4 צפייה בגלריה
מלון LaLiBay Resort & Spa באי אגינה
מלון LaLiBay Resort & Spa באי אגינה
אילו יעדים מככבים בראש רשימת הפייבורטים השנה?
(מתוך אתר המלון מלון LaLiBay Resort & Spa ביוון)
זה היה צפוי שאחרי שנרגיש כי משבר הקורונה מאחורינו (ואף מילה על נגיפים אחרים כרגע) נעוט על הזמנת החופשה הקרובה. אז מה השתנה אחרי שנתיים של מעצור עולמי בתחום? אילו יעדים יככבו השנה בטיסות מנתב"ג ואילו ירדו מהפרק? ואיך כדאי לחפש חופשה ברשת בצורה הכי משתלמת?
עינת נמש, מנהלת פעילות גוגל ישראל, משתפת אותנו ב"סודות" שמאחורי המקלדת של כולנו, יחד עם נתונים נוספים שלוקחים אותנו אל מאחורי הקלעים בתחום הזמנת החופשות.

לא רק בטן-גב: ביקוש לחופשה אורבנית

מה היעד הכי מחופש בשנה החולפת? "לפי נתוני Google Trends ניו יורק, לונדון, דובאי ופריז הן היעדים המחופשים ביותר בכל השנה האחרונה", אומרת נמש ומוסיפה נקודה מעניינת לא פחות והיא היעדים שקפצו השנה הרבה יותר ביחס לשנה שעברה. "כשמסתכלים על היעדים הטרנדיים ביותר - אנחנו רואים באזז אדיר סביב שארם א-שייח ונאפולי".
4 צפייה בגלריה
ניו יורק
ניו יורק
שומרת על מקום יציב בטופ: ניו יורק
(צילום: shtterstock)
כשחושבים על היעדים הכי מבוקשים לקיץ מבחינת הקהל הישראלי - חושבים על יעדי אגן הים התיכון. אבל בדיקת גוגל ישראל מגלה כי לאו דווקא. "הערים ניו יורק, לונדון ופריז ממשיכות להיות היעדים הכי מבוקשים בקיץ הקרוב. ובכלל, כשמסתכלים על יתר הרשימה רואים שהחופשה האורבנית היא במוקד הביקושים לקיץ ובגדול. ובהקשר זה הערים ברצלונה, מינכן וליסבון הפכו גם הן ליעדים מבוקשים במיוחד. אלו מחליפות את בוקרשט וקייב שירדו השנה משמעותית בדירוג הביקושים".

מי תפס את המקומות של אילת ומיקונוס בטופ?

כמובן שגם יעדי השמש והבטן-גב מככבים השנה. בפינה הזאת יש מספר חידושים: "אפשר לומר שהישראלים מפנים את אילת לתיירים הזרים ויוצאים לחוויות חוף בעולם עם הסרת מגבלות התנועה. בקיץ הקרוב, הישראלים ישתזפו בעיקר באיי יוון השונים וגם בפאפוס בקפריסין ובאנטליה. כשאילת ומיקונוס - שכיכבו ברשימה בשנה שעברה - לא נכללות בה בכלל השנה", אומרת נמש.

הזמנת חופשה אורכת בין שבועיים לחודש

בפרויקט ynet "צרכנות נבונה" פרסמנו כתבה על אודות השאלה הנצחית בתחום הזמנת החופשות - איך משתלם יותר להזמין חופשה - כחבילת נופש ארוזה או כשכל דבר בנפרד? התשובה הייתה כצפוי מורכבת אך מעניינת, ובעיקר עשתה סדר וחלוקה בין יעדי הקיץ הקרובים לבין היתר.
אבל מה קורה כשזה נוגע להרגלי ההזמנה של הישראלים כשהם ניגשים למנוע החיפוש להזמין חופשה בצורה עצמית? האם ניתן לראות שקודם פונים לחיפוש טיסות או קודם מלונות?
מגמות תיירות שנת 2022
מגמות תיירות שנת 2022
"מסע תכנון החופשה הוא לא פחות מהנה מהחופשה עצמה ואנחנו יודעים לומר שהתכנון נמשך בין שבועיים לחודש. הישראלים מתחילים את סקר השוק והשוואת המחירים ב-Google ומשם יעברו לפלטפורמות נוספות כמו YouTube והמשפיענים האהובים עליהם ברשתות החברתיות, בשביל להתרשם מחוויות יותר ספציפיות כמו מסעדות, חופים ואתרי תיירות שונים. אגב, זו מגמה משותפת לכל מדינות העולם", משיבה מנהלת פעילות גוגל ישראל.
מה אנחנו לא יודעים על איך לחפש חכם חופשה משתלמת?
גוגל השיקה לפני כשבועיים פיצ'ר חדש שמתריע על ירידת מחיר משמעותית ליעדים שבהם התעניינו בחיפוש. זהו כלי שנמצא בתוך Google Flights והוא עוזר לעקוב אחר מחירים, מבלי שיש צורך להיכנס מדי יום ולבדוק מה השתנה. נמש מזכירה את הפיצ'ר החדש באחת התשובות לשאלה. "זה אחד הפיצ'רים שאני אוהבת במיוחד. הוא מאפשר מעקב אחר המחירים של יעד מסוים ללא מגבלת זמן. מדובר בכלי יעיל במיוחד ב-Google Flights למציאת דילים משתלמים ליעדים מאוד יקרים השמורים לנו ב'וויש ליסט'.
4 צפייה בגלריה
"תכנון החופשה לא פחות מהנה מהחופשה עצמה"
"תכנון החופשה לא פחות מהנה מהחופשה עצמה"
"תכנון החופשה לא פחות מהנה מהחופשה עצמה"
(צילום: shutterstock)
"אבל כמובן שהפיצ׳ר המרכזי והמשמעותי ביותר הוא הגילוי על פני מפת העולם. לאחר הגדרת תאריכים ללא יעד - תאריכים ספציפיים או טווח, אפשר להיחשף ליעדים שבכלל לא חשבנו או שמענו עליהם, אך הם עונים על כל הדרישות שלנו. איך זה קורה? בזכות רשימת הפילטרים שנגישה לכולם: מחיר מקסימלי, מספר עצירות, משך קונקשן ועוד ועוד".
עוד טיפ שמספקת נמש שקשור גם הוא בכלי חיפוש הטיסות של גוגל ויכול לחסוך לא מעט כסף הוא כזה שרלוונטי בעיקר עבור מטיילים עם גמישות במועד הנסיעה: "ברגע שמחליטים על יעד ספציפי ב–Google Flights עם כל הפילטרים הרלוונטיים לנו, למשל - טיסה עם עצירה אחת לכל היותר לניו יורק, עם קונקשן של עד שעתיים ומחיר מקסימלי של 800 דולר, כשפותחים את סרגל התאריכים נראה את הטיסה הזולה ביותר מדי יום, חודשים שלמים קדימה".

ומה קורה בעולם?

חברת מאסטרקארד מוציאה מדי שנה את רשימת עשר המדינות המתוירות בעולם. הרשימה לשנת 2022 מתפרסמת כאן לראשונה.
על פי הערכות החברה ובמידה שמגמות הזמנת הטיסות יימשכו בקצב הנוכחי - 1.5 מיליארד נוסעים נוספים יטוסו ברחבי העולם ב-2022 בהשוואה לשנה שעברה.
המדינות ארה"ב, אנגליה, שווייץ, ספרד והולנד הן היעדים הפופולריים ביותר לתיירות בשנה הנוכחית.
מגמות תיירות שנת 2022
נוסף על כך, מכון מאסטרקארד לכלכלה מפרסם את מחקר התחזיות השנתי שלו (Travel 2022: Trends and Transitions) שמסכם את הטרנדים של ענף התיירות העולמי ב-37 שווקים, שבהן הגבלות הקורונה הופחתו ושמרבית האוכלוסיה בהן התחסנה.
מהמחקר, שמבוסס על נתוני ההוצאות בכרטיסי אשראי במדינות השונות, עולה כי המדינות המתוירות ביותר בעולם למטרות בילוי ועסקים הן ארה"ב, אנגליה, שווייץ, ספרד והולנד. אחריהן ברשימה מקסיקו, איטליה, גרמניה, צרפת וסוגרת את הרשימה קנדה.
4 צפייה בגלריה
הביג בן
הביג בן
אנגליה במקום השני והמכובד ברשימת היעד המבוקשים בעולם
(צילום: AP)
המדד מתבסס על נתוני אמת של מספר הנוסעים הבינלאומיים שנשארו ללון לפחות ללילה אחד ועל ההוצאות של אותם מבקרים בערי היעד. "ענף התיירות משתקם עם עליות ומורדות, אך מראה לנו את החזרה לשגרה מהקורונה. 'האיזון המחודש הגדול' מתרחש ברחבי העולם והניידות התיירותית קריטית לחזרה לחיים טרום המגפה", אמר בריקלין דווייר, הכלכלן הראשי של מאסטרקארד וראש מכון מאסטרקארד לכלכלה.

בהזמנת תחבורה ציבורית - תאילנד ומקסיקו בראש

עוד עולה מהמחקר כי לאחר שנתיים יוצאות דופן, הזמנות טיסות פנאי וטיסות עסקים עלו על הרמות שהיו לפני המגפה. גם ההוצאות על קרוזים (שיט) ועל תחבורה ציבורית (אוטובוסים ורכבות) מעדיות על התאוששות יפה, כאשר מגבלות הקורונה מתרופפות.
ואם בתחבורה ציבורית עסקינן, גם מאתר בוקאווי (Bookaway) עולה תמונת מצב מעניינת. מדובר בפלטפורמה טכנולוגית המאפשרת הזמנה אונליין של כרטיס נסיעה - יבשתית וימית - ב-112 מדינות ברחבי העולם, ב-13 אלף ערים וב-321 אלף מסלולי טיול. לאתר, שהוא למעשה סטארט-אפ ישראלי, יש 10 מיליון כניסות כל חודש ו-10 מיליון משתמשים כל שנה שרוכשים בו כרטיסי נסיעה כל שנה. החברה הוקמה ב-2019 על ידי נועם טויסטר, דייוויד יצחקי, עומר טשכמר וג'ונתן בן סעיד.
מגמות תיירות שנת 2022
מגמות תיירות שנת 2022
לפי נתוני האתר, המדינות הכי מתוירות לשנה זו הן: תאילנד עם 26.16% הזמנות של כרטיסי נסיעה, אחריה מקסיקו עם 18.05% הזמנות, קרואטיה במקום השלישי והמעט מפתיע, במקום הרביעי קוסטה ריקה ואת החמישייה המבוקשת סוגרת מדינת האיים - הפיליפינים.
חשוב לציין כי כאן מדובר במדינות שבהן התחבורה הציבורית היא הדרך המרכזית להתנייד ממקום למקום ולאו דווקא רכב שכור ומוניות, בעיקר כשעושים טיול לא קצר.
המדינות המבוקשות ביותר על ידי תיירים ישראלים המזמינים תחבורה ציבורית - יבשתית וימית - הן: תאילנד עם רוב מוחלט של ההזמנות (46.6%), אחריה הפיליפינים, פרו, מקסיקו וקולומביה.