מומחים באולפן פרופ' יהודה אדלר ד"ר שי בן יוסף
(צילום: שחר גולדשטיין)
השינוי ברשימת המדינות האדומות אמש שהגיע לאחר אישור קבינט הקורונה, הגדיר מחדש את המדינות איטליה, גרמניה ואיי סיישל - המבוקשות על ידי הקהל הישראלי, לכתומות אך נראה שהציבור עדיין לא ממהר להזמין לשם חופשות.
גורמים בכירים בענף מספרים על המראות מנתב"ג הבוקר (יום ד') שעדיין שומם. לדבריהם, יש כמובן טיסות עדיין אבל מספר הנוסעים במטוסים בקושי מגיע לתפוסה של 60-70 נוסעים במטוס, ואותם נוסעים הם רק מי שהיו להם כרטיסים מראש ושממשים את הטיסה, אך לא הזמנות חדשות.
הסיבות לביקוש הנמוך די ברורות, הגל החמישי מגיע לשיאים ולא רק בארץ. כך למשל באיטליה עם 78 אלף מאומתים חדשים נכון לאתמול, נתון שמזכיר את ראשית מגפת הקורונה באיטליה. בגרמניה נרשמו אתמול 21 אלף מקרים חדשים כאשר 3,200 מתוכם הם מזן האומיקרון, מדובר בעלייה של 45% במקרי האומריקון רק ביממה האחרונה והמספרים ממשיכים לעלות כל העת.
גם בדנמרק, שהפכה החל מהלילה מאדומה לכתומה נרשם שיא אתמול של 16 אלף מאומתים ביממה. אלו נתונים שלא מעודדים אל הנוסע הישראלי למהר לטוס בימים אלו ליעדים שכאלו ונוסיף לכך את ההגבלות שעדיין קיימות בחזור עם הדרישה לבידוד, גם אם של שלושה ימים, שעדיין לא ירד מהפרק.

"רשימת המדינות החדשה לא משנה את המצב"

ספקיות התיירות וחברות התעופה מדווחות שלא רק שאין הסתערות על יעדים פופולריים באירופה, הגם שליעדים באפריקה, שהפכו לכתומים - אין בכלל התעניינות בשלב זה.
הילה הרמולין רונן, סמנכ"ל שיווק ומכירות בישראייר אמרה ל-ynet כי "הישראלים אכן לא ממהרים עדין להסתער על יעדים שהפכו לכתומים היות שאירופה עדיין נמצאת בעלייה בתחלואה".
4 צפייה בגלריה
שער ברנדנבורג
שער ברנדנבורג
גרמניה חזרה להיות כתומה - אך אין עדיין ביקוש מצד הישראלים
(צילום: Shutterstock)
לדברי שירלי כהן עורקבי, סמנכ"ל אשת טורס, "הישראלים יושבים על הגדר כרגע ולא ממהרים להזמין. הרשימה החדשה של המדינות שפורסמה לא משנה את המצב. ההערכה היא שאנחנו כרגע חווים את שיא הגל בישראל ובאירופה, ולקראת סוף ינואר נתחיל לחזור לשגרה. יחד עם זאת, אנחנו כן רואים הזמנות קדימה, בעיקר לחודש פברואר, עם ישראלים שקונים חבילות וטיסות זולות עם ביטוח מובנה, כך שההזמנה היא עם אפס סיכון. כשהגל הזה ייגמר אנחנו צופים הסתערות של הישראלים על דובאי עד לסיום העונה שם באביב".
ניר מזור, סמנכ"ל קשרי תעופה, אמר כי "אומנם ההבנה שלא ניתן למנוע את התפשטות האומיקרון על ידי סגירת השמיים מגיעה באיחור ולאחר שנגרמו נזקים אדירים, אך זהו צעד מסוים בכיוון הנכון. יחד עם זאת, כל עוד קיימים שלושה ימי בידוד הדבר מקשה על קיום של פעילות תיירות ותעופה המבוססת בעיקרה על חופשות קצרות מועד של שלושה עד חמישה ימים".
בהתאם לכך, מסביר מזור, "הביקושים כרגע עדיין נמוכים מאוד. שינוי שיאפשר למחוסנים פטור מלא מבידוד יזניק בחזרה את הביקושים לשיא שראינו רגע לפני ההגבלות האחרונות".
4 צפייה בגלריה
תיירים נתב"ג
תיירים נתב"ג
"שינוי מפטור בחזור למחוסנים יזניק בחזרה את הביקושים"
(צילום: מוטי קמחי)
לדבריו, יש כמובן משקל גם לאילו מדינות נוספות "ייפתחו" מבחינת ישראל. "דובאי, טורקיה וארה"ב, שהיו בראש טבלת הנוסעים, עדין מוגדרות כאדומות כרגע. יחד עם זאת, אנו מזהים מגמה חיובית של הזמנות משפחתיות כתוצאה מביצוע החיסונים ובשל העובדה שניתנות אפשרויות גמישות המגינות על ההזמנות העתידיות. המון ישראלים מבינים שהאביב והקיץ הקרוב ינקזו ביקושי שיא מכל העולם של משפחות מחוסנות ועל כן כדאי להם לשריין חופשות ללא סיכון ועם מחירים אטרקטיביים".
רונן כץ, מנכ"ל ובעלים של חברת סקי דיל מוסיף: "מאז שהוכרז כי מספר מדינות יצאו מרשימת האדומות, מתחילה התעניינות בחופשות סקי בחלק מן המדינות שהפכו לכתומות. עם זאת מדובר בהזמנות קדימה ולא לזמן הקרוב".
טלי נוי, סמנכ"ל שיווק ומכירות של איסתא אמרה כי "לצד העצירה המוחלטת בביקושים שידענו בתחילת השבוע, הרי שביומיים האחרונים אנו רואים גידול בהתעניינות של 70% בביקושים בהזמנות לחודש ינואר וחופשת הפסח". לדבריה, המספרים עדיין נמוכים לנוכח גל התחלואה בעולם. "אנו מאמינים שבמחצית הראשונה של חודש ינואר התחלואה תרד ואנשים יזמינו וינצלו את המחירים הנמוכים והאטרקטיביים לחורף הקרוב ולחופשות הפסח".

המגמה החדשה - לרכוש כרטיסים במחירי רצפה

לצד העובדה שהישראלים לא ממהרים כאמור לטוס עכשיו למדינות שהפכו לכתומות, נרקמת כמעט מתחת לרדאר מגמה חדשה בקרב הצרכנים.
אנשים "מצטיידים" בכרטיסי טיסה במחירי ריצפה זולים במיוחד, לעיתים זולים יותר מנסיעה באוטובוס לאילת, ליעדים שונים בעלויות החל מחמישה דולרים (15.5 שקלים) לטיסה לקפריסין או שישה אירו לנאפולי (21 שקלים), 18 שקלים לוורשה ועוד רבות הדוגמאות.
כל מה שצריך לעשות הוא לחפש באתרים של טיסות מוזלות וחברות הלואו-קוסט ולרכוש כרטיסים לחודשים ינואר או פברואר במחירים שכאלה. במחשבה שאם המדינה שאליה הזמנתם טיסה תהפוך לאדומה או מכל סיבה אחרת לא תוכלו לטוס - האבידה לא תהיה גדולה ואף לעיתים כמעט לא מורגשת.
4 צפייה בגלריה
המבצע של וויזאייר
המבצע של וויזאייר
"יותר זול מכרטיס נסיעה באוטובוס": המבצע האחרון של וויזאייר
(מתוך אתר החברה)
יניב לניס, מייסד האתר וקהילת הפייסבוק טיסות סודיות, אמר ל-ynet: "בתקופה כזו של חוסר ודאות, חשוב לנו לתווך את תמונת המצב הנוכחית ואיך אפשר לנהל סיכונים בצורה מוצלחת. לכן חשוב לנו גם להמשיך ולספק לאנשים את ההזדמנות לרכישת כרטיסי טיסה זולים, שגם אם ייאלצו לבטל את הנסיעה, לא יכאב להם יותר מדי בכיס".
לניס מזכיר את המבצעים שראינו כאן בחודש האחרון עם חברות הלואו-קוסט ריינאייר, וויזאייר ואף ישראייר שהציעו טיסות בתשעה שקלים לכיוון לאיטליה, או בחמישה אירו ליוון ולקפריסין.

טיסות זולות לחורף הקרוב

בבואנו לבדוק את המגמה המדוברת מצאנו מחירי טיסות זולות מאוד עם חברות הלואו-קוסט וויזאייר וריינאייר. לדוגמה, טיסה לקרקוב ב-31 שקלים הלוך ושוב. אותו מחיר בטיסות לקטוביץ׳. אל בוקרשט, בירת רומניה, מצאנו טיסות ב-75 שקלים ולאתונה ב-84 שקלים.
ישראייר יוצאת עם טיסות לאחד היעדים המבוקשים כרגע לאור העובדה שדובאי אדומה, והוא בחריין - במחירים החל מ-200 דולר הלוך חזור ושירות מלא בטיסה. או טיסה לפראג ב-200 דולר ולאתונה החל מ-130 דולר.
4 צפייה בגלריה
הספרייה הלאומית Calea Victoriei
הספרייה הלאומית Calea Victoriei
זולה ופתוחה לישראלים - בוקרשט ב-75 שקלים לטיסה הלוך ושוב
(צילום: shutterstock)
זאת לצד טיסות של אייר אירופה, שמדווחת על התחזקות בביקושים וכמעט אפס ביטולים בטיסות החברה מתל אביב ליעדי דרום אמריקה – בעיקר בואנוס איירס, סאו פאולו ומונטווידאו.
המדינות האדומות שהוצאו מהרשימה האדומה ועברו לרשימה הכתומה הן: איטליה, אוגנדה, איי סיישל, אנגולה, אירלנד, אסוואטיני, אריתריאה, בוטסואנה, בורונדי, בורקינה פאסו, בלגיה, בנין, גאנה, גבון, ג'יבוטי, גינאה, גינאה ביסאו, גינאה המשוואנית, גמביה, גרמניה, דנמרק, דרום סודן, הרפובליקה הדמוקרטית של קונגו, זימבבואה, זמביה, חוף השנהב, טוגו, ליבריה, לסוטו, מאוריטניה, מאורציוס, מאלי, מדגסקר, מוזמביק, מלאווי, מרוקו, נורבגיה, ניז'ר, נמיביה, סאו טומה ופרינסיפה, סומליה, סנגל, סיירה לאון, סנט הלנה (בריטניה), פינלנד, צ'אד, הרפובליקה של קונגו (קונגו בראזוויל), קומורוס, קמרון, קייפ ורדה, קניה, ראוניון (צרפת), רואנדה, הרפובליקה המרכז אפריקנית ושבדיה.