נתב"ג, הבוקר
(צילום: שמוליק דודפור)

בבוקר שלאחר הוספת איחוד האמירויות ושש מדינות נוספות מאירופה לרשימת המדינות האדומות – בדקנו כיצד מגיבים הישראלים שמסרבים לוותר על חופשה בחו"ל. איטליה וארצות הברית מעוררות עניין בקרב הנוסעים הפוטנציאליים, בעוד שכרטיסי טיסה לטורקיה, לגאורגיה ולתאילנד ממשיכים להימכר על אף חוסר הוודאות ששורר בענף. בשטח, בנתב"ג, הדרמה בענף התעופה כמעט ולא מורגשת. כתבנו רועי רובינשטיין מעדכן כי היום צפויים לעבור בנמל התעופה 34,600 נוסעים ב-274 טיסות בינלאומיות, מתוכם כ-18 אלף נוסעים יוצאים ב-139 טיסת יוצאות וכ-16,600 נוסעים נכנסים ב-135 טיסות נכנסות.
משרד הבריאות עדכן אמש את רשימת המדינות האדומות שהחוזרים מהן יידרשו להיכנס לבידוד למשך שבעה ימים עם שתי בדיקות PCR. לרשימה נוספו אירלנד, נורבגיה, ספרד, פינלנד, צרפת, שבדיה ואיחוד האמירויות. ההחלטה תיכנס לתוקף ב-19 בדצמבר בחצות (בלילה שבין ראשון לשני), בכפוף לאישור הממשלה וועדת החוקה של הכנסת.
מאותו רגע נרשמה האטה משמעותית במכירות של הטיסות והחבילות לחו"ל, זאת בנוסף להאטה שעבר החלה עם תחילת ההגבלות. המועמדות הבאות להכרזה כאדומות הן גרמניה, ארה"ב, בלגיה, פורטוגל, טורקיה, הונגריה, מרוקו וקנדה. הוועדה מתכנסת ביום ראשון ותדון בצירופן, ועל פי ההערכה לפחות חלקן יוכרזו כאדומות.

מתווה מדינות אדומות
מדינה אדומה, נזכיר, היא מדינה שהיציאה אליה אסורה למעט באישור חריג, וכל החוזרים ממנה ארצה מחוייבים בבידוד מלא. מי שיטוס למדינה אדומה בלי אישור של ועדת חריגים, חשוף לקנס כבד.
וכך קרה שאיטליה הפכה למוקד התעניינות מצד ישראלים שלא מוכנים לוותר על חופשה לחו"ל. ארץ המגף היא היעד התיירותי המוביל בחיפושים שמבצעים ישראלים מאז התפרצות האומיקרון, כך עולה מנתוני אתר TripsGuard, אתר המרכז את כללי הכניסה למדינות בעולם בתקופת הקורונה. 22% מהכניסות לאתר מישראל בשבועות האחרונים הם של גולשים שבדקו את כללי הכניסה לאיטליה. במקום השני ארה"ב עם 19% מהחיפושים, ואחריהן אנגליה, גרמניה וצרפת.
"ההתעניינות הגבוהה באיטליה היא שילוב של מזג האוויר הנוח יחסית בתקופה זו של השנה ביחס לצפון אירופה ורמת התחלואה שנמוכה מאשר ביעדים אחרים באגן הים התיכון ובאירופה", הסביר מיקי חסלבסקי מייסד ומנכ"ל TripsGuard בשיחה עם ynet.
2 צפייה בגלריה
קולוסיאום, רומא
קולוסיאום, רומא
הקולוסיאום ברומא - עדיין לא אדום
(צילום: shutterstock)
זיו רוזן, מנכ"ל קבוצת גוליבר, הוסיף כי "באופן כללי איטליה היא יעד מוביל מבחינת טופ 10, זאת על אף שאצלנו לא רואים שינוי דרמטי מבחינת היקף הרכישות לאיטליה. מי שמובילים בהתעניינות בשלישיה הפותחת - הם איסטנבול, בטומי, וטביליסי. באשר ליעד כמו דובאי, הרי שאכן יש ירידה דרמטית בהזמנות ושם גם מתמקדים עיקר הביטולים".
בישראייר ציינו כי היעדים שאליהם עדיין מזמינים טיסות הם בטומי, פראג ובחריין. שלשום הודיעה ישראייר כי מתחסנים חדשים נגד נגיף הקורונה יוכלו לטוס לבחריין במחיר חסר תקדים של 9 דולר. זו הפעם הראשונה שחברת תעופה ישראלית מציעה מחיר חד-ספרתי לטיסה הלוך ושוב. הילה הרמולין רונן, סמנכ"לית שיווק ומכירות של ישראייר, אמרה הבוקר כי "עם פתיחת המבצע נרכשו עשרות כרטיסים לאנשים שהתחסנו ביומיים האחרונים".
עוד לפני המבצע של ישראייר, חברת הלואו-קוסט ההונגרית וויזאייר הכריזה השבוע על מבצעים במחירים נמוכים במיוחד כשהחלה למכור ביום שישי כרטיסי טיסה בדולר אחד בלבד. הכרטיסים במסגרת מבצע זה נחטפו תוך שעות ספורות, וביום שלישי בבוקר החברה הכריזה שוב על מבצע דומה - הפעם עם מחיר של 1.99 אירו לכרטיס אחד לכמה יעדים באירופה ובאמירויות במזרח.
כמו כן, טל תעופה, המייצגת את חברת גאלף אייר, דיווחה היום על ביקושים גבוהים לבחריין ולטיסות המשך למזרח אסיה. במקביל, אייר אירופה דיווחה על תפוסה של 85% אחוז בטיסות לדרום אמריקה לכריסמס ולסילבסטר.
ניר מזור, סמנכ"ל קשרי תעופה, אמר כי "ההודעות החוזרות ונשנות על הכנסת עוד ועוד מדינות לרשימה האדומה הביאה לביטולים, דחיות ובעיקר רצון של ישראלים השוהים בחו"ל להספיק לחזור לפני כניסת מועד ההחלטה לתוקף. עם זאת, ישנן מדינות שעדיין ניתן לטוס אליהן יחסית בבטחה כמו יוון, בחריין וקפריסין שנמצאות בטווח טיסה יחסית קצר וניתן לטוס אליהם בטווח החלטה מהירה".

"נכון לעכשיו יש בעיקר בלבול"

שירלי כהן עורקבי, סמנכ"ל אשת טורס, אמרה כי "אם ההחלטה להכניס את איחוד האמירויות לרשימת המדינות האדומות תאושר בממשלה, מדובר בסגירת השמיים דה-פקטו, מאחר שזהו היעד המוביל לתקופת החורף". לדבריה, "נכון לעכשיו יש בעיקר בלבול, עדיין אין ביטולים אלא בעיקר הרבה בירורים, אך ההאטה בהזמנות חדשות בהחלט נמשכת. למשל אצלנו המכירות שיש כרגע הן ליעדים כמו גאורגיה וארה"ב, לצד יעד כמו לפלנד, לתאריכים רחוקים יותר באזור של פברואר-מרץ".
2 צפייה בגלריה
מסגרת דובאי
מסגרת דובאי
דובאי - הועברה באופן דרמטי לרשימה האדומה
(צילום: shutterstock)
הדר כרמל, מנהל חטיבת הנופש בקבוצת אמסלם טורס, אמר כי "נכון לעכשיו, כל מי שתכננו לטוס עד ה-19 בחודש יטוסו כמתוכנן, ולא נרשמו כל ביטולים. מסתמן שגם זמן הבידוד הארוך יותר הנדרש מהחוזרים אינו מרתיע או מהווה סיבה לביטול. היעד המרכזי המוביל בהזמנות הוא ארה"ב. נכון לעכשיו חברות התעופה לומדות את ההחלטה על המדינות האדומות הנוספות שהוכרזו אתמול והן טרם הכריזו על ביטול הטיסות. במידה שהן יבוטלו הנוסעים בכל מקרה יהיו זכאים להחזר כספי מלא".
אבישי כהן, מנכ"ל אמדאוס ישראל, אמר כי "הניסיון הישראלי לשלוט בהיקף הפגיעות של הנגיף יצר מצבים שבהם הוחלט על מגמות שונות. למשל, המגמה האחרונה היא לקבוע מדי יום מי הן המדינות האדומות שאסור להיכנס לתחומן. חברות התעופה מנסות להדביק את הפער בהצעות מפתות, כמו כרטיסים בעלות חד-ספרתית, כפי שניתן לראות בטיסות לאיטליה. כך החברות מנסות לכסות גירעונות".
לדבריו, "תחום התיירות ערוך ומוכן לעבוד, ואפילו לשגשג, גם בתנאי מגפה. זה קרה ועדיין קורה במדינות מסוימות. לתחושתי, עם הזמן המדינות ימצאו את הנוסחה שתאפשר לתיירות לעבוד גם באירועים שבהם יש חשש להידבקות. מיום ליום כלל התעשיות, ובהם עולם התיירות, מייצרים פתרונות שמונעים, או לכל הפחות מפחיתים, מגע יד אדם. לכן, אני מאמין שתחום התיירות ינסוק בשנים הקרובות ויגיע לממדים שהיו ב-2019, ואף יותר מכך".
בהכנת הכתבה השתתף רועי רובינשטיין