5 צפייה בגלריה
אילת
אילת
לינה במלונות הפאר באילת יכולה להיות גם במחירים שפויים
(צילום: שירי הדר)
כמה הייתם מתמחרים חדר לזוג פלוס אחד במלון ברמת חמישה כוכבים, על בסיס חצי פנסיון בסוף שבוע באילת? על סמך לא מעט כתבות שנעשו על מחירי המלונות הקיץ בארץ, חלקן גם בערוץ הזה, כנראה שבעשרות אלפי שקלים. אז זהו, שלא בהכרח. אגב, התשובה לאותה שאלה היא 1,700 שקלים. נכון, זה לא המחיר הכי זול שיש אבל נזכיר שמדובר באמצע אוגוסט ובאילת – כן?
אז איך נהוג לומר בימינו? הנה דעה לא פופולרית. אילת היא עיר יקרה לנפוש בה, כמעט תמיד ובתקופה הנוכחית אולי יותר מתמיד, עם מחירי לינה שמשתווים לחופשה ביוון, כולל הטיסה. אבל אפשר גם להודות שיש הפתעות (או דרכים לעשות את זה נכון) ושניתן לעשות חופשה באילת, בחופש הגדול, במלון מצוין, במחיר יחסית שפוי או לכל הפחות – מוצדק.
נתחיל עם משוואה פשוטה: אילת היא כרגע העיר הכי מבוקשת לנופש בארץ פלוס העובדה שאוגוסט הוא החודש הכי מבוקש בשנה. תכניסו לחישוב גם מצב מיוחד שבו מרבית המשפחות היו כלואות בביתן במשך שנה וחצי ומוכנות לשלם ממיטב חסכונותיהן לחופשה עכשיו. לזה תוסיפו את העובדה שהאפשרות לטוס לחו"ל די נהרסה לנו לאור ההגבלות החדשות והצורך בבידוד כמעט מרוב מדינות העולם. מה יוצא? ביקוש עצום והיצע, איך נאמר, לא ממש עצום.
אז אפשר להתווכח על התנהלות המלונאים בארץ בכלל ובעיר הנופש הדרומית בפרט, שאחרי שנתיים מאוד קשות, שהתחילו עוד טרם משבר הקורונה עם סגירת שני שדות התעופה המרכזיים שהביאו תיירים אל אילת, הם צריכים כעת להרים את העסק שלהם, שנקרא מלון.
5 צפייה בגלריה
אילת
אילת
לבחור מלון שבנוי בצורה שמחלקת את הנופשים כך שגם העומס של אוגוסט הופך לנסבל
מלון הוא עסק, וככל עסק פרטי, הוא לא חושב ולא צריך לחשוב על כיסם של הלקוחות אלא על כיסו שלו. נכון שמכאן לא צריך לקפוץ ל"חזירות", אבל בין עסק זול מאוד לעסק יקר מדי יש פער, והרבה מלונות עדיין נמצאים בפער הזה שמאפשר גם מחירים סבירים - אם רק מחפשים כמו שצריך.
לשלם 1,700 שקלים ללינה בחדר מרווח, נקי (פעמיים ביום), עם נוף לבריכה, ארוחת בוקר מהעשירות שיש בארץ וארוחת ערב – שלא תבייש מסעדה תל-אביבית טובה, בסוף שבוע ובחודש הכי מבוקש בשנה - זה לא סכום שומט לסתות. הוא פחות מוצדק אם היה נלקח במלון עם פחות מתקנים או על בסיס של לינה וארוחת בוקר בלבד וכו' וכו'.
עכשיו המצקצקים בקהל ימהרו לשלוף את כל אותן דוגמאות של מלונות בעשרות אלפי שקלים שמצאו או שקראו באחת הכתבות בכלי התקשורת. ונכון, הכותרות לא שיקרו - אפשר להגיע לסכומים האלו די בקלות. השאלה איך? אם תחפשו לילה מהיום למחר או לסופ"ש הקרוב, כנראה תקבלו מחיר אסטרונומי. אם תחפשו מחיר בסוויטה לחמישה אנשים בסוף שבוע - תגיעו למחיר שבוודאות יתפוס כותרות. כאמור, מדובר כאן בשיעור הראשון במבוא לכלכלה - היצע וביקוש, ואין סיבה שמלונאים לא יעלו מחירים כאשר הם נמצאים בביקושי שיא ובתחרות בתוך מדינה יקרה מאוד.
אז איך בכל זאת עושים את זה? מזמינים מספיק זמן מראש - מספיק זמן זה אומר מינימום חודשיים-שלושה לפני מועד החופשה, כשתמיד מומלץ לבדוק מהן האפשרויות לביטול חינם. לאור התקופה הכל כך לא ודאית שחווינו ועדיין חווים - הרבה מהמלונות מאפשרים מדיניות ביטול גמישה.
בודקים אם יש הנחות משמעותיות בעשיית חבר מועדון לאותה רשת או לאותו מלון, בודקים אם אפשר להוזיל את המחיר לפי רמות חדרים, או אם מזמינים באתר או דרך נציג טלפוני וכדומה. לא עבודת מחקר אקדמית אבל כזאת ששווה לקחת כמה רגעים כדי לפחות לבדוק אותה.
ומה לגבי יתר החופשה? אם לקחתם חבילת חצי פנסיון זה אומר שעליכם למלא את החלל רק בצהריים. ארוחת צהריים במלון (או בשם היותר מוכר שלה - שניצלונים וצ'יפס) היא לא עסק זול אבל נוח ללא ספק. מנה בשרית עם תוספת עולה בין 50 ל-75 שקלים, כאמור - לא זול אבל לרוב מדובר במנות מאוד גדולות שיכולות להספיק ליותר ממבוגר או ילד אחד. מנת סלט במלון תעלה כ-45 שקלים. חצי ליטר בירה או קוקטייל אלכוהולי יעלו בין 25 ל-36 שקלים.
אז גם כאן - ניתן לבחור איך לעשות את זה באופן שהכי יתאים לכם. תמיד אפשר לצאת מחוץ לכותלי המלון ולאכול באחת מרשתות המזון המהיר או במסעדות שפרוסות בטיילת וברחבי העיר. לא שכאן תקבלו מחירים "זיל הזול", כי על המע"מ שיורד יודעים להעלות יפה מאוד את המחיר הבסיסי פלוס-פלוס. ואפשר גם להתארגן מראש על קניית מצרכים בסופר שיחזיקו למשך כמה ימים ושמהם תוכלו להכין ארוחות צהריים סטייל כריכים מדי יום.
5 צפייה בגלריה
אילת
אילת
לאכול במלון - לא זול אבל מאוד נוח
לגבי האטרקציות - גם כאן יש הרבה משתנים בין משפחה למשפחה, כמו סוג המלון שבו נופשים ואם יש בו מתקנים לילדים שכלולים במחיר, ובני כמה הקטנים שאיתם באתם. אם מיציתם את האטרקציות במלון, אילת ידועה בספורט הימי שהיא מציעה לתיירים במחירים משתנים. למשל מחירי "בננה", אבוב-ים, אופנועי-ים נעים בין 60, 80 ומאה שקלים לאדם, כשהאטרקציה היותר מסעירה - מצנח-ים, תגיע כבר ל-160 שקלים לאדם.
ההמלצה שלי היא לשכור סירה למשך כמה שעות. אם אתם קבוצה גדולה זה עוד יותר משתלם, אבל גם כקבוצה קטנה - אפשר או להצטרף לאחרים או לשכור סירה קטנה יותר, ואז גם המחיר יורד בהתאם. טווח המחירים כאן מאוד רחב כי זה תלוי באיזה כלי שיט תבחרו, כמה אנשים תהיו, אם תרצו נהיגה עצמאית או עם סקיפר.
מבדיקה בכמה אתרים בעיר, המחירים נעים בין 500 שקלים ל-5-4 אנשים ועד 1,600 שקלים עבור 15-12 אנשים, כשהאחרון כולל שיט של שלוש שעות, ציוד לצלילת שנורקלים ולצורך שהייה בלב ים, מים קרים לשתייה, שירותים, מוזיקה וכמובן הסקיפר שהוא גם מין מדריך לסביבה הימית שתפגשו בדרך.
5 צפייה בגלריה
אילת
אילת
לשכור סירה - אטרקציה ששווה את ההשקעה
5 צפייה בגלריה
אילת
אילת
הגיעו מוקדם וכך תבלו בקניון בלי המוני האנשים - גם בקיץ
ועוד טיפ אחרון, העיר עמוסה, עמוסה מאוד. אבל גם כאן – תעשו קצת שיעורי בית, יש מספר מלונות בעיר שבנויים בצורה שבה פחות תרגישו את כל האוגוסט הזה או החגים הבאים עלינו לטובה. אז תצליחו אפילו לצלם את המלון כשרק המשפחה שלכם בפריים בלי עוד המוני אנשים ברקע.
ולא רק שיעורי בית יעזרו להרגיש פחות עומס, גם הגעה מוקדמת למקומות כמו קניונים, המצפה התת-ימי וכדומה. בקניון האייס מול למשל, שבו יש עשרות אטרקציות שוות מאוד לילדים בכל הגילים - אם תגיעו עד 11-10 בבוקר תוכלו ליהנות ממנו כמעט לבדכם. אותו טיפ תקף גם לגבי ההגעה לחדר האוכל במלון.
אז רגע לפני שאנחנו שוב משתלחים בעיר, שהיא אומנם מאוד רחוקה פיזית מרובנו, אבל קרובה ללב של לא מעט מאיתנו בכל פעם שאנחנו מפנטזים על חופשה ארצישאלית מינוס המע"מ, ומבינים שעל הדרך גם השארנו את הכסף בארץ, אפשר ליהנות מנופש כחול לבן שזוף – גם כאן בישראל היקרה והיקרה שלנו.
הכותבת היא עורכת ערוץ החופש