טיסה מסחרית ראשונה בארה"ב של בואינג 737 MAX מאז 2019
(צילום: רויטרס)
הבואינג 737 מקס, שעשה לעצמו מוניטין שלילי במיוחד לאחר שתי תאונות קטלניות בפרק זמן קצר, חזר לטוס באופן מסחרי בתחילת השנה הזו, לאחר שבחודש נובמבר 2020 הסיר מנהל התעופה האמריקני, ה-FAA, את האיסור על הטסת הדגם. וכן, גם לישראל הוא כבר הגיע.
5 צפייה בגלריה
מטוסי בואינג
מטוסי בואינג
עד כמה בטוח לטוס עם הדגם של בואינג שגרם לשתי התרסקויות ושלל בעיות?
(צילום: GettyImages)
אבל נדמה כי חזרתו של המטוס המדובר חלפה מתחת לרדאר של רובנו. אם בגלל העיסוק העולמי והתעופתי בפרט במשבר הקורונה ואם בגלל סיבות אחרות, לא ראינו נציג של חברת בואינג או של חברת תעופה שיצא בהודעות חגיגיות לתקשורת שהמטוס חוזר. עושה רושם שניסו לעשות את זה בשקט ואפשר להבין מדוע. אך עם חזרתו לאוויר, מתעורר לאחרונה השיח סביב הנושא ולצידו צצות שאלות רבות כשהעיקרית היא כצפוי - עד כמה בטוח לטוס איתו עכשיו?
לבואינג 737 מקס הייתה התחלה קשוחה למדי, סיוט - במובנים של יצרנית מטוסים. המטוס שהיו ממנו ציפיות גדולות, עם טכנולוגיה חדשנית, מנועים חזקים במיוחד וצריכת דלק חסכונית, נקלע לקשיים כבר בהתחלה, ולפרקים מסוימים היו מי שסברו שהפרויקט ייעצר ממש בתחילתו. סדרת ה-737 של בואינג היא מהסדרות המצליחות ביותר בעולם ומעל ל-10,000 מטוסים נמכרו ברחבי העולם במשך השנים והוכיחו יעילות תפקודים וביצועים מצוינת, הן בהיבט הכלכלי-רווחי והן בהיבט הבטיחותי-תחזוקתי.

שתי תאונות קטלניות דומות לא השאירו מקום לספק

הדגם החדש מהסדרה אמור היה להמשיך את קו ההצלחה של ה-737, אחד ממטוסי הנסועים הפופולריים ביותר בעולם, שדגמים ממנו משמשים גם כמטוסים פרטיים מפוארים, מטוסי מטען, מטוסי ניסוי (כמו של התעשייה האווירית) ומטוסים של ממשלות וחילות אוויר ברחבי העולם.
שנה וחמישה חודשים חלפו מאז המסירה הראשונה של המטוס לחברת תעופה שתפעיל אותו באופן סדיר, עד לתאונה הראשונה שזעזעה את הפרויקט, את חברת התעופה ואת עולם יצרניות המטוסים בכלל, כשלא הרבה אחריה תאונה נוספת. שתי תאונות קטלניות, שתחילה לא היה ברור מה גרם להן, העלו סימני שאלה רבים וחששות מהבטיחות של המטוס.
5 צפייה בגלריה
אתר ההתרסקות באתיופיה
אתר ההתרסקות באתיופיה
אתר ההתרסקות באתיופיה
(צילום: EPA)
ב-19 באוקטובר 2018 התרסק מטוס של חברת ליון אייר האינדונזית זמן קצר לאחר ההמראה, וכל מי שהיה במטוס נספה. חמישה חודשים בלבד לאחר מכן, במרץ 2019 התרסקות נוספת של אותו מטוס, הפעם באתיופיה של חברת התעופה אתיופיין איירליינס, באירוע הזה נהרגו שני ישראלים. וגם כאן נסיבות התאונה היו מאוד לא ברורות בהתחלה, אך שתי תאונות קטלניות בעלות מאפיינים דומים, כמעט זהים, לא הותירו הרבה מקום לספק. נוסף על שני המקרים הללו דווחו עוד אירועי בטיחות על ידי טייסים בכמה מוקדים בעולם.
במשך הזמן, ולאחר שמדינות רבות כולל ארה"ב וקנדה קרקעו את המטוס ומנעו ממנו לטוס בתחומן, הצליחו להגיע למקור התקלה, שהיה החשוד העיקרי והראשון, במערכת החדשה שנקראת MCAS. בקצרה, המערכת אמורה לזהות מצבי הזדקרות ולמנוע מהמטוס להזדקר, כלומר למנוע את המצב המסוכן מלכתחילה, על ידי כך שהמערכת אמורה "לעקוף" את הטייס האוטומטי ואת הטייס האנושי ולהוריד את אף המטוס למטה, כדי למנוע מהמטוס להיכנס למצב המסוכן.
5 צפייה בגלריה
תמונתם של מטוסי בואינג 737 מקס
תמונתם של מטוסי בואינג 737 מקס
מטוסי בואינג 737 מקס מקורקעים
(צילום: רויטרס)
אך מה שקרה באותם אסונות הוא שאותה מערכת שאמורה לזהות הזדקרות, החלה לפעול שלא כצורך כתוצאה מעיבוד לא נכון של המידע שהתקבל מהחיישנים, וכתוצאה הייתה מורידה את אף המטוס למטה מבלי שהטייסים הצליחו להבין מה קורה למטוס ומה פשר השינוי הזה בזווית ההתקפה שלו, ובסופו של דבר המטוס צלל למטה. בנוסף, אחד הדברים שתרמו לתקלה היה משקלם הכבד של המנועים במטוס. משקל המנועים וזרימת האוויר קצת "בלבלו" את המערכת כי זה לא תאם את הסימולציות של המהנדסים, מה שרק תרם לתקלה להיווצר.
היום, יותר משנתיים אחרי ועם שנת קורונה באמצע, בואינג הפיקה את הלקחים שהייתה צריכה להפיק, עידכנה גם את מערכות המטוס וגם את נוהלי ההפעלה והשימוש במערכת וגם כיצד הטייס יוכל לעקוף אותה.
5 צפייה בגלריה
"להרגיע את הציבור": עמוד ההסבר על הדגם 737 מקס של בואינג
"להרגיע את הציבור": עמוד ההסבר על הדגם 737 מקס של בואינג
"להרגיע את הציבור": עמוד הסבר עם כל העדכונים על הדגם 737 מקס של בואינג
(מתוך אתר החברה)
העבודה שנעשתה בבואינג ואשר לוותה ואושרה על ידי רשויות התעופה בארה"ב ובמקומות נוספים בעולם איפשרה למטוס לחזור לטוס. למעשה, באתר הרשמי של חברת בואינג הוקם עמוד ייעודי לשאלות ועדכונים הנוגעים למטוס ה-737 מקס, הכולל הסברים פשוטים שמטרתם לענות על שאלות ולהפיג חששות של נוסעים ואנשים. לפי האתר של בואינג, בוצעו עדכונים במערכת ה-MCAS ובנוהלי הפעלת המטוס, תוך עמידה בכל הסטנדרטים והדרישות הקשוחות של הרגלוטורים כדי להבטיח שהמטוס יחזור לפעול באופן בטוח.

"אף אחד בעולם התעופה לא יתפשר על בטיחות"

בישראל אין אף חברת תעופה שמפעילה את המטוס, ואין למעשה בואינג 737 מקס ברישום ישראלי. אולם חברות תעופה זרות הפועלות בישראל, כמו פליי דובאי, סמארט ווינגז וחברות נוספות מפעילות את המטוס והוא מגיע לכאן באופן רציף.
קברניט ישראלי ותיק שעקב מקרוב אחר כל ההיסטוריה וסיפורו של ה-737 מקס מספר ל-ynet שלפני זמן מה דיילת בחברת התעופה שבה הוא עובד, שיתפה אותו שהיא מאוד חוששת מטיסה (בתור נוסעת) שמתוכננת לה בבואינג 737 מקס, התשובה שלו אליה הייתה: "המטוס הזה היום - יש להניח שהוא אחד מהבטוחים ביותר בעולם. בגלל האירועים שהיו, המקרים נחקרו לעומק ונלמדו מקצה לקצה, הפיקו מהם לקחים רבים וכולם יושמו. אחרת הוא לא היה מורשה לחזור לאוויר כי אף אחד בעולם התעופה לא יתפשר על בטיחות, על אחת כמה וכמה במקרה זה".
5 צפייה בגלריה
המפעל לייצור מטוס המקס ברנטון, וושינגטון
המפעל לייצור מטוס המקס ברנטון, וושינגטון
המפעל לייצור מטוס המקס ברנטון, וושינגטון
(צילום: Dean Rutz, TNS)
בעולם התעופה יודעים ללמוד מתאונות. כל מי שאי פעם ראה פרק של "תעופה בחקירה" בוודאי שם לב למסקנות שמציגים בסוף, ובכל אירוע בטיחות וכל תאונה - לקחיה מיושמים ומשתפרים על מנת למזער עד כמה שניתן את הסיכון של חזרת התקלה או הגורם לתאונה. גורמים לתאונות הם רבים, החל מתקלות טכניות, טעויות אנוש, כשל בקבלת החלטות בעקבות אירוע חיצוני, מזג אוויר או כל סיבה אחרת – אבל לאחר כל אחד מהם המסקנות נלמדות וכמעט תמיד הן מתורגמות להנחיות חדשות, רגולציות ולעתים אף לחוקים של ממש.
אז אם ראיתם שהטיסה הבאה שלכם היא בבואינג 737 מקס, זאת לא טעות אכן חזר לטוס, אבל אתם יכולים להסיר דאגה מלבכם ולהיות בטוחים שכל מה שצריך להיות מתוקן אכן תוקן, ושהטייסים המאיישים את הקוקפיט מודעים היטב לכל מה שהם צריכים להכיר, ויודעים איך לפעול. ומידע שככל הנראה היה חסר לטייסים בשתי התאונות, כבר נמצא ברשות לא רק של כל הטייסים שטסים על בואינג 737 מקס, אלא של טייסים רבים אחרים מציי מטוסים אחרים. האירוע הזה תוחקר עד כדי כך והסקת המסקנות שלו הוטמעה בקרב קהילת התעופה והטייסים.