3 צפייה בגלריה
תיירים בירושלים
תיירים בירושלים
תיירים בירושלים
(צילום: shutterstock)
על רקע ההסלמה במצב הביטחוני, בכירי ענף התיירות בירושלים מדווחים על ירידה של מעל 30% בהיקף התיירות בעיר הבירה בחודשיים האחרונים. הבדיקה נערכה בקרב גופי תיירות, כגון מוזיאונים, אתרי אטרקציות, עסקי פנאי ומורי דרך.
יוסי גרייבר, ממנהלי ארגון הגג של תעשיית התיירות בירושלים ומייסד ומנכ"ל משותף של JLM TIM יזמות ירושלמית, חברה שעוסקת בהקמה וניהול אתרי מורשת, יזמות קולינרית, ניהול פרויקטים ציבוריים ועוד, מביע דאגה וצופה כי יהיו עסקים שלא ישרדו. התיירות מהווה 14% מסך התל"ג הירושלמי, כך שפגיעה בענף שווה לפגיעה בכלכלה של העיר.
התיירות הנכנסת בישראל חוותה פגיעה מתמשכת במהלך מגפת הקורונה והסגרים הרבים, וכעת אחרי שחזרנו לשגרה מבחינה בריאותית, הטרור החל להרים את ראשו. "הפעם האחרונה שידענו כזאת פגיעה בתיירות הנכנסת, עוד לפני הקורונה, הייתה במבצעי 'שומר חומות' ו'צוק איתן'", אמר גרייבר בשיחה עם ynet. "כלומר, הנתונים כעת דומים לנתונים במצב מלחמה. בעוד שתל אביב חזרה לעצמה בכל הקשור לתפוסת לינות, פעילות המסעדות, המוזיאונים וכו', הרי שבעיר הבירה שלנו, ירושלים, לא חזרנו מעולם לימי טרום הקורונה וכעת מתווסף גם המצב הביטחוני, וכמובן כל ההפגנות סביב המחאה נגד ההפיכה המשפטית. איזה תייר ירצה לבלות בפקקים בכניסה לירושלים או בעזריאלי ובנתיבי איילון בגלל הפגנה, ולהבין שהכניסה תהיה חסומה לירושלים, או חלילה להיקלע לפיגוע טרור בבילוי במסעדה. חוסר ודאות הוא האויב הכי גדול של ענף התיירות מאז ומתמיד. התיירים אומרים שוב ושוב: 'בחופש אני רוצה שקט ולא רוצה לחשוש'.
3 צפייה בגלריה
זירת הפיגוע בשכונת רמות בירושלים
זירת הפיגוע בשכונת רמות בירושלים
זירת הפיגוע בשכונת רמות בחודש שעבר בירושלים
(צילום: אלי מנדלבאום)
"גם בכל הקשור לתיירות פנים חוזר המשפט: 'זה לא זמן לטייל וליהנות, זה זמן להילחם על הבית'. זה הפידבק שאנחנו מקבלים גם ממי שיש לו את האמצעים לנפוש בבתי מלון. אנחנו בהחלט מזהים פגיעה גם בתיירות פנים בחג הפסח. לירושלים, בשונה מתל אביב, אין את היכולת למלא את בתי המלון, המסעדות המוזיאונים ואתרי התיירות בעיר ללא תיירות נכנסת. בתל אביב והמרכז התושבים עושים זאת גם בלי תיירות נכנסת. העסקים לא יצליחו להחזיק את עצמם על הישענות בלעדית על תיירות פנים או על תושבי העיר".
גרייבר הוסיף ואמר: "לצערי, הקשב הכולל לכל נושא התיירות מאוד נמוך בימים אלה, כי כולם עסוקים בשאלה לאיזה כוון המדינה הולכת. יחד עם זאת, צליין מברזיל שמתלבט אם לעשות טיול צלבני בירושלים חושב בהחלט פעמיים. בעיקר מחשש לביטחונו האישי, אבל גם המחאות בכבישים ובערים השונות לא מוסיפות לו נחת".
3 צפייה בגלריה
הפגנה נגד המהפכה המשפטית, ירושלים
הפגנה נגד המהפכה המשפטית, ירושלים
הפגנה בירושלים נגד המהפכה המשפטית. לא מראות שמעודדים תיירות
(צילום: יואב דודקביץ')
מנכ"ל JLM TIM יזמות ירושלמית קרא לממשלה, ולכל מי שאמונים על עידוד ותמיכה בתיירות נכנסת, לפעול מיד בנושא הסברה ולצאת במבצעים ובקמפיינים שיעודדו את התיירים להגיע. "כדאי שמישהו ממשרד התיירות ייתן את הדעת על מה שקורה כאן", סיכם את דבריו.
היום (ג') בצהריים התקבלו חדשות טובות עבור תעשיית התיירות כאשר ועדת השרים לענייני תקציב קיבלה פה אחד החלטה לתמוך בהקשתו של שר התיירות חיים כץ והוציאה מחוק ההסדרים את ההצעה להוספת מע"מ על שירותי תיירות.
שירלי כהן עורקבי, סמנכ"ל אשת טורס, אמרה כי "בתיירות הפנים אנחנו רואים בתקופה האחרונה האטה שנובעת ככל הנראה משילוב של מחירים גבוהים, מצב כלכלי פחות טוב והמחאה שמייצרת אי ודאות. הדברים בולטים עוד יותר על רקע העלייה בשער הדולר שמייקרת את החופשות בחו"ל, ולמרות זאת הביקושים לתיירות יוצאת נותרו חזקים, ואילו בתיירות הפנים יש האטה. מצב זה גורר גם ירידות מחירים במלונות בישראל, והמשמעות היא שהתקופה הקרובה היא תקופה מצוינת להזמין נופש בישראל במחירים מעולים".
ממשרד התיירות טרם נמסרה תגובה.