(צילום: ירון ברנר)

יום לאחר קריאתו של ראש הממשלה נפתלי בנט להימנע מנסיעות לא הכרחיות לחו"ל, אירחנו באולפן ynet את אבישי כהן, מנכ"ל חברת אמדאוס ישראל שמספקת את מערכות המחשוב לסוכני הנסיעות וחשופה לנתונים בזמן אמת, כדי לשמוע ממנו איך הגיבו הישראלים. "ראינו ירידה מאוד דרמטית של קרוב ל-50 אחוזים בהזמנות, כבר מאתמול", סיפר כהן, "לעת עתה לא רואים ביטולים, אנשים עדיין ממתינים לשמוע מה קורה. אני מעריך שבימים הקרובים נראה נתונים יותר מדויקים".
לדברי כהן, "חברות התיירות היו מאוד בסדר לגבי הביטולים בפעם הקודמת, יכול להיות שבגלל זה אנשים לא ממהרים לבטל עכשיו, יש פחות היסטריה ויודעים שאפשר לבטל גם רגע לפני. יש ביטוחים שמאפשרים לבטל עד לרגע האחרון בלי לספק הסבר". בהקשר זה מומלץ לשים לב לאותיות הקטנות במעמד ההזמנה כדי להימנע מהפתעות.
חברת אמדאוס ישראל מספקת פתרונות טכנולוגיים בתחום התיירות וכ-3,500 סוכנים ישראלים מתוך כ-4,500 עובדים על המערכות שלה. "אנחנו נותנים את כל המידע על טיסות מלונות וכן הלאה לכל חברות התיירות כאן בארץ", סיפר כהן. "אנחנו אלה שמבצעים מאחורי הקלעים את ההזמנות ומפיצים את המידע הזה".
2 צפייה בגלריה
בריכת אינסוף בסנטוריני
בריכת אינסוף בסנטוריני
בריכת אינסוף בסנטוריני. זה עדיין בתוכניות של חלק מהישראלים
(צילום: shutterstock)
2 צפייה בגלריה
קפריסין
קפריסין
הטיילת של פאפוס עדיין מחכה
(צילום: shutterstock)
מה אתה מעריך שיקרה בהמשך הקיץ? "עד אתמול הייתה אופטימית. כל השוק התעורר, סוכנים חזרו למשרדים והתחילו לבצע, לצערי ההודעה אתמול הייתה דרמטית ועשתה שינוי משמעותי. באופן אישי עוד שבועיים אני אמור לטוס לרומניה ואני לא מבטל כרגע, אלא מחכה לבדוק מה קורה. כמובן שדאגתי לביטוח ביטולים.

"אנשים שואלים הרבה יותר שאלות"

ראש הממשלה נפתלי בנט סייר אתמול בנתב"ג על רקע החשש מהזן ההודי של קורונה שמדביק גם מחוסנים. הוא הפציר באזרחים להימנע מטיסות לא חיוניות לחו"ל וכי "ייתכנו שינויים משמעותיים בכניסה לארץ וביציאה ממנה". לדבריו, "מקורו של אירוע ההדבקה בבנימינה במשפחה שהגיעה מחופשה בקפריסין. אם אפשר לוותר על הנופש - אני ממליץ שלא להזמין"
בענף התיירות לא אהבו את הדברים ומתחו ביקורת על ראש הממשלה. "האמירה של בנט אתמול היא אמירה קשה, זו פאניקה מיותרת. הפכו את נתב"ג לסמל של יבואן הקורונה", אמר ל-ynet עוז ברלוביץ, מנכ"ל ארקיע אינטרנשיונל. "לעם ישראל יש זיכרון קצר, לכן אני אופטימי ולא חושב שהעונה נגמרה, קצב ההזמנות אולי הואט עכשיו, אבל זה ישתנה בימים הקרובים".
לדבריו, בארקיע לא רואים ביטולים ברמה משמעותית - גם הבוקר, אלא האטה מסוימת בקצב ההזמנות, כאשר איי יוון דווקא נמצאים כרגע בשיא מספר ההזמנות וכך גם אמסטרדם. את ההאטה רואים יותר בלונדון ובדובאי.
בנוסף, תוגברו מוקדי ההזמנות בחברת התעופה בשל עלייה ניכרת בשיחות ובבירורים מצד הנוסעים המודאגים. "כולם מאוד מבולבלים כרגע", אמר ברלוביץ, "אנשים שואלים הרבה יותר שאלות ולא יודעים מה ההבדל בין מדינה ירוקה, שחורה ואדומה, מבקשים חידוד על מדיניות הבידודים וכו'".
רה"מ בנט בנתב"ג, אתמול
(צילום: ליהי קרופניק)

גיל סתיו, סמנכ"ל השיווק והמכירות של ישראייר, אמר ל-ynet כי הם עוקבים אחר ההתפתחויות וההנחיות. "לאחר מעל שנה של בידודים, סגרים וטילים, הישראלים מרגישים צורך עז לצאת לחופשה. נהלי היציאה והכניסה לישראל הם מהמחמירים בעולם, אנו מבקשים מהציבור לגלות אחריות ולהקפיד על ההנחיות על מנת שניתן יהיה לקיים שגרת טיסות".
בחברת איסתא, ספקית חבילות הנופש הגדולה בארץ, מספרים על האטה מסוימת בקצב ההזמנות החל מאתמול. "החל מהבוקר אנחנו מרגישים שאלות בקרב הלקוחות לגבי הנחיות יציאה לחו"ל. יש מעט ביטולים ועדיין יש הזמנות בעיקר לחודשי יולי-אוגוסט ליוון ולקפריסין", אמרה טלי נוי סמנכ"ל שיווק ומכירות של איסתא.
ומה לגבי האפשרות לבטל טיסות? "מרבית הלקוחות מוסיפים במועד ביצוע ההזמנה את האפשרות לבטל את הטיסה מכל סיבה - ללא דמי ביטול, כך שאנו לא חווים כרגע גל של ביטולים", ענה סתיו מישראייר.
ברלוביץ' מארקיע הסביר גם כי אין אפשרות לבטל את הטיסות שהוזמנו למדינות שמוגדרות "ירוקות" על ידי ממשלת ישראל ולכן אין החזרת כספים או זיכוי במקרים כאלה. "כל עוד יעד פתוח והמדינה ירוקה -מבחינת ישראל, הכל כרגיל ואי אפשר לבטל".
"מרגע הצהרת רה"מ נפתלי בנט אתמול בנתב"ג אנו רואים מגמה מעניינת בנתונים של אפליקציית חוליו, המציעה בין היתר טיסות לרגע האחרון, החל מהבוקר קיימת עליה של 25 אחוזים בהזמנת טיסות ליוון מהיום למחר, ככל הנראה של לקוחות החוששים לקראת הטלת מגבלות על נתב"ג", מסר זיו רוזן, מנכ"ל קבוצת גוליבר.
"לצד זה, במערכות של גוליבר קיימת דווקא עליה בביטולים אך לא דרמטית, למעט הזמנות שנעשו לאחרונה במסגרת חוק הגנת הצרכן, שם העליה נכון לרגע זה בגובה של 30 אחוזים. כאמור, בגזרת ההזמנות הארוכות טווח לא קיימים כרגע ביטולים רבים", הוסיף זיו.
ניר מזור סמנכל שיווק קשרי תעופה אמר כי "כל צעד פרקטי שיסדיר את הכניסה לישראל באופן בטוח מבורך כולל אכיפת הבידוד. נכון לעכשיו לא נרשמו ביטולים אלא להיפך. מרבית תנועת הנופשים,כפי שמלמדים הנתונים הינם מחוסנים שיוצאים לחופשות קצרות במדינות ירוקות ומחוסנות אף הן".
עוד הוסיף מזור כי "עם פתיחת הקווים אנחנו עדים בעיקר להיבט של בירור ושאלות הנוגעות להיבטי הבידוד בחזור. רמת הביטולים נמוכה מאד ובעיקר נוגעת לקהל משפחות עם ילדים שאינם בגילאי החיסון. לצד ביטולים מסוימים, ישנו גל הזמנות ליעדים הקרובים בדגש על יוון לטווח הרגע האחרון, כלומר ממש לשבוע הקרוב, ייתכן שבגלל חשש מסגירה מסויימת קבל צעיר ברובו מחפש להספיק ליהנות מחופשת קיץ של ממש בחו"ל מה גם שהמחירים כעת נמוכים ביותר".

"הממשלה צריכה להודיע שהיא לא תפקיר עסקים בענף התיירות"

קובי קרני, יו"ר התאחדות משרדי הנסיעות, אמר אמש כי "הממשלה צריכה לקחת בחשבון את ההשלכות הקשות של הכרזה שכזו על ענף התיירות המושבת דה-פקטו כבר למעלה משנה ואשר עדיין נמצא בשיא המשבר וללא צפי להתאוששות ממשית. על המדינה לנהוג באחריות ומיד עם פרסום הודעה שכזאת אשר משאירה את הענף בפני שוקת שבורה להודיע כי היא לא תפקיר את אלפי העסקים בענף התיירות ותעמיד לרשותם תכנית סיוע חירום מיידית ומלאה בצד הכרזתה.
"אין ספק כי למדינה יש חובה להגן על בריאות אזרחיה, אך באותה נשימה יש לזכור גם את חובתה לשמור על הישרדותם וחוסנם הכלכלי. לממשלה אולי מגיעים מאה ימי חסד, אך לנו אזל הזמן. אני קורא לממשלה להכריז מיידית על תכנית סיוע חירום ייחודית ומלאה לענף התיירות".