מועצת התיירות של גרמניה השיקה קמפיין דיגיטלי שמציג את אמה – משפיענית טיולים שמופעלת על ידי טכנולוגיה של בינה מלאכותית ומטרתה לקדם את התיירות במדינה ברשתות חברתיות. משפיענים אמיתיים, אנשים בשר ודם, מתחו ביקורת על המהלך.
הכירו את אמה - המשפיענית הווירטואלית החדשה
(instagram / @germanytourism)

בעמוד האינסטגרם של אמה, צעירה יפת מראה, יש בינתיים רק סרטון אחד שבו היא מציגה את עצמה: "אני אמה, המשפיענית הדיגיטלית שלך מטעם תיירות גרמניה, והחל מהיום אקח אתכם למסע מרגש דרך הפינות היפות ביותר של גרמניה בערוץ שלי! מערים מרתקות ומקומות היסטוריים ועד פלאי טבע עוצרי נשימה - בואו נצא להרפתקה יחד!".
בעמוד יש הפנייה לאתר של אמה שבו אפשר לשוחח איתה, ב-20 שפות שונות ובהן גם עברית, ולקבל את ההמלצות השונות.
אומנם, בשלב ראשוני זה, יש למשפיענית החדשה רק 1,636 עוקבים בעמוד האינסטגרם, אך הפוסט הראשון עורר עניין רק וגרר יותר מ-1,600 תגובות. "מה בנוגע לעבודה עם יוצרים אמיתיים שמקדמים את גרמניה על בסיס יומי?", כתב אחד מהמגיבים.
אחרים תהו בנוגע לאותנטיות של הקמפיין. "זה רע", כתב אחד המגיבים, "יש לנו כל כך הרבה יוצרי תוכן אמיתיים מעולים".
1 צפייה בגלריה
אמה, המשפיענית הווירטואלית של גרמניה
אמה, המשפיענית הווירטואלית של גרמניה
אמה, המשפיענית הווירטואלית של גרמניה
(instagram / @germanytourism)
מגיב אחר כתב: "עבודה של משפיעני תיירות מבוססת על הדברים הקטנים, הפרטים הקטנים, סיפורים מצחיקים, דברים שאפשר להזדהות איתם, מה שקורה מאחורי הקלעים – ולא לרובוט שנוצר על ידי בינה מלאכותית שאינו מציע יותר מאשר חוברת פרסום נוצצת".
משפיענית בשם dangerousbiz כתבה: "אף אחד לא רוצה לצפות בדמות AI מזויפת, בגרסת AI מזויפת של גרמניה, נותנת טיפים בנושא טיולים או השראה. זה כל כך מזויף ומוזר".
ב"דיילי מייל" הבריטי נכתב כי מועצת התיירות הגרמנית מסרה בתגובה כי אמה לא נוצרה כדי להחליף משפיענים אמיתיים, אלא כדי להשלים את המאמצים שלהם. המועצה הזכירה את רשת המשפיענים הקיימת שלה, שהביאה 148 מיליון חשיפות בשנה שעברה, והבטיחה שמשפיענים אנושיים אמיתיים ימשיכו לעמוד במרכז האסטרטגיה שלהם.
גולשים רבים לא השתכנעו. "זה בהחלט יהיה טוב יותר לקדם אנשים אמיתיים בתעשיית התיירות במקום מישהו שלא קיים ולא יכול לגבש דעות אמיתיות!", כתב אחד מהמגיבים שזכה ליותר מ-500 לייקים על תגובתו.
מגיב נוסף כתב: "אני רק אדם רגיל כאן, לא משפיען תיירות. אבל אני חייב להסכים עם רבים מהמגיבים – לעולם לא הייתי עוקב אחר המלצות שהן למעשה פרסומת מהמדינה, במקום חוויות אמיתיות (כן, גם אם בתשלום) מאנשים אמיתיים."