגישה אל על. "כרגע נראה שאין צורך בטיסות נוספות, בוודאי לא בשבתות, אך גם לא בימי חול".
עו"ד מאיר הלר, ששירת כפקח טיסה בסדיר ובמילואים, לרבות בנתב"ג, הגיש ביום שישי עתירה לבג"ץ ובה ציין כי הוא מבקש לצייד את בתו שבשירות קרבי באפוד קרמי שבמחסור, טרם תצא לפעילות מבצעית.
בעתירה נטען: "הסירוב להפעיל את אל על בשבת הוא בלתי סביר בעליל"
עוד טען העותר כי בשל הפסקת טיסות של חברות זרות לישראל, ולאור מנהגה של חברת אל על להשיב את מטוסיה לישראל לשבת ולהשביתם, נוצרים חורים ושיבושים במערך ההובלה, ונגרמים עיכובים משמעותיים בהגעת נוסעים ומטענים לישראל.
העתירה מבקרת את שרת התחבורה מירי רגב שלא נתנה הוראה מחייבת לאל על לפעול בשבת, למרות שהיא עצמה כתבה לאל על ולחברות תעופה ישראליות אחרות במכתב מיום שישי (13 באוקטובר) כי קיים "צורך דחוף להחזיר הביתה אזרחים ישראלים מהעולם: חיילי מילואים, משפחות נעדרים, חולים, צוותים רפואיים, תושבי ישראל וכן ציוד למערכת הביטחון וציוד רפואי, על מנת לסייע במאמץ המלחמתי בו נמצאת המדינה... לפיכך אבקשכם להפעיל את חברות התעופה במהלך כל ימות השבוע, כולל בימי שבת".
בתשובתה, אל על גלגלה את האחריות לממשלת ישראל. "אל על היא חברה שאיננה טסה בשבת ומועדי ישראל מזה 42 שנה", נכתב בתשובת אל על, "במקרי פיקוח נפש היא חורגת מכלל זה, ולכן הטיסה ארבעה מטוסים עם אנשי כוחות ביטחון ורפואה. רשויות המדינה מחזיקות בידע, בהסמכה ובסמכות לקבוע אם ומתי יש נסיבות חריגות שבהן רשאית המדינה לתת לאל על הוראה מחייבת. החברה היא שומרת חוק. העתירות נטולות בסיס עובדתי".
2 צפייה בגלריה
מטוסי אל על בנתב"ג
מטוסי אל על בנתב"ג
מטוסי אל על בנתב"ג
(צילום: shutterstock)
נציין כי במצב מלחמה מי שמפעיל את "מניית הזהב" הוא משרד הביטחון, זאת משום שהמטוסים נחשבים ציוד וצריכים להלאים אותם. שר הביטחון צריך להורות על כך ואז צריך להתקבל אישור של ועדת חוץ וביטחון ולאחר מכן משרד התחבורה מפעיל את החברה.
עד כה השרה רגב פנתה רק בבקשה לחברת אל על לפעול גם בשבת, במקום להפעיל את הסמכות שבידה באמצעות "מניית הזהב". בעתירה נטען כי לא ברור מדוע השרה רגב לא משתמשת בסמכות שבידה, כאשר לפי העתירה מדובר בסירוב בלתי מתקבל על הדעת לאור עמדתה של השרה רגב עצמה, ובנוסף נטען כי הסירוב להפעיל את אל על בשבת הוא בלתי סביר בעליל.
אל על, מנגד, טענה כי היא עושה כל מאמץ לסייע למדינה בשעה קשה זו, והפעילה מאות טיסות כולל 100 טיסות חילוץ נוספות, והשיבה יותר מ-80 אלף איש תוך שהיא חורגת, לטענתה, ממדיניותה בשל טעמי פיקוח נפש.
אל על הפעילה בשישי בערב שתי טיסות חילוץ בלבד מבנגקוק וממדריד, ובשבת הפעילה שתי טיסות חילוץ לארה"ב ולמזרח כדי להשיב ארצה חיילי מילואים שקיבלו צו 8 ואנשים שהגעתם לארץ חיונית. הופעלו במחיר עלות ולא מטרת רווח במימון משותף של אל על וגופים פיננסיים גדולים בארה"ב. הן הוגדרו פיקוח נפש וקיבלו את כל האישורים ההלכתיים הרלוונטיים.
בהכנת הכתבה השתתף רועי רובינשטיין
פורסם לראשונה: 10:38, 17.10.23