2 צפייה בגלריה
מטוס בואינג 737 של חברת ווסטג'ט
מטוס בואינג 737 של חברת ווסטג'ט
מטוס בואינג 737 של חברת ווסטג'ט
(צילום: shutterstock)
כמו בסרט: הקברניט התמוטט, טייס אחר שבמקרה היה על הטיסה כנוסע נחלץ לעזרה והנחית את המטוס בשלום. טיסה מספר WS-1590 של חברת התעופה ווסטג'ט הקנדית, במטוס מדגם 737-8 MAX, המריאה לפני כמה ימים משדה התעופה קלגרי שבמערב קנדה בדרכה לאטלנטה. זו הייתה אמורה להיות טיסה שגרתית, לא מעניינת במיוחד, אבל לנוסעים ולאנשי הצוות חיכתה חוויה שלא ישכחו בזמן הקרוב.
המטוס התיישר על המסלול, המריא והתחיל לטפס לגובה השיוט המתוכנן - 37 אלף רגל. דקות ספורות לאחר מכן קברניט הטיסה חש רע ונקלע למצב רפואי שמנע ממנו להמשיך להטיס את המטוס. הטייס השני בקוקפיט לקח את ההגאים והזעיק בקשר הפנימי את צוות הדיילים לעזרה.
זה המקום להסביר שטייס אחד יכול ומוסמך להטיס לבד את המטוס, ולהנחיתו בבטחה. האופרציה שבדרך כלל מבוצעת על ידי שני אנשי צוות, יכולה להיעשות על ידי אדם אחד, אם כי הדבר מוסיף לעומס העבודה ולקשב הנדרש ממנו, אך בהחלט אפשרי וטייסים ברחבי העולם מוכרחים להיות מתורגלים לקראת מצב שכזה.
שני דיילים הוציאו את הקברניט מתא הטייס. אחד מהנוסעים אמר לאחר מכן לאתר חדשות מקומי כי הם נראו מודאגים. אחד מהדיילים שאל במערכת הכריזה אם יש רופא, חובש או אחות בין הנוסעים. ואכן היו על המטוס רופא ושתי אחיות שנענו לקריאה. "נראה שהטייס קרס מיד כשהושיבו אותו על הכיסא", סיפר הנוסע.
הדיילים רצו הלוך ושוב במסדרון של המטוס והביאו ערכת ההחייאה, דפיברילטור, לקדמת המטוס. בינתיים, טייס המשנה שנמצא לבד בתא הטייס דיווח על אירוע החירום למגדל הפיקוח וביקש לשוב לנחיתה מיידית בשדה התעופה שממנו המריאו לפני פחות מחצי שעה.
2 צפייה בגלריה
"יש רופא במטוס?"
"יש רופא במטוס?"
"יש רופא במטוס?"
(צילום: shutterstock)
הקברניט הובל לאחד הכיסאות והרופא התחיל לטפל בו, לאחר כמה דקות נראה שהוא בהכרה מעורפלת, אבל מצליח לתקשר עם האנשים סביבו. הרופא לקח את המושכות לידיו באירוע הרפואי והעניק לטייס טיפול מציל חיים.
טייס אחר שהיה על המטוס בטיסת דד-הד, כלומר איש צוות שעולה על טיסה כנוסע ולא בתפקיד, ניגש לצוות הטיסה והזדהה כטייס לא בתפקיד. הוא נכנס מיד לקוקפיט, התיישב בכיסאו הריק של הקברניט וסייע לקצין הראשון בהטסת המטוס. הטייס שנכנס לעזרה הוא בעל רישיון לבואינג 787 ולא 737 מקס, אך הוא יכול היה לעזור לטייס המשנה בהליכים השונים ובתפעול מערכות המטוס, כדי להקל עליו ולאפשר לו להתרכז בהטסת המטוס.
"כשראיתי את הטייס השני נכנס לתא הטייס נרגעתי מאוד", סיפר לאחר מכן אחד הנוסעים, "מאותו שלב הדאגה שלי מהמצב הפכה לדאגה לשלומו של הטייס שחש ברע". הנוסע ציין לשבח את פעולות הצוות: "הם לא בזבזו זמן ופעלו מהר ובאופן מקצועי. צוות הדיילים היה מאוד מרשים, תפעלו את האירוע כמו שצריך וכל הזמן עדכנו אותנו הנוסעים במצב".
לאחר כ-50 דקות באוויר המטוס נחת בשלום בחזרה בשדה התעופה קלגרי, הטייס פונה לקבלת טיפול רפואי בבית חולים מקומי. הטיסה באותו היום בוטלה, הנוסעים נשלחו לבתי מלון בסביבה וטיסה נוספת באותו קו הופעלה יום למחרת עם הנוסעים שהיו על הטיסה שבוטלה.