הקיץ בעיצומו, ישראלים רבים טסים בימים אלה לחו"ל, והמתיחות הביטחונית שוב טורפת את הקלפים - ומותירה את הנוסעים מבולבלים או במקרים מסוימים תקועים בשדות תעופה מעבר לים. "הטיסה נדחתה שוב ושוב", סיפר הבוקר (שישי) נוסע שמצא עצמו ממתין שעות בפראג, "מה יעשו שומרי השבת?"
חברות תעופה זרות רבות עצרו את טיסותיהן לישראל וממנה בעקבות המתיחות הגדולה ששוררת בארץ על רקע חיסולו של איסמעיל הנייה והחשש ממתקפת טילים בתגובה. קבוצת לופטהנזה, הכוללת את החברות לופטהנזה איירליינס, סוויס, אוסטריאן איירליינס, בראסלס איירליינס ויורוווינגס, ביטלה את כל טיסותיה לישראל וממנה החל מאתמול ועד 8 באוגוסט (כולל). גם החברות דלתא איירליינס, יונייטד איירליינס, ITA, לוט, אייר אינדיה, פליי דובאי ואייר בלטיק ביטלו חלק מהטיסות שלהן, וככל הנראה טיסות נוספות צפויות להתבטל בימים הקרובים.
משרד החוץ פרסם שאלון לישראלים ששוהים בחו"ל ומבקשים לחזור לישראל, על מנת להבין את מיקומם ומספרם. ניתן למלא את השאלון כאן.
ביטולי טיסות לישראל: ריאיון עם אייל בן משה, שטיסתו לארץ בוטלה
(צילום: ליאור שרון)
חברות התעופה הישראליות לא ביטלו והודיעו שהן ממשיכות לטוס כרגיל, אך לביטולים של חברות זרות יש השפעה גם עליהן - במקרים של טיסות ששייכות לחברות הישראליות, אך מופעלות על ידי חברות זרות. כך קורה עכשיו בשתי טיסות של ארקיע - מפראג בצ'כיה ומקורפו ביוון.
קקן כרמי חלק נתקע עם משפחתו שעות בשדה התעופה בפראג. "אנחנו משפחה שאמורה הייתה לחזור עם ארקיע מפראג ביום רביעי ב-21:50. אלא שהטיסה נדחתה שוב ושוב. מועד הטיסה המעודכן היה להיום ב- 05:25. נכון לעכשיו אנחנו עדיין תקועים בשדה התעופה", סיפר הבוקר ל-ynet. "איתנו, כמובן, כל נוסעי המטוס, רבים מהם שומרי שבת. מה יהיה על מי שרוצים להספיק להגיע הביתה לפני כניסת השבת?"
לדבריו, הם לא קיבלו הודעה על הדחייה הנוספת של הטיסה והגיעו לשדה כמתוכנן לפנות בוקר. "אחרי שהם כבר ידעו, מה הבעיה להודיע ב-2 לפנות בוקר שהטיסה נדחית? התנהלות אטומה".
2 צפייה בגלריה
שדה התעופה בפראג
שדה התעופה בפראג
שדה התעופה בפראג
(צילום: אמיתי תומר)
"אני פה בטיסה שמעוכבת מה-31 לחודש", סיפרה גם רויטל גולדברג, שנמצאת בפראג עם בתה. "יש לי 2 ילדים צעירים על הספקטרום בבית, ואני חייבת לחזור אליהם. אנחנו שומרות שבת ולכן לא יכולות לטוס בשבת, ומפחדת מאוד שמרחב האווירי ייסגר".
חלק מנוסעי הטיסה מפראג קיבלו הודעה שיוכלו לעלות היום על טיסה ב-12:15, שארקיע הוציאה במיוחד. אחרים ייאלצו להמתין לטיסה נוספת, שתצא אחרי חצות. רחלי ברדוגו, צעירה חרדית שהגיעה עם שלוש חברות נוספות, סיפרה: "לצערנו שובצנו על הטיסה השנייה, שאמורה לצאת אחרי חצות, מה שבפרוש לא מתאים לנו כי אנחנו חרדיות והשבת נכנסת לפני". בסופו של דבר ברדוגו וחברתיה הועברו לטיסת הצהריים.
2 צפייה בגלריה
ישראלים בשדה התעופה בפראג
ישראלים בשדה התעופה בפראג
ישראלים בשדה התעופה בפראג
(צילום: אמיתי תומר)
מארקיע נמסר בתגובה: "עקב המצב הביטחוני בישראל, חלק מהחברות הזרות המפעילות מטוסים עבור ארקיע, עזבו אתמול בערב מיידית את ישראל. ארקיע מחויבת ללקוחותיה, פועלת ועושה כל מאמץ על מנת לסייע לישראלים לממש את חופשתם, לצאת לחו"ל או לחזור הביתה לישראל. עקב הנסיבות יוצאות הדופן, אנו נאלצים לבצע שינויים בלוח הטיסות, על מנת להעביר אותן למטוסי צי ארקיע. אנו עובדים במרץ על מנת למזער את ההשפעה ועושים כל מאמץ להחזיר את השירות לשגרתו בהקדם האפשרי".

"לפחות ההופעה הייתה טובה"

גם ישראלים שהגיעו לוורשה לצפות בהופעה של טיילור סוויפט, גילו שטיסת החזרה שלהם עם חברת אוסטריאן בוטלה. נוסעת שהגיעה להופעה עם בתה סיפרה שהייתה אמורה לחזור דרך וינה בשבת, אך אתמול קיבלה הודעה לקונית על ביטול הטיסה. "כרגע מצאנו טיסה חזרה של וויז, מקווה שהיא לא תבוטל, לפחות ההופעה הייתה טובה", סיפרה.
נטלי שניידר, שהגיעה גם היא להופעה ביחד עם אחותה, אמורה לחזור ביום ראשון בטיסה של חברת לוט. "כרגע עוד לא ביטלו, אבל אנחנו פוחדים שזה יגיע, כי את הטיסות של מחר כבר ביטלו. השארתי עסק קטן ואני מודאגת שלא אוכל לחזור לטפל בהזמנות. העסק מחכה לי וגם שתי ילדות קטנות בבית".
אמיר שמואל הגיע לוורשה עם אחיו ועם חברה כדי לראות את טיילור סוויפט, וכבר בדרך להופעה קיבל הודעה מלופטהנזה על ביטול טיסת החזור שלהם, שאמורה הייתה לצאת אתמול לפנות בוקר. "היינו אמורים לחזור בבוקר שאחרי ההופעה בטיסה דרך פרנקפורט. החברה הייתה מוכנה להטיס אותנו לשם, אבל לא לישראל - אז זה לא עוזר לנו. הם גם לא מוכנים להחזיר את הכסף על הטיסה בין ורשה לפרנקפורט. חזרנו מההופעה ומצאנו את עצנו הומלסים".
למזלו, אנשי המלון שבו שהה הבינו את מצבו, ואפשרו לו לשוב. "הם היו חמודים, אפילו שדרגו את החדר ונתנו ארוחת בוקר בחינם. כל הלילה חיפשנו טיסות, ולא מצאנו שום דבר שהסתדר. בסוף הצלחנו למצוא טיסה דרך אתונה ביום ראשון - אבל כרגע קיבלנו הודעה שהיא באובר בוקינג ושההזמנה שלנו מבוטלת".
שמואל מסביר שבמהלך השבת יש עדיין טיסות אפשריות, אבל כיוון שהוא שומר שבת, לא יוכל לעלות עליהן. "רצינו לבקש היתר מרב, אולי זה נחשב פיקוח נפש?".
הרשת הוצפה בסיפורים דומים על ישראלו שנתקעו בחו"ל, או כאלה שטיסתם מישראל בוטלה. אחרים פשוט הביעו חרדה ואי ודאות לגבי הטיסות שלהם בזמן הקרוב. "בוטלה טיסת חזור, מחפשת מלון", כתבה אישה בקבוצת מטיילים בוורשה. "יכול להיות שלא עדכנו אותנו על שעת הטיסה"? תהתה נוסעת אחרת שנמצאת בקפריסין. "אמורים לטוס עם פליי דובאי לתאילנד, שילמנו עשרות אלפי שקלים... דיכאון מהמחשבה שכנראה לא נטוס. רק רוצה לפרוק", נכתב בהודעה אחרת, שכנראה מסכמת תחושות של רבים אחרים שתכננו את חופשת הקיץ.