בצל הקורונה: פארק נאות קדומים בסכנת סגירה


פארק נאות קדומים, אחד מאתרי המורשת העבריים והישראליים החשובים בארץ, נמצא בסכנת סגירה ממשית עקב הפסקת קליטת המבקרים בעקבות משבר הקורונה. עקב כך, החלו בפארק, שנוסד לפני 56 שנה, לגייס תרומות מהציבור כדי להבטיח את המשך פעילותו.
כבר בתחילת השנה התריעו בפארק על סכנת סגירה עקב קיצוץ חד בתקציב. בשל הפלונטר הפוליטי, בשנת 2019 העביר משרד החינוך רק שליש מהכספים המיועדים לפארק, והשנה הכסף לא הועבר כלל.
4 צפייה בגלריה
פארק נאות קדומים
פארק נאות קדומים
פארק נאות קדומים
(צילום: אבי לוי)
"עוד לפני הקורונה נוצר מצב של קושי בפעילות, אבל הקורונה עשתה 'שאט-דאון' מוחלט", אומר מנכ"ל נאות קדומים רוני קלינסקי. "זה לא שאין לנו הוצאות, עכשיו כשהפארק סגור למבקרים. צריך להמשיך לתחזק את השטח, לשמור על השמורה, לטפל בבעלי החיים. הקושי רק הולך ומתגבר".
הפארק, שנמצא ביער בן שמן, נחשב לשמורה של טבע הארץ במקורות ישראל. הקו המנחה בהקמתו היה להציג את הצמחייה, הטבע והחקלאות של ארץ ישראל כפי שהיו בתקופת התנ"ך. לצד מיני צמחים אופייניים שנשתלו בשמורה וכמה בריכות קטנות, היא כוללת גם שחזורים של גת, בית בד ומבנים עתיקים נוספים.
4 צפייה בגלריה
פארק נאות קדומים
פארק נאות קדומים
פארק נאות קדומים
(צילום: אבי לוי)
בפארק מבקרים יותר מ-200 אלף איש בשנה, בהם עשרות אלפי תלמידים וחיילים. "מסתם גבעות שוממות שלא היה בהן כלום, זה הפך לשמורה לאומית מדהימה ביופייה", מוסיף קלינסקי. "אבל כשאמרנו כבר לפני כמה חודשים שיש לנו קושי, זה הקפיץ כמה גורמים שרוצים לשים את ידם על פיסת נדל"ן מבוקשת במרכז הארץ. הם אומרים לעצמם 'איזה יופי, יסגרו את נאות קדומים אז נבנה שם מגדלים'. אבל לא נסכים לסגור את השמורה בשום מצב".
הפארק גובה מהמבקרים מחיר כניסה סמלי של 25 שקלים, המשמש לתקצוב של 70 אחוזים מהפעילות. יתרת הסכום מתוקצבת בקביעות על ידי משרד החינוך, בשל מיקומו המרכזי והחשוב בשימור המורשת העברית והישראלית.
4 צפייה בגלריה
נאות קדומים
נאות קדומים
נאות קדומים
(צילום: עדן חלפה)
אולם עקב הקושי ואי-הוודאות לגבי מועד החזרה לשגרה, החליטו בפארק לראשונה לפנות לציבור ולנסות לגייס תרומות כספיות. תוך יומיים, גויסו כבר יותר מ-24 אלף שקלים. "לשמחתי נראה שלציבור אכפת מהשמורה", מציין קלינסקי. "אנחנו מקבלים לא מעט תגובות, כולם אומרים שהם מקווים שאנחנו נחזיק מעמד – ואנחנו נחזיק מעמד".
4 צפייה בגלריה
לציבור אכפת מהשמורה: נאות קדומים
לציבור אכפת מהשמורה: נאות קדומים
לציבור אכפת מהשמורה: נאות קדומים
(צילום: באדיבות נאות קדומים)
היום צפויה הממשלה לדון בהמשך "אסטרטגיית היציאה", ולאשר, בין היתר, פתיחה ראשונית של שמורות טבע וגנים לאומיים לכניסת מטיילים. "אנחנו מחכים להנחיות הללו", מוסיף קלינסקי. "אם אתרים ייפתחו, נדאג גם להיפתח מחדש תוך יומיים-שלושה. ברגע שנוכל להתחיל לפעול, ומשרד החינוך יעביר את הכספים - נוכל להתחיל להתאושש".