סלע פרי היסטורי בפסגת אחד מהרי הדולומיטים הושחת עם כיתוב נגד תיירים. כתובת הגרפיטי "תיירים לכו הביתה" (tourists go home) התגלתה ליד טביעות רגל מאובנות של דינוזאור מסוג Eubrontes ברכס ההרים האיטלקי Tre Cime di Lavaredo (שלוש הפסגות של לאברדו) – אתר מורשת עולמית של אונסק"ו.

גולש הסקי הפראלימפי מרונו פשה מצא את הכיתוב בזמן שטייל באזור, ופרסם בעמוד הפייסבוק שלו סרטון שמתעד את ההשחתה.
"ככה לא נראית אהבה של ההרים ושיתוף של התשוקה אליהם", כתב פסקה. "חיים טובים, אבל מעל הכל הרים טובים ובריאים, הם שונים מזה".
הכתובת נמצאת בנתיב העמוס בין ההרים אורונזו ולאבארדו, ליד טביעות רגל של דינוזאור שהתגלו ב-1992, ואשר מדענים סבורים שהם בני 200 עד 250 מיליון שנים.
זו אינה הפעם הראשונה בתקופה האחרונה שאתרים היסטוריים באיטליה מושחתים. בחודש אוגוסט תייר בריטי בן 37 ספג קנס כבד לאחר שחרט את ראשי התיבות של בני משפחתו על קיר בית הווסטליות, מבנה עתיק שנמצא בעיר פומפיי, אתר מורשת עולמית של אונסק"ו.

הכיבוש התיירותי של אירופה יצא משליטה

הפגנות, קנסות והעלאת מחירים, הצקות ואפילו פעולות אלימות - זה מה שציפה למבקרים רבים ששטפו במהלך הקיץ את היעדים הפופולריים באירופה. התושבים, שמאסו בפקקי הענק ובאובדן הזהות המקומית, החליטו לפתוח במאבק שכבש את היבשת.
ברצלונה בחודש יולי: תוקפים תיירים באקדחי מים
(צילום: רויטרס )

"בהתחלה, היה בזה משהו בתולי ויפה וזה גם נתן לנו תרומה יפה לכלכלה המקומית, ואלו היו תיירים שחלקו איתנו את אותה תרבות", סיפרה תושבת אחת הערים האלפיניות בשווייץ ל"שפיגל", "אבל עכשיו בקיץ העיירה שלנו היא פקק אחד גדול של אוטובוסים אחד אחרי השני, אלפי מקלות סלפי הם חלק מהנוף העירוני, אנשים התחילו להביא רחפנים, וכדי להתגבר על כל הפקקים של האוטובוסים, התחילו לארגן פה סיורים בהליקופטרים. כל יום נכנסות לעיירה עשרות משאיות אוכל. זו כבר לא העיר שהייתה, והיא בטח כבר לא שלנו. שום הכנסה לא יכולה לחפות על זה".
באיטליה, לדוגמה, שוקלים להגביל את הגישה למזרקת טרווי ברומא ואף לדרוש הזמנה מראש על מנת להגיע אליה.
בשנה שעברה, בהמשך לעלייה התלולה מאז הסרת תקנות הקורונה, הגיעו 709 מיליון תיירים לאירופה כדי לבקר את המוזיאונים, הכנסיות, חנויות המעצבים, החופים ואת המורשת ההיסטורית של מדינות אירופה, עלייה של 22 אחוז בהשוואה ללפני עשור.