מאות אלפי ישראלים נאלצו לעזוב את בתיהם מאז פרוץ המלחמה בשבת שעברה, ובתי המלון ברחבי הארץ מוצאים את עצמם בעין הסערה. במכתב ששיגרה לאלי רגב, ראש אגף חירום במשרד הפנים, ביקשה מנכ"לית התאחדות המלונות יעל דניאלי הנחיות כיצד להמשיך את השהייה של מפונים מאזורי הלחימה.
בישראל, נזכיר, יש 56 אלף חדרי מלון, מעט מדי בשביל לתת מענה לכל מי שצריך בשעה קשה זו. המלונות באילת ובים המלח נמצאים בתפוסה של כ-90 אחוזים, זאת בזמן שבמקומות אחרים ברחבי הארץ כגון ירושלים, טבריה וערים נוספות אחוז החדרים הפנויים גבוה יותר. אהרון ברנשטיין, מנכ"ל מלונות איביס ירושלים, אמר כי "בעקבות המלחמה הבנו את גודל השעה ופינינו מלון שלם עם 104 חדרים לטובת המפונים, ומאז הוא עומד ריק. מחכים לארח ולסייע ככל האפשר".
במכתבה לראש אגף חירום במשרד הפנים כתבה דניאלי: "אבקש הנחייתכם וטיפולכם בדבר הצורך לפנות חדרים לטובת מפונים נוספים שאמורים להגיע לבתי המלון ברחבי הארץ. זאת, כיוון שחלק מהמתרעננים שהגיעו לבתי המלון ובכלל זה כאלה שהגיעו על חשבון המדינה, על חשבונם, על חשבון תורמים או בתרומת בתי המלון, מסרבים לפנות את המלון בתום תקופת השהות שנקבעה מראש.
"אנא הנחו אותנו כיצד לפעול, על מנת שנוכל להתמודד בשעה קשה זו עם סיטואציה רגישה זו. בתקווה לימים שקטים וטובים יותר".
תגובת משרד הפנים: "בהתאם להחלטת הממשלה והנחיות משרד הביטחון, מנהל החירום של משרד הפנים אמון על קליטת האוכלוסייה המפונה מ-24 יישובים בתחום ארבע המועצות האזוריות בעוטף עזה שבמרחק 4-0 ק"מ מגבול הרצועה. עד כה, נקלטו במלונות ברחבי הארץ יותר מ-11,000 תושבים מיישובים אלו וניתן מענה מידי לצרכי המפונים אשר שוכנו ב-41 מתקנים קהילות הומגניות, כחלק מסיוע לחוסן. השהות במלונות כוללת שלוש ארוחות ביום.
"בסוף השבוע התקבלה החלטת ממשלה לגבי תוכנית 'משב רוח' דרום שלפיה יפונו כ-17,000 תושבים מהיישובים שבמרחק 7-4 ק"מ מהגבול. בהתאם להחלטה זו, החליטה הממשלה כי יישום התוכנית יהיה באחריות המועצות האזוריות עוטף עזה ובמימון משרד הביטחון. בנוסף, החלה בשבוע שעבר תוכנית 'משב רוח' שדרות לפינוי התושבים עליה אמונה עיריית שדרות במימון משרד רה"מ ומשרד הביטחון".
2 צפייה בגלריה
אילת
אילת
אילת - המלונות עמוסים במפונים
(צילום: shutterstock)
נזכיר כי ביום ראשון התאחדות המלונות מסרה כי גייסה כ-20 אלף חדרי מלון בכל רחבי הארץ לטובת פינוי תושבי הדרום על פי בקשת רשות החירום הלאומית (רח"ל) המנהלת את מבצע הפינוי.
בנוסף, רשתות רבות ובתי מלון עצמאיים הציעו, מיד לאחר פרוץ המלחמה, חדרים במחירים אטרקטיביים ובהנחות גבוהות לטובת תושבי הדרום ואף יתר חלקי הארץ.
חלפו מספר ימים ול-ynet נודע כי ישנם מפונים מעוטף עזה ששוהים באילת וקיבלו הודעה כי עליהם לעזוב את המלון. במקרים אלו רח"ל אמורה להעביר למלונות שוברים שמממנים את השהייה של המפונים, חלקם אנשים שחרב עליהם כל עולמם ואין להם לאן לשוב. עד ליום חמישי הגיעו למלונות ברחבי הארץ כ-20 אלף מתושבי עוטף עזה.
"מלונות ישראל התגייסו במערך מתוגבר לתת מענה וסיוע למשפחות שפונו מעוטף עזה", נמסר מהתאחדות המלונות. "המלונות אינם מעורבים בקביעת הקריטריונים לפינוי ופועלים בהתאם להנחיות רשות החירום הלאומית, פיקוד העורף ושאר הרשויות הרלוונטיות. אנחנו ממשיכים לארח ולדאוג למפונים ונמשיך לעשות זאת ככל שיידרש, בתאום ובהנחיית הרשויות".
2 צפייה בגלריה
מלונות על שפת הכינרת
מלונות על שפת הכינרת
טבריה - יש חדרים, אבל הגזרה הצפונית עלולה להתחמם עוד יותר
(צילום: shutterstock)
מפתאל, רשת המלונות הגדולה בישראל, נמסר כי "מתחילת המלחמה ועד היום, רשת מלונות פתאל קולטת תושבים מהעוטף, מהדרום ומהצפון. בתי המלון שלנו כמעט מלאים בתושבים שפונו על ידי הרשויות (דרך רח"ל, הרשות לחירום לאומית) שקיבלו מחירים מיוחדים על מנת לאפשר להם מימון לכלל המפונים, תושבים שמתארחים בחינם ובנוסף תושבים מאזורים שלא יכלו לשאת את המצב, התפנו עצמאית וקיבלו 50% הנחה. חברי הצוות במלונות פתאל עסוקים מבוקר עד ליל בארגון, ניתוב ושינוע תרומות ועזרה נפשית ככל שניתן".
כמו כן, גורמים המקורבים להנהלת פתאל אמרו ל-ynet כי אף אורח שמתארח כרגע ונקלט כבר בבתי המלון של הרשת לא יקבל הודעת פינוי מחר (יום א') גם אם יפוג תוקף השובר שניתן לו על ידי רח"ל.
מרשת ישרוטל נמסר כי "מי שאחראי לאירוח התושבים המפונים במלונות זו מדינת ישראל. במלונות ישרוטל באילת ובים המלח, בהם מתארחות מאות רבות של משפחות, תוגברו הצוותים ואנו עושים לילות כימים כדי לדאוג לרווחתן ולכל צרכיהן של המשפחות, בכלל זה אספקת מזון כשר, מוצרי היגיינה וטואלטיקה, ביגוד והנעלה, ציוד חסר ופעילויות מגוונות לילדים ולהורים בהן גם קבלת שבת, הקרנת סרטים והופעות של זמרים ואמנים. העמדנו לרשות התושבים מתחם כביסה הכולל מכונות, מייבשים וחומרי כביסה, דאגנו למשקפי ראייה והצוותים שלנו עומדים לרשות האורחים בכל עת וצורך. נוסף על זה, רשת ישרוטל העבירה תרומות של מאות אלפי שקלים עד כה, רכשה ציוד רב וסיפקה כמויות אדירות של מזון ושתיה לחיילי צה"ל".

הממשלה מגבשת תוכנית אכלוס זמני למפונים

בתוך כך, ביום חמישי דווח כי הממשלה מגבשת תוכנית לאכלוס זמני למשך חודשים עבור יישובים המפונים מהעוטף. לפי התוכנית, התושבים יתגוררו בבתי קבע בפנימיות, אכסניות או כפרי נוער, כאשר המטרה לאפשר להם לקיים חיי משפחה וקהילה. במסגרת זו צפויים להתקיים גם מסגרות לימודיות וגני ילדים.
בשלב זה בממשלה מנסים לאתר מקומות מתאימים, וכל זאת עד שהתושבים יוכלו לחזור לשקם את ביתם ואת יישובם. מדובר בעיקר במענה לקיבוצים כמו כפר עזה, נחל עוז, בארי וניר עוז. אלו היישובים שניזוקו משמעותית, הן הבתים הפרטיים והן התשתיות. ההערכה היא שהשיקום של בתי התושבים יימשך לפחות שנה.