לצד הכאוס בנתב"ג - התייר המיליון ייכנס היום לישראל
(צילום: אריק מרמור, ירון ברנר)

ישראל מתאוששת: היום (יום א') ציינו בנתב"ג אירוע משמח במיוחד - כניסת התיירת המיליון לישראל. זאת כידוע אחרי שנתיים שבהן המספרים ירדו מאוד, עד לאפס תיירים בתקופות מסוימות (לא כולל אנשי עסקים, דיפלומטים וכדומה שכן נכנסו לארץ). נזכיר שקצת לפני פרוץ הקורונה ישראל הייתה קרובה מאוד לקבל את התייר/ת החמישה מיליון ב-2020 ובכלל, תנופת התיירות הנכנסת הייתה בשיאה עד שנעצרה כמעט בבת אחת.
לכן הציון הזה היום, מסמל יותר מהכול את הספירה המחודשת ואת ההתאוששות היחסית מהירה, יש שיגידו בענף "מהירה מהצפוי" אפילו. שערי ישראל נפתחו לתיירים רק בנובמבר האחרון, כלומר לפני כתשעה חודשים, כשבאמצע היו עוד גלי תחלואה שהשפיעו על המצב, ובכל זאת נכנסו לארץ כמיליון תיירים עד היום.
התיירת, שאת פניה קיבל שר התיירות יואל רזבוזוב ונציגים מהמשרד, היא בלינדה דסויו לי מארצ'לו, אזרחית איחוד האמירויות בת 53. "בהתחלה חשבנו וקיווינו שנשיא ארה"ב, ביידן, יהיה התייר המיליון שיגיע לישראל, אבל שוב עקפנו את התחזיות, והנה אנחנו מקבלים את פניו של התייר המיליון שנכנס השנה לישראל", אמר שר התיירות. "עכשיו אנחנו עם הפנים קדימה לעבר היעד שהצבתי עבור התעשייה: 10 מיליון תיירים בשנה עד שנת 2030".
ממשרד התיירות נמסר עוד כי "מספר כניסות התיירים נמצא במגמת עלייה, ועמד על 244,500 בחודש יוני האחרון. מדובר בירידה של 33% בלבד ביחס ליוני 2019, שהיה חודש שיא בתוך שנת שיא בתיירות. בהתאם לכך, עולות גם ההכנסות מתיירות למשק הישראלי".
5 צפייה בגלריה
שר התיירות עם התיירת המיליון שהגיעה לישראל בשנת 2022
שר התיירות עם התיירת המיליון שהגיעה לישראל בשנת 2022
שר התיירות עם התיירת המיליון שהגיעה לישראל בשנת 2022
(צילום: רונן חורש, לע"מ)
5 צפייה בגלריה
תיירים נכנסים
תיירים נכנסים
משרד התיירות חוגג היום את התיירת המיליון בישראל השנה
(צילום: שירי הדר)
5 צפייה בגלריה
תיירים נכנסים
תיירים נכנסים
"ברוכים החוזרים"
(צילום: שירי הדר)
לגבי אותה תיירת שהגיעה במקרה למספר העגול, סביר להניח שהיא לא בדיוק התיירת המיליון שנכנסה לישראל. המספר עצמו אמנם כן נכון אך סיכוי גדול שהיא נבחרה מראש ולא כיד המקרה. כך קרה למשל בנובמבר 2017, כאשר משרד התיירות חגג את כניסת התיירת השלושה מיליון. אז זו הייתה איוואנה אייזק שהגיעה מרומניה יחד עם בן זוגה ולאחר הטקס החגיגי בנתב"ג במעמד שר התיירות דאז, יריב לוין, השנים נהנו מחופשה חינמית בארץ על חשבון משרד התיירות. גם ב-2010 נעשה דבר דומה מאוד.
5 צפייה בגלריה
התיירת השלושה מיליון, לכאורה, בשנת 2017
התיירת השלושה מיליון, לכאורה, בשנת 2017
התיירת השלושה מיליון, לכאורה, בשנת 2017
(צילום: דורון ברסקי)
מדובר במהלך שיווקי של משרד התיירות, אך כאמור זה לא קשור לנושא המספרים שהוא, ככל הנראה ולפי בדיקות שערכנו, מהימן. לפי רשות שדות התעופה, לישראל נכנסו עד היום מיליון ארבעים ושניים אלף תיירים מתחילת השנה. כשמתוכם נוריד אותם אורחים שאינם נחשבים תיירים "קלאסיים", כמו אנשי עסקים וכדומה.
יוסי פתאל, יו"ר לשכת מארגני תיירות נכנסת' אמר ל-ynet כי "לפני הקורונה, הפילוח היה בדרך כלל 70 אחוז תיירים 'קלאסיים' והיתר תיירים עסקיים וכדומה. יכול להיות שלאחר הקורונה הפילוח הזה השתנה מעט אך בהחלט ניתן לומר שההתאוששות מבחינת תיירים נכנסים לישראל - מורגשת. אנחנו מרגישים זאת היטב וזה אף קרה מוקדם ומהר מהצפוי".

הדרך לישראל רצופה בתורים

בנוגע לשאלה, האם מדינת ישראל ערוכה בכלל לקבל את כל אותם המוני תיירים שמבקשים לטייל כאן - התשובה היא לא.
נתחיל מהמצב בנתב"ג, מצב שכידוע לא חריג מנמלי תעופה אחרים בעולם מבחינת המחסור בכוח האדם, מה שגורם לתורים ארוכים מאוד ולהרבה כאוס. אבל בעוד שנוסעים ישראלים שחוזרים לארץ מעבירים את הדרכון הביומטרי שלהם ולא חווים תורים גדולים בכניסה לישראל, התיירים הנכנסים צריכים לעבור בדלפקי ביקורת הדרכונים, כאשר שם המחסור בכוח אדם גורם לתורים חסרי תקדים. "אם זה יימשך ולא יימצא פתרון למחסור בכוח אדם בביקורת דרכונים זרים - זה עלול להיות מכה רצינית ולגרום לתיירים שטרן הגיעו לכאן לשנות כיוון", אומר גורם בכיר בענף התיירות הנכנסת.
5 צפייה בגלריה
תיירים נתב"ג
תיירים נתב"ג
התיירים חוזרים בהמוניהם לישראל. האם המדינה ערוכה לקבלם?
(צילום: מוטי קמחי)
בעיה נוספת לדברי אותו גורם היא כצפוי - מחירי המלונות. "כבר עכשיו קשה עד בלתי אפשרי להשיג חדרי מלון פנויים בחורף הקרוב עבור תיירים מחו"ל - בעיקר בשל תפוסה גבוהה מאוד וגם בשל התנאים והמחירים שמציבים בתי המלון בארץ", אומר הגורם שמתעסק עם תיירים נכנסים. לדבריו, בחגים, חלק מהמלונות דורשים להזמין את החדרים לחג שלם, "למשל לכל חג סוכות ובמחיר גבוה בצורה בלתי נתפסת".
ומה לגבי רמת השירות, הניקיון, מחירי המוניות, המסעדות, האטרקציות, המלונות - כבר אמרנו ויתר הפרמטרים שתיירים צריכים או רוצים לעבור בהם כחלק מהחופשה שלהם בארץ הקודש? אלו נושאים שטעונים שיפור רב ולא בטוח שהשיפור הזה יקרה בקרוב.
גם שדה תעופה רמון שהוקם בין היתר כדי לקבל תיירות נכנסת עם טיסות בעיקר מאירופה, עדיין לא ערוך לכך ומלבד כמה טיסות בודדות, הוא לא יקבל טיסות בינלאומיות בחורף הקרוב. מה שיקשה עוד יותר על המצב בנתב"ג ועל התיירים שמעוניינים לנפוש באילת ובים המלח.
פורסם לראשונה: 12:24, 10.07.22