מטוסי חיל האוויר "ציירו" הבוקר (יום ב') את סמל החטופים בשמיים באזורים שונים בישראל מהצפון ועד לדרום. תחילה לא היה ברור מי אחראי לכך, אך לאחר כמה שעות אמרו בצה"ל כי הסמלים "נגרמו במהלך פעילות שגרתית של חיל האוויר". בצבא לא התייחסו לשאלה אם הדבר נעשה במכוון, כך שנראה כי הטייסים האחראים לכך פעלו ללא שקיבלו פקודה כלשהי. בעקבות העניין הרב שנוצר, חשבנו שכדאי להזכיר מהו אותו שובל לבן שמוצא את עצמו לא פעם במרכזן של תיאוריות קונספירציה מופרכות.
השובל הלבן שמטוסים משאירים בשמיים נקרא שובל התעבות (contrail). הוא נוצר כאשר אדי המים שנפלטים ממנועי המטוס פוגשים את האוויר הקר מאוד בגובה הטיסה, לרוב בין 8,000 ל-12 אלף מטרים מעל פני הים. הטמפרטורות בגובה זה יכולות להגיע למינוס 40 מעלות צלזיוס ואף נמוכות יותר.
תהליך יצירת השובל מורכב מכמה שלבים
פליטת אדי מים וחלקיקים: מנועי המטוס פולטים אדי מים לצד גזים אחרים וחלקיקים קטנים כתוצאה משריפת דלק.
התקררות מהירה: אדי המים באים במגע עם האוויר הקר והלח בגובה רב ומתעבים במהירות לטיפות מים זעירות.
היווצרות גבישי קרח: בשל הטמפרטורה הנמוכה, הטיפות הופכות לגבישי קרח, וכך נוצר השובל הלבן.
ישנם סוגים שונים של שובלי התעבות
שובל קצר ומתפוגג במהירות: נוצר באוויר יבש יחסית ומתפוגג תוך זמן קצר.
שובל ארוך ומתמשך: נוצר באוויר לח מאוד ונשאר לאורך זמן. לעיתים, הוא יכול להתפשט ולהתערבב עם עננים טבעיים.
למה זה קורה רק לפעמים?
אם האוויר בגובה הטיסה יבש מדי או חם יחסית, אדי המים לא יתעבו ולא ייווצר שובל. כמו כן, חלק מהמטוסים פולטים פחות אדי מים, ולכן עשויים לייצר שובל פחות בולט או בכלל לא.
באתר חיל האוויר הסבירו, בכתבה שאינה קשורה באופן ישיר לציור השובלים הבוקר, כיצד שולטים בשובלים במהלך מפגנים של צוותים אירובאטיים. "נושא העשן פשוט מאוד", נכתב באתר. "צינורית קטנה שמותקנת מעל לצינור הפליטה מתיזה סולר. המגע של הסולר עם החום שיוצא מצינור הפליטה יוצר פס לבן וסמיך של עשן. אם מוסיפים לסולר צבע, יוצא עשן צבעוני בהתאם לצבע שנוסף לסולר. בעבר השתמשו הצוותים האירובאטיים בעשן בכל צבעי הקשת, היום מסתפק הצוות בצבעי הלאום.
"הופעת הצוות בדיוק בשנייה שבה מסתיימת נגינת ההמנון, היא פשוט עניין של תיאום ואירגון. הטייסים לא מסוגלים לשמוע את הקהל. ברוב המקרים, הם אפילו לא רואים אותו. לכן הם מסתמכים על מדידת זמן. מוביל הצוות יודע בדיוק באיזו שעה, בדיוק של שניות, יישמע התו האחרון של ההמנון. הוא מחשב את הזמן, כך שהצוות יעבור מעל לקהל בדיוק בשנייה הנכונה".