4 צפייה בגלריה
בדיקת קורונה ב סין
בדיקת קורונה ב סין
כך תתווכו נכון לילדים את בדיקת הקורונה לפני החופשה הבאה
(צילום: AFP)
מתכננים חופשה משפחתית ב"איים התיירותיים הירוקים" בדרום הארץ? סגרתם טיסה לנופש בסיישל, בדובאי או ברואנדה עם הילדים? תצטרכו לעבור כידוע בדיקות קורונה לפני היציאה לחופש המיוחל. הרגע שבו אתם מבשרים לילדים על החופשה הוא בטח משמח ונעים, אבל הרגע שצריך לבוא אחריו, עלול להיות מעט פחות טוב. הנה כמה טיפים שיעזרו לכם להנגיש לקטנים את עניין הבדיקות ולעשות את זה בנועם, עד כמה שאפשר.
"עבור הילדים שלנו, הנוכחות של הקורונה בחיינו היא נתון קיים. הם עוטים מסכות, רוחצים ידיים יותר מהרגיל, ואפילו מכירים מונחים דוגמת "קפסולה", "בידוד" או סגר. כמו בכל שינוי במציאות, גם לקראת יציאה לחופשה עלינו לתווך את המציאות החדשה לילדינו, בהתאם לגילם וליכולת ההבנה שלהם. את הבילויים והאטרקציות בחופשה קל לנו להסביר. עם זאת, לא פחות חשוב להסביר את ההכנות לקראת החופשה ובעיקר את בדיקת הקורונה הנדרשת לעיתים", מסבירה לאה שטרן, מרצה ומנחת הורים ממכון אדלר.
איך להסביר לילדים הקטנים על בדיקת הקורונה?
(באדיבות פורטל חירום לאומי של פיקוד העורף)

טיפים לילדים לפני בדיקת קורונה
גם שטרן, מנחת ההורים וגם באגף ההסברה של פיקוד העורף מסכימים כי השלב הראשון הוא הסברה מוקדמת.
בפיקוד העורף ממליצים על שיחה מוקדמת בעיקר עבור ילדים שעברו את גיל ארבע. בגיל הזה הם מספיק גדולים כדי להבין שהבדיקה נועדה לשמור עלינו. חשוב להדגיש בפני הילדים שהבדיקה לא לוקחת יותר מחמש שניות.
"נסביר בצורה מפורשת שהבדיקה היא תנאי לחופשה. נעדכן כי בדיקה זו גם תגן עלינו, ולא נהיה חשופים להידבקות במפגש עם אנשים זרים השוהים איתנו בחופשה", אומרת שטרן.
טיפים לילדים לפני בדיקת קורונה
חשוב להסביר לילדים על הלבוש המיוחד של הבודקים, שהרי הוא שונה לגמרי מלבוש של אחות או רופא שבדרך כלל פוגשים לפני בדיקות שונות. עצם העובדה שהילדים לא רואים ממש את פני או גוף הבודקים - עלול להבהיל אותם יותר.
לדברי שטרן, כדאי להסביר על הלבוש המיוחד בסמוך לבדיקה ואז גם לתאר בכלליות את הליך הבדיקה. "נזכיר, כמובן, שאנחנו לצידם ואם ירצו פתרון להסחת דעת בזמן הבדיקה, בהחלט ניתן להשתמש במסך. כמובן שנציע גם חיבוק או כל תמיכה אחרת שהילד יבקש", אומרת שטרן.
4 צפייה בגלריה
בדיקת קורונה ל ילד ילדים ב מרסיי צרפת
בדיקת קורונה ל ילד ילדים ב מרסיי צרפת
הסבירו להם מראש על הלבוש המיוחד של הבודקים
(צילום: רויטרס)
בפיקוד העורף מציעים כי אם הילדים מביעים חשש להידבק ממי שעושה את הבדיקה - חשוב להסביר להם מראש שהבודקים מגיעים לבושים בצורה מוגנת ומיוחדת מאוד כדי להגן עלינו.
טיפים לילדים לפני בדיקת קורונה
לפי שטרן ממכון אדלר, כדאי לעדכן את הילדים מראש על מועד הבדיקה. "נסביר שגם אנחנו, ההורים, נהיה איתם ונעבור את הבדיקה. מטרת השיחה היא להפחית חששות. ניתן לומר שזה פשוט יותר מחיסון או זריקה שהילדים כבר קיבלו בעבר, ובכך למוסס את הפחד".
טיפים לילדים לפני בדיקת קורונה
"לעיתים, בגלל שאנו חרדים וחוששים בעצמנו, נדבר עם הילדים פעמים רבות לפני ונרגיע אותם מראש. מתוך כוונה טובה, ריבוי המלל וההתייחסות המרובה, עלולים לייצר לחץ. ככל שאנחנו, ההורים, נשדר פחות פניקה ונהיה רגועים, גם הילד שלנו יהיה פחות לחוץ וחרד. הרי הילד שלנו 'מרגיש' אותנו", מסבירה שטרן.
4 צפייה בגלריה
בדיקת קורונה סלובקיה
בדיקת קורונה סלובקיה
מומלץ לבצע את הבדיקה לפני ומול הילדים כדי להראות שלא כזה נורא
(צילום: רויטרס)
טיפים לילדים לפני בדיקת קורונה
בפיקוד העורף מסבירים שעדיף שההורים יעשו את הבדיקה ראשונים כדי לשמש דוגמה עבור הילדים. כך הילדים יווכחו בעצמם שמדובר בבדיקה מהירה ולא כואבת ושהאיש בתלבושת המוזרה רוצה לעזור לנו.
טיפים לילדים לפני בדיקת קורונה
כשהילדים עושים את הבדיקה מומלץ שהם יישבו על הרגליים של ההורה בעוד ההורה מחבק את הילד. זה אפשרי וקל יותק במתחמי הדרייב אין כאשר יושבים במכונית ואם מגיעים למתחם רגלי ניתן לבקש ולשבת על כסא.
4 צפייה בגלריה
בדיקת קורונה ב בריסל בלגיה
בדיקת קורונה ב בריסל בלגיה
עדיף שהילדים יישבו - עליכם או על כסא
(צילום: AP)
טיפים לילדים לפני בדיקת קורונה
באגף ההסברה בפיקוד העורף מציעים לתגמל את הילדים אחרי הבדיקה ואף גם לפני. "לא יזיק לתת לילד משהו קטן וטעים כמו למשל קרמבו או סוכריה. זו לא בושה גם להבטיח זאת מראש לילד סרבן במיוחד".

תודה לבאדיבות פורטל חירום לאומי של פיקוד העורף וללאה שטרן, מרצה ומנחת הורים, מכון אדלר.