ניו יורק ודבלין כבר לא. מה שהתחיל כמחווה יפה לקירוב לבבות בין הערים הפך במהרה לדיון נוסף בטבעו של האדם.
בשבוע שעבר הושק "הפורטל", מיצב אמנות חדשני המחבר בשידור חי בין שתי הערים השוקקות שבין שני צדיו של האוקיינוס האטלנטי, ומיד הפך לאטרקציה התיירותית החמה בעיר שמשכה את תשומת לבם של עשרות אלפי מבקרים.
4 צפייה בגלריה
הפורטל שחיבר בין ניו יורק לדבלין
הפורטל שחיבר בין ניו יורק לדבלין
"אנחנו אוהבים את דבלין" - הפורטל ברגעיו היפים
(צילום: REUTERS/Brendan McDermid)
4 צפייה בגלריה
הפורטל שחיבר בין ניו יורק לדבלין
הפורטל שחיבר בין ניו יורק לדבלין
הפך במהרה לאטרקציה
(צילום: AP Photo/Seth Wenig)
הפסל, שממוקם בניו יורק ברחבה שליד בניין פלאטאיירון האייקוני, זהה לפסל שנמצא בפינת הרחובות נורת' ארל ואו'קונל בדבלין, אירלנד. הפסלים מאפשרים לניו יורקרים ולאנשים בדבלין לראות ולהתחבר זה לזה בזמן אמת באמצעות עדכון וידאו בשידור חי.
ההתחלה נראתה מבטיחה, אנשים זרים זה לזה ניצלו את ההיכרות החדשה חוצת היבשות כדי לשחק "אבן, נייר ומספריים", לשאול זה את זה באמצעות שלטים איך הם אוהבים את הקפה שלהם ולהפריח נשיקות ולבבות זה לזה. היו שהשתמשו בו לאיחוד וירטואלי מרגש עם אהובים מהעבר, ואפילו נרשמה הצעת נישואין אחת.
"יש לי משפחה בדבלין, ואני פשוט חושבת שזה נפלא לדבר עם אנשים מכל רחבי העולם", אמרה ניו יורקית אחת בלבוש חד קרן, עניין שבשגרה כאן בעיר. "הם לא יכולים לשמוע אותנו, אנחנו לא יכולים לדבר איתם, אבל אנחנו מתחברים בדיוק כמו שהיינו מתחברים עם מישהו ברחוב ומנסים להתיידד".
אלא שהיו גם מחוות קצת פחות ידידותיות, או "פעילות שנויה במחלוקת", כדברי הרשויות, ותוך פחות משבוע הפורטל נסגר לצורך בחינה מחדש. אנשים משני צידי הפורטל החלו להתערטל ולחשוף חלקי גוף זה לזה, להתחכך בפסל, ומה לא. בניו יורק כוכבת OnlyFans הבזיקה את שדיה למתבוננים באירלנד ונימקה: "חשבתי שלתושבי דבלין מגיע לראות שני תפוחי אדמה שגדלו בניו יורק". ומהצד השני, בדבלין, אדם קירב את מסך הטלפון קרוב למצלמה כדי להראות לניו יורקרים בצד השני תמונות של הפיגוע במגדל התאומים. צלקת פתוחה שלא נוגעים בה כאן.
אווה לואיז מתגאה כי גרמה לסגירת הפורטל

כך זה נראה מהצד

עובר אורח חושף את ישבנו

אירי שמזכיר לינו יורקרים את פיגועי 11 בספטמבר

חברות ותיקות נפגשות בפורטל

עיריית דבלין ורשויות בניו יורק אמרו כי למרות שאלו המעורבים בהתנהגות הבלתי הולמת היו מעטים וחריגים, סרטונים של התופעה הפכו ויראליים, והעצימו אותה. בניו יורק אמרו שההתנהגות הרעה הזאת התרחשה למרות שלמייצג אצלהם יש אבטחה 24/7 באתר ומחסומים שמגדרים אותו מאז השקתו.
הרשויות משני הצדדים אמרו כי למרות שאינן יכולות לשלוט בכל הפעולות הללו, הן מנסות ליישם כמה פתרונות טכנולוגיים כדי להתמודד איתן ואלה יושקו בקרוב. "נמשיך לעקוב אחר המצב במהלך הימים הקרובים עם כל הגורמים כדי להבטיח שהפורטלים ימשיכו לספק חוויה חיובית הן לערים והן לעולם", נמסר.
תושב ניו יורקרי-אירי שהגיע לפורטל רגע לפני סגירתו סיכם זאת היטב: "אומרים שזו בעיה של ניו יורק, אבל זה בכל מקום בעולם. לא משנה באיזו עיר אתה הולך לשים את זה, תמיד יהיה איזה אידיוט, כי טיפשות זו שפה אוניברסלית".
4 צפייה בגלריה
הפורטל שחיבר בין ניו יורק לדבלין
הפורטל שחיבר בין ניו יורק לדבלין
הפורטל לאחר שנסגר
(צילום: REUTERS/Brendan McDermid)
4 צפייה בגלריה
הפורטל שחיבר בין ניו יורק לדבלין
הפורטל שחיבר בין ניו יורק לדבלין
סלפי עם המסך הכבוי
(צילום: REUTERS/Brendan McDermid)
הרעיון ליצירה נולד בשנת 2016 במוחו של האמן הליטאי בנדיקטאס גייליס, שרצה למצוא דרך לגשר על פערים בינלאומיים - תשוקה שהתחזקה עוד יותר על ידי מגיפת הקורונה. "נהיה לי קשה מדי לחיות על כוכב של הפרדה מתמדת, שנאה מתמדת. הרגשתי צורך עמוק ליצור משהו אחר, משהו חדש שידבר אל הלב האנושי במקום לדבר רק בצורה רציונלית אל המוח האנושי", אמר גייליס בעת השקת הפסל בניו יורק.
פורטלים נוספים מחברים בין ערים ויעדים בפולין, ברזיל וליטא ועד כה התקבלו ב"אווירה משפחתית ומכילה", לדברי היזמים. לא ברור למה בניו יורק דברים קיבלו תפנית אחרת. "אנחנו עיר משוגעת", אמרה חד הקרן, "אבל בואו נוכיח לעולם שגם אנחנו יכולים גם לשחק יפה".