סרטוני התדמית החדשים של קזחסטן
(Kazakhstan Travel)

קזחסטן, ארץ מולדתו של הדמות הבדיונית בוראט, שמגלם סשה ברון כהן, מאמצת את הקאצ'פרייז "נחמד מאוד!" (!Very nice) של העיתונאי הקזאחי ומשתמשת בו בקמפיין חדש לעידוד התיירות במדינה. מדובר בשינוי מדיניות בגישה כלפי בוראט, זאת לאחר שהסרט הראשון בסדרה, שיצא לאקרנים ב-2006, הוחרם בקזחסטן שאף איימה לתבוע את ברון כהן בגין השמצת המדינה.
בסוף השבוע החלה אמזון פריים לשדר את "סרט המשך בוראט: העברת שוחד עצום לשלטון אמריקני לרווחת קזחסטן בעבר אומה מופלאה", או בקיצור "בוראט 2". כזכור, ברון כהן לועג בסרטיו, בין היתר, למדינה שהייתה בעבר חלק מברית המועצות ומציג את תושביה כאנשים ששותים שתן של סוסים, מחפיצים נשים ונועלים אותן בכלובים ונוהגים בגזענות כלפי יהודים.
3 צפייה בגלריה
מתוך "בוראט 2"
מתוך "בוראט 2"
סשה ברון כהן מתוך "בוראט 2" - נחמד מאוד!
(צילום: Amazon Studios)
3 צפייה בגלריה
מתוך "בוראט 2"
מתוך "בוראט 2"
בקזחסטן שינוי את הגישה אל הסרט
(צילום: Amazon Studios)
3 צפייה בגלריה
מפה קזחסטן
מפה קזחסטן
קזחסטן, לא המדינה הכי מוכרת בעולם
(Google Maps)
אחרי הסרט הראשון ב-2006 ניסו בקזחסטן להתנער מהתדמית ואף פרסמו מודעה בת ארבעה עמודים בעיתונים מרכזיים בעולם ובה הכחישו טענות מסוימות שמופיעות בסרט. כעת המדיניות השתנתה. "התקבלה החלטה לתת לזה למות בדרך טבעית ולא להגיב", אמר סגן יושב ראש מועצת התיירות של המדינה בשיחה עם עיתון ה"ניו יורק טיימס".
אך קזחסטן לא הסתפקה רק בהתעלמות, ואף הפיקה סרטון תדמית שבמרכזו הקאצ'פרייז "נחמד מאוד!" שמזוהה עם בוראט. על פי דיווח ב"ניו יורק טיימס", הרעיון לפרסומת נולד לאחר שדניס קין, אמריקני שעבר להתגורר בקזחסטן ומגיש כיום תוכנית טלוויזיה בתחום התיירות, ראה את הטריילר לסרט החדש והחליט להשתמש בדמותו של בוראט כדי לקדם את התיירות.
יחד עם חבר הם הציעו למועצות התיירות של קזחסטן להפיק סרטונים שיאמצו את בוראט. הם קיבלו אישור וצילמו ארבעה סרטונים שבהם אפשר להתרשם מהיופי הטבעי של קזחסטן, מהמסורות המקומיות ומהמטבח המקומי. האנשים בסרטונים מביטים אל המצלמה ואומרים "זה נחמד מאוד!", כן, ממש כמו בוראט.
"בוראט 2" - הטריילר
(Amazon Prime Video)
רוח של פיוס נרשמה גם מכיוונו של ברון כהן שאמר לעיתון האמריקני: "זו קומדיה, וקזחסטן שבסרט היא לא כמו המדינה האמיתית. בחרתי בקזחסטן כי היא מקום שכמעט אף אחד בארצות הברית לא יודע עליו דבר, זה אפשר לי ליצור קומדיה פרועה, עולם מזויף. קזחסטן האמיתית היא מדינה יפה עם חברה מודרנית וגאה – ההפך מהגרסה של בוראט.
מי שעדיין חסר סבלנות כלפי בוראט הוא נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ. "מבחינתי הוא קריפ", אמר הנשיא על הבמאי והשחקן הבריטי-יהודי סשה ברון כהן, בשיחה עם עיתונאים. על פי דיווח ב"קול אמריקה", רשות השידור של הממשל האמריקני, הנשיא התייחס גם למקרה שבו הוא עצמו נפל קורבן למתיחה של הקומיקאי. "לפני שנים, אתם יודעים, הוא ניסה למתוח אותי, ואני הייתי היחיד שאמר 'אין מצב'", טראמפ סיפר. "הוא בחור צבוע, ואני לא חושב שהוא מצחיק".
טראמפ התייחס כנראה למפגש שלו עם עלי ג'י, אחת מהדמויות הידועות של סשה ברון כהן, בשנת 2003. במסגרת תוכנית הסאטירה שלו, הקומיקאי פגש לשיחה מצולמת את טראמפ - אז עוד איש עסקים - וניסה לשווק לו רעיונות עסקיים מופרכים, כמו "כפפת גלידה", שאמורה להגן על היד מפני גלידה מטפטפת. טראמפ קטע את הריאיון, ואמר לאחר מכן ל"ניו יורק טיימס": "חשבתי ברצינות שהוא מפגר".