חברת התעופה האמריקנית ג'ט בלו הודיעה היום (א') כי תחליף את ספק המפות שמציג את המידע בכל מטוסיה. החברה הבהירה כי הספק החדש יתאים את המפות, שעל מושבי המטוסים, להנחיות של ממשלת ארה"ב עבור המזרח התיכון. ההחלטה הגיעה לאחר שג'ט בלו קיבלה מאות פניות מלקוחות זועמים בעקבות הפרסומים בשבוע שעבר על כך שבמפות שהוצגו בטיסות החברה ישראל הופיעה ללא רמת הגולן והכיתוב "שטחים פלסטיניים" דחק את הכיתוב "ישראל" ממרכז המפה. האירוע גרם לגל תגובות ברשתות החברתיות, ולמבוכה רבה לחברה.
2 צפייה בגלריה
"שטחים פלסטיניים" - הכיתוב על המפות של ג'ט בלו
"שטחים פלסטיניים" - הכיתוב על המפות של ג'ט בלו
"שטחים פלסטיניים" - הכיתוב על המפות של ג'ט בלו שעורר סערה
בהצהרה שמסרה החברה ל-ynet, היא ציינה: "הליבה של המשימה והערכים שלנו היא שהלקוחות שלנו ירגישו רצויים ובטוחים על הסיפון. אנחנו מעריכים את המשוב של הלקוחות ולוקחים את הנושא ברצינות. לשם כך, אנחנו רוצים לספק עדכון לגבי הפעולות שאנחנו נוקטים: אפליקציית מעקב הטיסות מסופקת לג'ט בלו על ידי ספק תוכן הבידור שלנו בטיסה, אשר בתורו נותן לו רישיון מספק צד שלישי. לאחר שנודע לנו על הנושא, מיד פנינו אליהם כדי להבין טוב יותר את הטכנולוגיה, וגם התחלנו לחפש מוצרים חלופיים.
"לאחר בדיקה מדוקדקת, החלטנו לעבור לספק מפות חדש. בעוד שספק התוכן שלנו עובד על ביצוע המעבר הזה, ביקשנו גם מהספק הנוכחי להתאים את המפה המשולבת שלנו כך שתתאים להנחיות המפה של ממשלת ארה"ב לאזור. אנחנו מבצעים את השינויים האלה מהר ככל שהטכנולוגיה מאפשרת. אנחנו מצטערים על הדאגה שזה גרם. אנחנו יכולים להבטיח שאף אחד בצוות ג'ט בלו לא היה מעורב בציור או תיוג של מפת האזור ולא היינו מודעים לבעיה בעבר. אנחנו מחויבים לנקוט בצעדים הדרושים כדי להבטיח שאנו מספקים ללקוחותינו באופן עקבי את חוויית ג'ט בלו שהם מכירים ואוהבים".
2 צפייה בגלריה
מטוס של חברת ג'ט בלו
מטוס של חברת ג'ט בלו
ג'ט בלו - לקחו אחריות
(צילום: Markus Mainka / Shutterstock)
מוקדם יותר השבוע פורסם ב-ynet הסערה סביב המפות, שהציגה את ישראל ללא רמת הגולן ותחת הכיתוב "שטחים פלסטיניים", מה שגרר תגובות נזעמות רבות ברשתות החברתיות. גולשים ברשתות החברתיות לא נשארו אדישים לפרשיה. "למה לא לפנות קודם כל לשיעור גיאוגרפיה בסיסי, במקום להתעסק עם ספקים עלומים?", כתב גולש אחד.
גולש אחר כתב: "אולי בפעם הבאה כדאי קודם לבדוק מה באמת מופיע על המפה לפני שמעלים אותה לאוויר?".
חלקם לא יכלו להתאפק והשוו את המפה לזו שהציג ראש הממשלה בנימין נתניהו בתדרוך האחרון שלו – שגם היא לא כללה את הגדה המערבית. אחד מהם כתב: "למען ההגינות עם ג'ט בלו - גם ראש ממשלת ישראל בעצמו לא לגמרי בטוח מה גבולות המדינה שלו".
בג׳ט בלו נמסר אז בתגובה לפניית ynet כי "אפליקציית המפה מסופקת לנו על ידי חברת צד שלישי, שהיא נותנת רישיון מחברת טכנולוגיה מיוחדת (geofusion). מספר חברות תעופה אחרות ברחבי העולם משתמשות באותה תוכנת מפות במסכי גב המושב שלהן. היא נועדה בעיקר לראות לאן המטוס שלך טס, וג'ט בלו לא טסה לישראל או למזרח התיכון. לשם כך, לא סקרנו בעבר את הפונקציונליות של אפליקציית המפה באזור זה. פנינו לספק השירות שלנו כדי לקבל מידע נוסף על הפונקציונליות והדיוק של המפה".
זאת לא הסערה הראשונה אליה נקלעה החברה מאז תחילת הלחימה בעזה. במאי האחרון היא הודיעה רשמית כי תשנה את הנהלים שלה בעקבות התקרית שבה נוסע יהודי מפלורידה התלונן על סיכת Free Palestine על מדי אחת הדיילות ובעקבות כך בוטלה טיסתו. המדיניות החדשה אוסרת על אנשי צוות הטיסה של החברה לענוד סיכות פוליטיות. "שינינו את המדיניות האחידה שלנו כדי להבהיר שהמטוס הוא לא המקום הנכון עבור אנשי הצוות לתמוך בעמדות בנושאים מסוימים או נושאים פוליטיים", נמסר מטעם החברה.