תעופה בימי קורונה: בימים אלו, בהם נראה כי מדינות העולם וישראל בפרט מנסות לחזור לנהל חיי שגרה בצל הקורונה, יש מי מאיתנו שרק מחכים לרגע בו אפשר יהיה שוב לעלות על מטוס ולהמשיך לטייל בעולם (כמעט) כמו פעם.
ייתכן כי עד לפני כמה ימים התסריט הזה היה נדמה כמו חלום רחוק, אבל נכון לרגע כתיבת שורות אלה חברות תעופה רבות - מהגדולות והחזקות ביותר, ועד לחברות הלואו קוסט הזולות - כבר החלו בחימום מנועי המטוסים לקראת הנחיתה המחודשת בנתב"ג.
אז מה מצפה לנו ב"יום שאחרי" בגזרת הטיסות? ריכזנו עבורכם את כל הפרטים המעניינים ביותר - החל מהמחירים, דרך המדינות שמסתמנות כיעדי הנופש הבאים, ועד סקר שבוחן עד כמה הישראלים יהיו מוכנים לעלות על מטוס בימים אלו. רמז: מסתבר שרבים מהם יהיו מוכנים לארוז מזוודה, ולעלות על המטוס הראשון שיוצא מנתב"ג - עוד היום.
מסכות וחיטוי פעם ביום: הלואו קוסט עוד איתנו
נתחיל דווקא מחברות הלואו קוסט, שהיוו חלק משמעותי מעולם התעופה בשנים האחרונות. התנהלותן של החברות הללו בזמן המשבר, התגלתה כמפתיעה ומשמחת למדי: בזמן שמאות אלפי ישראלים המתינו ועדיין ממתינים להחזרים מחברות התעופה הממסדיות - הן היו הראשונות להבטיח לנוסעים את כספם בחזרה, ובמרבית המקרים אף הצליחו לעמוד בהבטחותיהן.
כך למשל, חברת הלואו קוסט האירית ריינאייר, הייתה בין החברות הראשונות שהשיבו את ההחזר הכספי ללקוחות שטיסותיהם התבטלו. במקביל, חברת איזי ג'ט הבריטית אפשרה ללקוחותיה לבצע שינוי בטיסות ללא עלות ובאופן עצמאי, דרך האתר שלה. גם חברת וויז אייר, שחזרה להפעיל את קו תל אביב-לונדון בסוף חודש אפריל, פרסמה בלוח הטיסות שלה מועדי טיסות במחירים שכמותם טרם נראו כאן.
שלוש החברות הללו צפויות לחזור אלינו עד לסוף החודש הנוכחי, כשכולן מבטיחות כי ישימו דגש רב על רמת ההיגיינה בטיסות; מלבד התחייבותן לכך שהנוסעים וכל צוות המטוס יעטו מסכות לאורך כל הטיסה, התחייבו החברות שהתשלום עבור המזון והשתייה יתבצע באמצעות כרטיס אשראי בלבד, זאת על מנת לצמצם מגע בין הצוות לנוסעים ככל שניתן.
בשלב זה טרם ידוע כיצד החברות יצליחו לשמור על מרחק בין הנוסעים במהלך הטיסה, בעיקר בשל העובדה שמדובר במטוסים צפופים במיוחד. אולם, החברות הבטיחו שיבדקו את הנושא ויפעלו בהתאם להנחיות.
החברות אף מתחייבות לטהר ולחטא את המטוסים פעם אחת ביום לפחות, ויש כאלה שאף טוענות כי בשל הסירקולציה במטוס - סכנת ההדבקה פוחתת באופן משמעותי. את הטענות הללו הן מחזקות באמצעות דוגמאות שונות, בהן למשל העובדה שבמרבית הטיסות לארץ בהן טסו חולי קורונה - הדיילים אינם נדבקו.
בודפשט ב-40 דולר; ורשה ב-54 דולר
בזמן שרוב חברות התעופה הפסיקו את טיסותיהן ארצה, היו בודדות שבחרו להמשיך ולהגיע לנתב"ג, ביניהן ניתן למנות את בלאביה - חברת התעופה הלאומית של בלארוס ויונייטד איירליינס האמריקאית, שהמשיכה לטוס בקו ת"א-ניו יורק. גם אתיופיאן איירליינס - חברת התעופה הלאומית של אתיופיה, המשיכה להפעיל את טיסותיה מנתב"ג לאדיס אבבה לאורך כל החודשיים האחרונים.
כאמור, במהלך השבועות הקרובים קיים סיכוי גבוה שחברות תעופה זרות נוספות יראו סימני התעוררות ויחזרו לנתב"ג, ועל הדרך ינסו גם לשכנע אותנו לטוס איתן לחופשה מרעננת מעבר לים.
מבדיקה שערכנו, נראה כי בעונת הקיץ הקרובה מחירי הטיסות צפויים להיות זולים באופן משמעותי. כך למשל, בחודשים יוני, יולי ואוגוסט - המחיר עבור טיסת הלוך-חזור ישירה לבודפשט עם חברת וויז איר יעמוד על 40 דולרים בלבד, ועבור טיסת הלוך-חזור ישירה לוורשה - הנוסעים ישלמו 54 דולרים.
חברת לואו קוסט נוספת שמציעה טיסות למועד הקרוב היא איזיג'ט, שמציעה טיסה לברלין ב-60 דולר וטיסת חורף לאמסטרדם ב-93 דולר. בשלב זה, נראה כי הזמנת כרטיסים לאמסטרדם היא הימור בטוח יותר מאשר הזמנת כרטיסים לחודשי הקיץ הקרובים.
ולצד חברות הלואו קוסט שכבר מאותתות על סימני חזרה, יש כאלה שטרם הכריזו על חזרה לשגרה. דוגמה טובה לכך היא חברת טורקיש איירליינס, שלפי דיווחים לא רשמיים נראה כי במהלך החודש הבא היא תחזור להפעיל טיסות ל-22 מדינות בלבד, בהן גם ישראל. במקביל, תפעיל החברה הטורקית 60% מהטיסות הפנים-ארציות שלה.
מסתמן עוד כי במהלך חודש ספטמבר תוסיף החברה קווים למדינות נוספות, עד שבהדרגה תחזור לטוס לכל 126 היעדים אליהם טסה לפני שפרץ המשבר. טורקיש, אגב, נחשבת לאחת מחברות התעופה הפופולריות, ורק בשנה שעברה הטיסה מעל 74 מיליון נוסעים ברחבי העולם.
ומה לגבי יוון?
לאחרונה נראה כי מדינת האיים הסמוכה, שעד לפרוץ המשבר נחשבה לאחד מיעדי הנופש הפופולריים בקרב הישראלים, עושה כל שביכולתה על מנת למשוך אליה תיירים, שיגיעו לנפוש בה כבר בעונת הקיץ הקרובה.
אחרי שב-2018 יוון הצליחה לצאת מתוכנית הצנע שנכפתה עליה לצורך קבלת חבילות הסיוע בעשור שעבר, תחזית הצמיחה של המדינה לשנה הקרובה עמדה על 2.4%. אולם כעת, כשמרבית כלכלתה משותקת מאז חודש מרץ בשל הווירוס - היא צפויה להתכווץ השנה ב-10% נוספים.
כאמור, אחד ממקורות ההכנסה החשובים ביותר של יוון הוא התיירות, לצד ענף הספנות. לפי ראש הממשלה, יוון עלולה להפסיד הכנסות של 10-8 מיליארד אירו רק השנה. כנראה שמסיבה זו, ממשלת יוון מתכוונת להקל את הגבלות הסגר בהמשך החודש, ומרבית החנויות במדינה יורשו לפתוח את שעריהן החל מה-11 במאי. המסעדות ובתי המלון יצטרפו אליהן ב-1 ביוני, אבל ההערכה המצערת היא שהתיירים לא יחזרו ליוון לפני יולי.
אז מה בכל זאת מציעים לנו בהקשר של יוון בחברות התעופה? למשל, טיסות ישירות לסלוניקי עם חברת ריינאייר בפחות מ-55 דולר. לאתונה מציעה חברת הלואו קוסט כרטיס טיסה ב-65 דולרים, משם ניתן לטוס במחיר זול במיוחד גם לאחד האיים הסמוכים.
מבדיקה שערכנו בשלב זה עדיין לא צצו טיסות במחירים אטרקטיביים לאיי יוון, זאת על אף שהם סומנו כיעדים החמים של הקיץ הקרוב על ידי כמה מסוכנויות הנסיעות בארץ.
מה בכל זאת מצאנו? חברת התעופה היוונית בלו בירד איירווייז, כבר עדכנה כי תחזור לנתב"ג בחודשים יוני-יולי עם טיסות ישירות לאיים, אך המחירים שהיא מציעה עבור הטיסות הללו אינם מסתמנים כאטרקטיביים. עם זאת, אנחנו צופים כי גם זה עומד להשתנות ברגע שיחזרו חבילות הנופש ויהיו הקלות נוספות (כמו למשל, האפשרות לחזור ארצה מבלי להיכנס לבידוד של 14 יום).
עצה שלנו: בשלב זה, אם תחליטו לרכוש כרטיס טיסה ליוון, מומלץ שתבצעו זאת דרך אחד מהאתרים הרשמיים של חברות התעופה, על מנת שתוכלו להתנהל ישירות מול הגורמים הרלוונטיים והמקצועיים במקרים של שינויים או ביטולים.
איזה חברות ישובו בקרוב לנתב"ג?
מסתמן כי הראשונות לחזור ארצה הן חברות הלואו קוסט ריינאייר ואיזי ג'ט, שככל הנראה יחזרו לנתב"ג כבר לקראת סוף החודש הנוכחי.
החלוצה מביניהן היא כאמור, חברת וויז אייר, שהחזירה את קו ת"א-לונדון לפני מספר ימים במחיר של 66 דולר לכרטיס הלוך-חזור, בטיסה ישירה כמובן. בהמשך, תגיע לכאן גם בריטיש אירוויז, אם כי לונדון נחשבת ליעד פחות אטרקטיבי בימים אלו.
החל מחודש יוני 2020, יחזרו גם הטיסות לפורטוגל עם חברת טאפ אייר פורטוגל, וכן חברת אייר קנדה שבתחילה תפעיל את קו ת"א-טורונטו, ובהמשך תטוס גם למונטריאול. יונייטד איירליינס תחזור גם היא להפעיל קווים מנתב"ג לארה"ב, כולל לאזור החוף המערבי.
ומה בנוגע לזירה המקומית?
יממה לאחר שחברת אל על אמרה כי תחזור לטוס בשבוע הבא לפריז וללונדון, הודיעה אמש (שלישי) כי לא תחדש את טיסותיה המסחריות עד לסוף החודש הנוכחי, לפחות.
בהודעה החברה נכתב כי "נוכח העובדה שההקלות אשר פורסמו על ידי משרד הבריאות אתמול (4 במאי 2020) אינן כוללות הקלות ביחס לחובת הבידוד החלה על נוסעים נכנסים לישראל ולאיסור כניסת זרים לישראל, ולאור הביקוש הנמוך לטיסות נוסעים, החליטה אל על להאריך את משך ההפסקה הזמנית של טיסותיה כאמור, עד ליום 30 במאי 2020".
עוד צוין במכתב כי "בכוונת החברה להמשיך ולקיים טיסות מטען לישראל וממנה, לרבות שימוש במטוסי נוסעים למטרה זו וכן טיסות נוסעים מיוחדות לפי הצורך".
מי בכלל מוכן לטוס עכשיו? תתפלאו!
למרות המחירים הזולים להפליא ועל אף היעדים האטרקטיביים, בהם יעשו הכל על מנת לגרום לנו לעלות על המטוס הראשון לטובת נופש באווירה קצת אחרת - בל נשכח כי נגיף הקורונה עוד כאן, וחובת הבידוד לשבים מחו"ל עדיין בתוקף ולא ברור מתי היא צפויה להסתיים.
ומכאן, עולה שאלת מיליון הדולר: מי באמת מוכן לקנות כרטיס טיסה עכשיו, ולהסתכן בביטול או מנגד - בהדבקה בנגיף? התשובה אולי תפתיע אתכם.
בסקר שנערך בקרב 3,000 גולשים בעמוד הפייסבוק של "טיסות סודיות", קהילת פייסבוק שמונה רבע מליון ישראלים, עלתה השאלה "האם אתם מוכנים לחזור לטוס עכשיו?". כצפוי, יותר ממחצית מהגולשים ענו שהם לא מתכוונים לעלות על מטוס בחצי השנה הקרובה, השאר השיבו בחיוב.
620 איש מתוך 3,000 הגולשים שהשתתפו בסקר, השיבו כי רכשו כרטיסי טיסה כבר לקיץ הקרוב; 550 איש ענו כי רכשו כרטיסי טיסה לחודשים ספטמבר-אוקטובר, ו-350 נוספים - ענו כי הזמינו כרטיסי טיסה לחצי השנה הקרובה.
נראה אם כן, שכשמחירי הטיסות אטרקטיביים וחברות התעופה מתגמשות לטובת הצרכנים – אנשים לא חוששים לקחת סיכונים. ולמה אנחנו מתכוונים כשאנחנו מציינים שהחברות היטיבו עם הלקוחות? למשל לכך שלאורך כל התקופה האחרונה (מאז פרוץ המשבר), הציעה חברת איזי ג'ט מבצעים מוגבלים, ביניהם תוספת מזוודה תמורת אירו בודד (כשלפני המשבר הנוסעים נדרשו להוסיף כמה עשרות אירו), וחברת וויז אייר יצאה במבצע של רכישת כרטיס גמיש בתוספת אירו בלבד.
משמעות הדבר היא, למעשה, שחלק מהקנסות אותם הכרנו בעבר כמו תשלום על מטען עודף, ביטול או שינוי מועד טיסה - נעלמו לגמרי, לפחות לעת עתה.
"יש אי ודאות גדול מאוד בנוגע לעונת הקיץ הקרובה, ולכן אני ממליץ למי שרכש כבר כרטיסי טיסה ולא מתכוון לטוס - שימתין ולא יבטל אותם עדיין, שכן סביר שהטיסות לא ייצאו לפועל כמתוכנן והרוכשים יהיו זכאים להחזר כספי מלא", אומר יניב לניס, מייסד עמוד הפייסבוק "טיסות סודיות". "מי שבכל זאת מעוניין לנצל את המחירים הנמוכים כעת - מומלץ לו לרכוש כרטיסי טיסה לחודש ספטמבר ואילך, ורק דרך חברות תעופה שהוכיחו את עצמן במהלך המשבר הנוכחי, כלומר נתנו שירות והחזרים כספיים".
לניס אף מוסיף כי "שלוש חברות הלואו קוסט הגדולות (וויז אייר, ריינאייר ואיזי ג'ט) הוכיחו את עצמן במהלך המשבר, ואפשרו גם לקבל החזר כספי וגם לדחות טיסות מבוטלות בחינם לתאריכים עתידיים".