בתום סיור מודרך בגנים הבהאים במורדות הכרמל, אוטובוס התיירים של קבוצת העיתונאים הזרים מתקשה למצוא את התחנה הבאה בסיור: סדנא בבית הגפן, מרכז תרבות יהודי-ערבי. הסיבה לאיחור – אפליקציות הניווט מבוססות ה-GPS לא פועלות בחיפה בשל בגלל סכנת הטילים והכטב"מים. האורחים שלנו לא מודעים לכל הסיפור. קבוצה איכותית של כ-30 עיתונאים זרים מארצות שונות בדרום אמריקה סיירה לפני כמה ימים ברחבי ישראל במסגרת יוזמה של משרד התיירות ומשרד החוץ. פגשנו אותם לשיחה על תיירות בישראל בזמן מלחמה.
8 צפייה בגלריה
אנג'ליקה קווינטרו בירושלים
אנג'ליקה קווינטרו בירושלים
אנג'ליקה קווינטרו בירושלים
(instagram / @mari.angelicaq)
העיתונאים הזרים שוקלים כל מילה ועונים בדיפלומטיות רבה גם על שאלות פשוטות, כנראה כדי לא להסתבך עם אמירות שנויות במחלוקת עם הקהל הפרו-פלסטיני בארצם. מי שדיברה יחסית בפתיחות הייתה מריה אנג'ליקה קווינטרו, כתבת טלוויזיה מערוץ NTN 24 בקולומביה. "זו הפעם הראשונה שלי פה, ובמזרח התיכון, אבל לא פחדתי, מאוד רציתי לראות איך אנשים חיים פה. ראיתי הרבה כאב, משפחות סובלות ואנשים מודאגים מהעתיד. לא הייתי ממליצה לתיירים לבוא עכשיו לישראל".
אהבתי מאוד את הטיול בירושלים, אבל כמובן שלא הייתי ממליצה עליו לתיירים בזמן מלחמה. זה מעניין לראות תרבויות שונות, זו הייתה חוויה טובה. בתל אביב ביקרתי בהפגנות, הרגשתי בטוחה להסתובב ולדבר עם מפגינים ולשמוע מה מוציא אותם לרחוב. לחוף הים של תל אביב הגענו לזמן קצר לאחר ביקור בבסיס צבאי, כך שכל המעברים היו לא פשוטים".
היא מרימה על הידיים גור חתולים ג'ינגי קטן שמבקש קצת תשומת לב ומצטלמת איתו בהנאה. חברות למשלחת מצלמות אותה. "בזמן הקצר שהיה לי בשקיעה בחוף של תל אביב שמתי לב שהישראלים חטובים מאוד ובכושר, ויש תחושה של חופש וביטחון וגם האוכל טוב. אבל, רק אחרי שהמלחמה תסתיים אני אזמין את קהל הצופים שלי לבוא לטייל פה".
8 צפייה בגלריה
סיור עיתונאים זרים בישראל
סיור עיתונאים זרים בישראל
קבוצת העיתונאים בחיפה
(צילום: אסף קמר)
8 צפייה בגלריה
אנג'ליקה קווינטרו
אנג'ליקה קווינטרו
"תחושה של חופש וביטחון"
(צילום: אסף קמר)
חוסה קרלוס אורטגה, עיתונאי ואנלינסט ברדיו מגואטמלה המשדר גם בערוץ ATV, מספר שהסיור בארץ הקודש הוא חוויה מדהימה שינצור לעד. "לא פחדתי לבוא. זה כמעט חלום חיי לבוא לישראל ולבקר במקומות שרציתי לראות בירושלים. חלק מבני המשפחה שלי הזהירו אותי, אבל מאוד רציתי לדעת מה קורה כאן. אני אוהב את ישראל בגלל כל המסורת וההיסטוריה. אני נוצרי ורציתי לראות את המקומות הקדושים ליהדות וגם את המקומות הקדושים לנצרות".
8 צפייה בגלריה
חוסה קרלוס אורטגה
חוסה קרלוס אורטגה
חוסה קרלוס אורטגה
(צילום: אסף קמר)
תמליץ למאזינים שלך לבוא לטייל בישראל גם בזמן המלחמה? "כן, בהחלט. אנחנו מרגישים בטוחים כאן. זאת מדינה נפלאה עם אנשים מדהימים ונהנינו גם מהאוכל הנפלא. אני מגואטמלה והתרבות הישראלית גורמת לי להרגיש בבית במקומות מסוימים. הכבוד שכל אחד נותן לכל אדם ואדם מדהים אותי. אז לכל מי שרוצה לבוא לטייל בישראל ומתלבט בגלל המלחמה, אני ממליץ לו לבוא דווקא עכשיו. אתם תהיו בסדר גמור, אין תורים במקומות הקדושים, ותהיה לכם חוויה נפלאה".
העיתונאים שהגיעו מדרום אמריקה הם ללא שורשים יהודיים, אך כנוצרים מאמינים הביקור במקומות הקדושים מהווה עבורם שיא בטיול. אנחנו ממשיכים לסיור טעימות מפנק בוואדי ניסנס ולורה קסטלנוס, כתבת טלוויזיה עם המון סטייל מערוץ 5 ברפובליקה הדומיניקנית, מאוד אוהבת את הסגנון של הטיול ומקפידה לצלם כל מנה וכמובן גם לטעום.
8 צפייה בגלריה
לורה קסטלנוס
לורה קסטלנוס
לורה קסטלנוס
(צילום: אסף קמר)
"לאחר שהודיעו לי שאני נוסעת לישראל הייתי ברגשות מעורבים כי המצב בישראל מאוד מדאיג וגם מסוכן", מספרת לורה. "מצד שני, שמחתי לקבל הזדמנות לראות במו עיניי, את מה שקורה באמת. אימא שלי לא הייתה מאושרת על כך שאני נוסעת למקום כזה בזמן מלחמה, אבל היא תמכה בי בהחלטה שלי. היא יודעת שזה חלק מהעבודה שלי. הורים שלי היו מאוד מודאגים מהמצב כאן, הם עקבו אחרי החדשות ועם כל מה שקורה והם מתעניינים יותר ויותר. אבל חשוב לי כעיתונאית להיות כאן ולראות את הדברים מקרוב".
"ראינו את ההשלכות הקשות של הטבח והיה קשה לשמוע את הסיפורים של המשפחות של החטופים והנפגעים, אבל היה חשוב לנו לראות את זה מקרוב"
מה רואים מכאן שלא רואים משם? "הסיור היה חוויה מאוד מעניינת ומלמדת. הצלחנו להבין יותר איך החברה הישראלית פועלת. למשל, שלא מדובר רק על האזרחים יהודים שחיים כאן, בישראל יש גם הרבה אזרחים ערבים שחיים במדינה, וזה באמת היה מעניין לראות את הקשרים והמתחים ביניהם.
"התרגשתי מאוד במקומות הקדושים בירושלים, זה בלתי אפשרי לא להתרגש במקומות כאלה, במיוחד כשאתה נפגש עם אלפי שנות היסטוריה ואמונה במקום אחד. שלחתי למשפחה שלי המון תמונות וסרטונים מהביקור שלי כאן, והם היו מאוד נרגשים, במיוחד אימא שלי. חשוב להם לדעת שאני בסדר ושהייתה לי חוויה מעוררת השראה".

קבוצת העיתונאים מדרום אמריקה ביקרה גם בקיבוצים שנפגעו במתקפת הטרור של חמאס ב-7 באוקטובר, ופגשו ניצולים מהטבח. עבור קסטלנוס זה היה אירוע מטלטל מבחינה רגשית. "הסיור בדרום היה מאוד קשה, ראינו את ההשלכות הקשות של הטבח והיה קשה לשמוע את הסיפורים של המשפחות של החטופים והנפגעים, אבל היה חשוב לנו לראות את זה מקרוב ולהבין את המצב".
8 צפייה בגלריה
סיור עיתונאים זרים בישראל
סיור עיתונאים זרים בישראל
סיור עיתונאים בזמן מלחמה
(צילום: אסף קמר)
8 צפייה בגלריה
סיור עיתונאים זרים בישראל
סיור עיתונאים זרים בישראל
מצלמים את האוכל בסיור הטעימות
(צילום: אסף קמר)
מנגד, החוויה התל אביבית הייתה כמובן שונה לגמרי. "תל אביב היא עיר נפלאה. כשאתה שם, זה כאילו שום דבר רע לא קורה במדינה. האווירה כל כך חיובית, זו עיר מלאת חיים ואנרגיה. החופים מדהימים, אני אוהבת את תל אביב. אבל בעקבות הסיור היום, נראה לי שאני אוהבת את חיפה אפילו יותר. נכון שזה קשה להסתובב כאן ברגל כי העיר בנויה על הרים, אבל הנופים והים פשוט מדהימים. יש משהו קסום במראה של עיר הנמל הזאת".
מה למדת על התרבות הישראלית? "בניגוד למה שמקובל לחשוב, מאוד שקט כאן ברחובות ואין צעקות ורגוע ויש שקט יחסי ברחובות. ברפובליקה הדומיניקנית ברחובות יש הרבה יותר רעש וכאוס, ואני נזכרת בזה בכל פעם שאני יוצאת מהמלון לרחוב הישראלי, כאן התחושה הרבה יותר רגועה. יש כאן משהו מאוד ים-תיכוני, אנשים נראים שונים ויותר פתוחים ויש גם הרבה יותר אינטראקציה בין האנשים. אומנם יקר כאן ויש מדינות לטיניות שהן הרבה יותר זולות לתיירים, אבל אני חושבת שזה שווה את זה".
האם תמליצי לקהל הצופים שלך בטלוויזיה ברפובליקה הדומיניקנית לבוא לטייל בישראל עכשיו? "לא עכשיו במצב הנוכחי. אבל אני מקווה שיהיה שלום בשלב מסוים. ישראל היא מדינה נפלאה עם תרבות עשירה ומורשת, ואני חושבת ששווה לבוא לכאן ולחוות את זה, כשיתאפשר. אני מקווה שזמן טוב יותר יגיע בקרוב, כדי שאנשים יוכלו לבוא ולבקר בישראל".
רזיאל כרוז סלזר הוא עיתונאי ממקסיקו שעובד בתחנת טלוויזיה מרכזית ומסקר את החדשות הלאומיות בארצו, לטענתו הגיע לישראל כדי ללמוד על הקונפליקט הישראלי-פלסטיני מנקודת מבט שלא נחשפת במלואה באמריקה הלטינית. בשיחה אישית הוא משתף אותי בחוויות ובתחושות שעלו במהלך הביקור. "הגעתי לישראל בעיקר כדי ללמוד על הסכסוך ולהבין את הצד הישראלי של הסיפור. במקסיקו, ובאמריקה הלטינית בכלל, רוב המידע שמגיע הוא מצד חמאס, והוא בדרך כלל חד-צדדי ולא ברור. הקבוצה שלנו הגיעה כדי להבין את המצב ואת כאבם של האנשים במזרח התיכון".
"אני מתרשם שישראל היא מדינה עוצמתית. האקדמיה, הטכנולוגיה, ההיסטוריה – הכול מרשים מאוד. תל אביב היא עיר מדהימה, פתוחה ופלורליסטית. הים כאן מקסים, ואני אוהב ללכת ברחובות העיר, זה חוויה נהדרת"
8 צפייה בגלריה
רזיאל כרוז סלזר
רזיאל כרוז סלזר
רזיאל כרוז סלזר
(צילום: אסף קמר)
לא פחדת להגיע לאזור כה נפיץ? "כעיתונאי, לא פחדתי, אבל המשפחה שלי, במיוחד אשתי, הייתה מודאגת מאוד אחרי הפצצות של אתמול. היא שלחה לי הודעות בוואטסאפ כל הזמן, שאלה מה קורה, אם זה מסוכן. אבל הרגשתי בטוח פה, ואני גאה להיות כאן וללמוד על המדינה. אני מתרשם שישראל היא מדינה עוצמתית. האקדמיה, הטכנולוגיה, ההיסטוריה – הכול מרשים מאוד. תל אביב היא עיר מדהימה, פתוחה ופלורליסטית. הים כאן מקסים, ואני אוהב ללכת ברחובות העיר, זה חוויה נהדרת".
היית ממליץ לתיירים ממקסיקו לבוא? "בהחלט. במיוחד לירושלים שהיא חשובה מאוד לרוב האנשים במקסיקו, שהם קתולים. זה מרגש להיות כאן ולבקר במקומות הקדושים. תל אביב היא עיר יותר מודרנית, אבל ירושלים נותנת חוויה דתית עמוקה. למרות שהשהות כאן יקרה למקסיקנים – שער החליפין של הפזו לשקל מקשה עלינו – זה שווה את זה. זו מדינה מדהימה. כל אדם בעולם צריך לראות ולחוות את מה שיש לישראל להציע. יש כאן כבוד רב לאחרים, ואני חושב שזה מסר חשוב שאני אעביר לקוראים שלי. כן, זה יקר, אבל החוויה שווה את המחיר".
מה הכי הפתיע אותך בישראל? "אנשים אוכלים הרבה, וגם מדברים בקול רם. זה היה מצחיק לראות איך התרבות פה שונה ממה שאני רגיל במקסיקו. אני לא דתי, אבל זה מרגש לראות את כל ההיבטים השונים של התרבות הדתית כאן".