כשבועיים לאחר שממשלת המלדיביים הודיעה כי תקדם חוק שיאסור על כניסת ישראליים למדינת האיים המוסלמית, היועץ המשפטי לממשלה של הרפובליקה, אחמד אושהאם, הצביע על כמה קשיים שעומדים בפני המהלך הקיצוני שזכה לסיקור תקשורתי לא רק בישראל, אלא גם ברחבי העולם.
2 צפייה בגלריה
ריזורט טיפוסי באיים המלדיביים
ריזורט טיפוסי באיים המלדיביים
ריזורט טיפוסי באיים המלדיביים
(צילום: shutterstock)
באתר החדשות MV Republic דווח כי במסיבת עיתונאים שערך ביום חמישי בלשכתו אמר אושהאם כי איסור כניסה גורף לבעלי דרכון ישראלי מחייב בחינה נוספת. היועץ המשפטי הדגיש כי עמדת הממשלה בנושא לא השתנתה, אך ציין כי ישנם כמה נושאים שצריך לפתור בדרך.
"הדאגה הגדולה ביותר היא שיש הרבה פלסטינים בעלי דרכונים ישראליים, מיליונים, אז מה יקרה כשנטיל איסור גורף? אלה דברים שצריך לחשוב עליהם", אמר היועמ"ש שציין כי יימצא לכך פתרון.
אין הצעת חוק חדשה בסדר היום של הפרלמנט שמבקשת לאסור על כניסה גורפת של בעלי דרכון ישראל. אולם, על פי אושהאם, לא הוגשה הצעת חוק מפני שהצעה אחרת באותו נושא כבר הונחה על שולחן הפרלמנט בעבר על ידי חבר פרלמנט מטעם האופוזיציה.
הצעה זו מבקשת לאסור על כניסה של כל אדם בעל דרכון ישראלי, גם אם יש ברשותו דרכון זר אחר. על פי חוקי הפרלמנט, לא ניתן להגיש שתי הצעות חוק באותו נושא, ולכן היועמ"ש מציע להכניס תיקונים להצעה הישנה. "אנחנו מאמינים שהכי טוב יהיה לקבל את הצעת החוק הקיימת ולתקן אותה בשלב הדיונים בוועדה", אמר אושהאם שלא ציין כמה תיקונים יוכנסו להצעה. "לכן, הממשלה לא תציג הצעת חוק נוספת".

ישראלים עדיין יכולים להיכנס, אך משרד החוץ ממליץ להימנע מהגעה

בתחילת החודש, בעקבות הודעת לשכת הנשיא על הכוונה לאסור כניסת ישראלים, פרסם משרד החוץ הישראלי המלצה להימנע מנסיעה למדינה - המלצה שתקפה גם לבעלי דרכון זר. "לאור ההחלטה של ממשלת המלדיביים לאסור כניסת אזרחים בעלי דרכונים ישראלים, משרד החוץ ממליץ לאזרחים ישראלים להימנע מכל נסיעה למלדיבים", נכתב אז בהודעת המשרד, "ההמלצה תקפה גם לגבי אזרחים ישראלים נושאי דרכון זר, בנוסף לדרכון הישראלי. עבור אזרחים ישראלים השוהים במדינה, מומלץ לשקול עזיבתה, שכן במידה שייקלעו למצוקה מכל סיבה, נתקשה לסייע".
2 צפייה בגלריה
האיים המלדיביים
האיים המלדיביים
האיים המלדיביים - יפה שם, אבל עלול להיות מסוכן
(צילום: shutterstock)
גם באוקטובר ובדצמבר פרסם משרד החוץ המלצות לישראלים להימנע מלהגיע למדינת האיים - "לאור החרפת האווירה נגד ישראל, כולל בהתבטאויות פומביות מצד גורמים רשמיים".
גם הבוקר מדיניות משרד החוץ הישראלי לא השתנתה וההמלצה היא להימנע מנסיעה למדינה, אף שהחוק טרם אושר ומבחינה טכנית ישראלים יכולים עדיין להיכנס למלדיביים.
האיים המלדיביים, שמוכרים בזכות נופי גן העדן של החופים הלבנים ומי הטורקיז הצלולים, הם מדינת איים בים הערבי שבאוקיינוס ההודי. הם אינם מקיימים יחסים דיפלומטיים עם מדינת ישראל, אך ישראלים יכולים להגיע אליהם דרך מדינות אחרות ולקבל אשרת כניסה בשדה התעופה.
בין השנים 1965 ל-1974 התקיימו יחסים מלאים בין ישראל למלדיבים, עד שהוקפאו. בשנת 2006 הכריז נשיא המלדיבים מוחמד נשיד כי בכוונתו לכונן יחסים דיפלומטיים עם ישראל, אך ההצהרה נתקלה בהתנגדות מצד גורמי אופוזיציה – ונגנזה.