גל ביטולי הטיסות של החברות הזרות מחריף ואלפי ישראלים מצאו את עצמם תקועים בחו"ל ימים ספורים לפני ראש השנה. ישראלים בקפריסין שמצאו מקומות אחרונים פנויים בטיסה של חברת ארקיע הישראלית נדהמו מהמחיר המופקע שעמד באחד מהמקרים על 832 דולר לכיוון אחד.
3 צפייה בגלריה
מטוס אמבראר 195 של חברת ארקיע
מטוס אמבראר 195 של חברת ארקיע
מטוס של חברת ארקיע. "הטיסות יוצאות מהארץ ריקות"
(צילום: shutterstock)
זהבית חבא מקריית מלאכי תקועה עם בעלה בלרנקה שבקפריסין לאחר שטיסתם בחברת וויז אייר בוטלה. "ניסינו למצוא מושבים פנויים בטיסות של ישראייר, בלו בירד ואל על – אבל לא היה אפילו מושב אחד פנוי ביומיים הקרובים. בסוף הצלחנו למצוא בארקיע כרטיסים לטיסה היום (א') ולטיסה ביום שלישי, רגע לפני החג, אבל המחיר בשמיים. עבור הטיסה היום ביקשו 832 דולר (כ-3,070 שקל) לנוסע. כרטיס בטיסת ארקיע שממריאה ב-1 באוקטובר עולה 783 דולר (כ-2,895 שקל)".
חבא מתחה ביקורת חריפה על ארקיע, ואמרה: "זו בושה וחוצפה שחברת תעופה ישראלית מנצלת את הישראלים בשעה זו כשיש מלחמה בישראל ואנחנו בסך הכול רוצים לחזור לפני החג לשלושת הילדים שהשארנו בארץ. מישהו חייב כבר לעצור את התופעה הזו של הפקעת מחירים לנוסעים ישראלים שנתקעים בחו"ל בגלל הסלמה ביטחונית".
בתגובה לפניית ynet, חברת ארקיע פרסמה את ההודעה הבאה: "בהמשך להמלצת הרשות האירופית לבטיחות בתעופה, חברות זרות רבות הודיעו אתמול והיום על ביטולי טיסות לישראל. ארקיע שנרתמת להחזיר ישראלים הביתה, מגבירה את לוח הטיסות לאתונה ולרנקה. הטיסות יוצאות מהארץ ריקות בכדי להחזיר את מי שזקוק לחילוץ מאותם יעדים. לאור ביטולי צוותים של מטוסים חכורים, ארקיע נאלצת להעביר את הנוסעים למטוסי החברה, או למצוא להם חלופות אחרות. החברה מנהלת את מחירי הטיסות בהתאם לרמות הביקושים. במציאות שאנו נמצאים ארקיע מחויבת ללקוחותיה, פועלת ועושה כל מאמץ על מנת לסייע לנוסעים לממש את חופשתם ולהחזיר את כולם הביתה בשלום".
זמן קצר לאחר השיחה חבא עדכנה כי מצאה גם טיסה מחר לישראל עם חברת טוס איירווייז הקפריסאית במחיר של 250 אירו (כ-1,030 שקל), אך היא מתלבטת אם לרכוש את הכרטיסים מכיוון שחברת טוס ביטלה את טיסותיה לישראל אתמול והיום, כך שייתכן מאוד שגם הטיסה מחר לא תצא לפועל. התלבטויות מהסוג הזה נפוצות מאוד בקרב הישראלים הרבים שרוצים להספיק להגיע לארץ לפני ראש השנה.
"משרד התחבורה חייב לפעול באופן מיידי בכמה ערוצים: ראשית והכי חשוב - קידום שדה התעופה רמון כשדה אלטרנטיבי לטיסות בינלאומיות באופן מיידי. זהו שדה שנבנה כחלופה לנתב"ג וערוך לקבלת טיסות מאירופה כבר מעכשיו"
שירלי כהן עורקבי, סמנכ"ל אשת טורס, אמרה הבוקר בשיחה עם ynet כי "ההחלטה של סוכנות הביטחון התעופתי של האיחוד האירופי היא דרמטית, מדובר בהחלטה תקדימית שגוזרת מצור תעופתי על ישראל. אלפי לקוחות ואולי אפילו עשרות אלפים עלולים להיתקע בארץ או בחו"ל ללא אפשרות לצאת או לחזור".
לדברי כהן-עורקבי, "משרד התחבורה חייב לפעול באופן מיידי בכמה ערוצים: ראשית והכי חשוב - קידום שדה התעופה רמון כשדה אלטרנטיבי לטיסות בינלאומיות באופן מיידי. זהו שדה שנבנה כחלופה לנתב"ג וערוך לקבלת טיסות מאירופה כבר מעכשיו; שנית – ניתוק הסימטריה בין ביירות לנתב"ג: יש להסביר בכל אמצעי שההחלטה אינה תואמת את המציאות - הלחימה מלבנון לא השתנתה משמעותית בימים האחרונים. ההקבלה בין נתב"ג לשדה התעופה בביירות אינה שייכת, נתב"ג מוגן בכל האמצעים ואינו בסכנה.
"יש להפעיל את כל המנופים הדיפלומטיים האפשריים לביטול או קיצוץ ההחלטה, מול מדינות ידידותיות לישראל כמו גרמניה; מול חברות התעופה הזרות – יש להסביר את המצב, להבטיח ערבויות, לשקול סובסידיה פר נוסע שינחת בנתב"ג ואף להשתתף בפרמיית הביטוח לישראל במידה והתייקרה בעקבות האירועים האחרונים. על משרד התחבורה לפעול באופן מיידי ליישום צעדים אלו כדי להבטיח את החופש התעופתי של מדינת ישראל".

נוסעים שממריאים מנתב"ג: "נטוס בכל מחיר"

ובינתיים, בישראל, נתב"ג פועל כרגיל. מרשות שדות התעופה נמסר כי במהלך היום (א') יעברו בנמל התעופה בן גוריון כ-49,700 נוסעים ב-292 טיסות בינלאומיות נכנסות ויוצאות. בסך הכול ייצאו היום כ-27,900 נוסעים בטיסות בינלאומיות, וייכנסו לישראל 21,800 נוסעים.
( צילום: ירון ברנר)

נועה וכפיר, זוג סטודנטים צעירים, הם שניים מאותם נוסעים שימריאו היום מישראל. בשיחה עם ynet סיפרו: "אנחנו טסים לקפריסין, משם למינכן ומשם ליפן, אבל זה לא היה אמור להיות המסלול שלנו. היינו אמורים לעשות פרנקפורט-יפן, לפי שבוע בוטלה הטיסה המקורית שלנו, עברנו לאייר פרנס ואתמול גם הם ביטלו. אנחנו טסים לחודש, אז אנחנו פחות מפחדים שלא נוכל לחזור, וגם אם ניתקע שבוע-שבועיים אנחנו בסדר עם זה. תכננו את זה חצי שנה, זו חוויה של פעם בחיים, נטוס בכל מחיר".
3 צפייה בגלריה
נועם וןכפיר בדרך לצ'ק אין
נועם וןכפיר בדרך לצ'ק אין
נועם וןכפיר בדרך לצ'ק אין
(צילום: דן רבן)
3 צפייה בגלריה
דניאל עם אימה סבטלנה
דניאל עם אימה סבטלנה
דניאל עם אימה סבטלנה
(צילום: דן רבן)
נוסעת נוספת שאיתה דיברנו היא דניאל שטסה לאוסטרליה דרך דובאי וטוקיו. "אני טסה לטיול של שנה אחרי תואר", סיפרה, "הטיסה שלי לא התבטלה, אני טסה עם פליי דובאי. היה חשש בימים האחרונים, אני חושבת שלכולם היה חשש, אבל מזל שלא התבטל". סבטלנה, אימה, אמרה: "אני דואגת. מצד אחד אני אומרת 'יאללה, תיסעי כבר' (כדי שלא תהיי בארץ בתקופה הזו – ד"ר), אבל מצד שני זה טיול של שנה, אז אני לא יודעת". דניאל: "בגלל שאני טסה לטיול גדול אף אחד לא יודע מה יהיה ואם אני אוכל לחזור, החיים לא צפויים. מצד אחד קשה לטוס בתקופה הזו, מלא חברים במילואים וכל אחד קשור למישהו שקשור איכשהו למלחמה או שקרה לו משהו או שהוא נלחם עכשיו. מצד שני, אין לי מה לשבת בבית ולחכות שיירו עלינו, אז כל אחד והדרך שלו".