אורכו של השביל החדש כ-200 מטרים, והוא מוביל מתחתית הסוללה אל שני בורות המים הראשונים שבמפלס העליון. מדובר בשביל שהיה סגור במשך כ-14 שנה וכעת נפתח מחדש. בעבר ניתן היה להיכנס אל בורות המים, אך בגלל סכנות בטיחות נמנעת כעת כניסה לתוך הבורות.
6 צפייה בגלריה
מצדה
מצדה
מצדה ממעוף הרחפן
(צילום: shutterstock)
עם פתיחת שביל בורות המים החדש הוא יאפשר למבקרים לראות ולהבין את סדר הגודל של מערכת המים המפוארת שהקים הורדוס שאין מקביל לה בארץ. כולנו יודעים שללא מים אין חיים וללא מערכת זו לא היו יכולים להתקיים במצדה הרומאים, היהודים והביזנטים. חשוב לציין שעל ההר, בסמוך לבית הכנסת, ישנו דגם המתאר במדויק כיצד פעלה מערכת חשובה זו ולא לחינם ניתן דגש על כך כחלק מסיפור מצדה.
על פתיחת השביל הייחודי, מספרת נועה גורדון מנהלת מרחב מצדה ברשות הטבע והגנים: "על הצלע המערבית של הר המצדה ישנה מערכת של 12 בורות מים המסודרת בשני מפלסים. בתקופת הורדוס הבורות האלו היו מתמלאים באמצעות אמת מים שהובילה אליהם מי שיטפונות. מדובר בבורות ענקיים והמערכת הזו היוותה את רוב מערכת אגירת המים של מצדה בכללותה. בנוסף ישנם עוד בורות מים מרשימים על במת ההר ומצידה המזרחי, אבל רוב המים נאגרו במערכת הזו שאת חלקה אנו רוצים להנגיש למבקרים".
גורדון הרחיבה על תהליך הפתיחה המחודש: "תהליך פתיחת השביל מחדש החל בשנת 2019. לשם כך ביצענו ניטור רציף על השביל במשך שנתיים, בכדי לבדוק האם קיימת בעיה בטיחותית. היות ולא נצפתה בעיה כזו, הוחלט לטפל בתשתיות השביל. העבודה לפתיחתו המחודשת של השביל כללה שיקום ושיפוץ המעקות לאורכו, עיבוי הסורגים המונעים כניסה לבורות המים, הוספת שילוט בטיחות וכעת אנו בתהליכי הצבת שילוט תוכן לאורך השביל שייתן הסבר לגבי בורות המים ויעניק למבקרים חוויה טובה יותר של ידע ותוכן חווייתי.
"השביל יאפשר גישה לשני בורות מים מרשימים, בדרך המבקרים יעברו מעל גשרון מהתקופה הרומית שאפשר את מעבר אמת המים שהגיעה לבורות הליכת אנשים והובלת בהמות משא. בשביל ניתן לראות גם שרידים של אמות המים וטיח מקורי ובנוסף נשקף מהשביל נוף מרהיב של מצדה מערב, השביל הרץ, השביל שמוביל לנחל צאלים וחווארי מצדה".
6 צפייה בגלריה
אחד מבורות אגירת המים במצדה
אחד מבורות אגירת המים במצדה
אחד מבורות אגירת המים במצדה
(צילום: shutterstock)
מדוע בעצם לפתוח שביל נוסף במצדה שידועה בחוויה המרעישה שהיא מציעה? "שביל זה מהווה עוד מוקד עניין בחלק המערבי של מצדה, הכולל את חניון הלילה, חזיון אורקולי ובקרוב יפתח גם שביל נחל מצדה, שביל קצר במעוק נחל מצדה שישלב יתדות ויאפשר טיול חוויתי לכל המשפחה ויציע חוויה נוספת למטיילים וללנים בחניון".
במידה שכל הבדיקות יהיו תקינות שביל הבורות מתוכנן להיפתח לקראת אמצע ינואר. טל חיוט, משמרת מחוז דרום ברשות הטבע והגנים שלקחה חלק בתהליך שימור בורות המים מרחיבה לגבי התהליך: "תהליך השימור מתחיל בתיעוד של המצב הקיים. התיעוד נעשה בעזרת צילומים וסיור בשטח להבנת הגורם והסיבה לבלייה. במקרה של שביל בורות המים היה צורך בהתערבות הנדסית וגיאולוגית ולכן פנינו לאנשי מקצוע עם הצילומים והצגת הבעיה. לאחר מכן הוחלט על ניטור למשך שנה שבו נעשו שלוש פעמים צילומי רחפן ובנוסף פעם בשבוע הליכה בשביל וצילום חוזר מאותם זוויות על מנת לבדוק האם יש אבנים נוספות שנופלות על השביל. הניטור נעשה גם בחורף וגם בקיץ בכדי להבין את הגורם והסיבה לבעיה.
"לאחר ניטור של שנה שבה לא נצפו נפילות דרמטיות, גם לאחר הגשמים הוחלט להתחיל בעבודות השימור בכדי לקדם את פתיחתו לקהל. הותקנו מעקות חדשים ותקינים לאורך כל השביל ובכניסה לבורות, חריצי זרימת המים והסלע שנחשף כוסו, נעשה שימור לטיח המקורי ששרד באמת המים לכל אורכה ובעזרת סנפלינג (מפני שלא היה ניתן לבנות פיגום) ונעשה שימור לקיר תמך של השביל".
6 צפייה בגלריה
לפני שימור טיח
לפני שימור טיח
לפני שימור הטיח
(צילום: טל חיוט, רשות הטבע והגנים)
6 צפייה בגלריה
במהלך שימור הטיח
במהלך שימור הטיח
במהלך שימור הטיח
(צילום: טל חיוט, רשות הטבע והגנים)
6 צפייה בגלריה
לאחר שימור הטיח
לאחר שימור הטיח
לאחר שימור הטיח
(צילום: טל חיוט, רשות הטבע והגנים)
6 צפייה בגלריה
אחרי שימור וייצוב הקיר - מילוי חומר מליטה בין האבנים
אחרי שימור וייצוב הקיר - מילוי חומר מליטה בין האבנים
אחרי שימור וייצוב הקיר - מילוי חומר מליטה בין האבנים
(צילום: טל חיוט, רשות הטבע והגנים)
מה החשיבות של התהליך ומה המבקרים לומדים מהמרחב הזה? "כדי לענות על שאלה זו צריך לחזור אחורה בזמן. הקושי העיקרי שעמד בפני בוני מבצר מצדה היה המחסור במים ובמקורות מים קבועים. מצדה נמצאת במדבר בצל הר ולכן כמות המשקעים השנתית מועטה".
על מנת להבטיח אספקת מים נבנתה מערכת מורכבת ובה שלוש מערכות:
1. מערכת איסוף וניקוז שאספה מי שיטפונות בנחל מצדה מדרום ונחל בן יאיר מצפון, באמצעות מערכת סכרים שהוקמו בנתיב זרימת המים בתוך הנחלים.
2. אמת מים (אקוודוקט) שרוחבה 1.4 מטר הובילה את מי השיטפונות מנחל מצדה אל השורה העליונה של בורות המים, אמה זו נקברה ברובה על ידי מחנות המצור הרומאיים, אך קטעים ממנה נשתמרו לאורך הנחל. אמת מים שנייה הובילה מים מנחל בן יאיר לשורה התחתונה של בורות המים.
3. בורות המים שתכולתם הכוללת כ-41 אלף מ"ק נחצבו בסלע בשתי שורות מקבילות: שמונה בורות בשורה העליונה וארבעה בורות בשורה התחתונה. כל הבורות מטויחים בכשבע שכבות של טיח הידראולי (כלומר טיח שלא מאפשר חלחול של מים). לכל בור היו שני פתחים, פתח תחתון אליו נכנסו מי השיטפון מאמת המים ופתח עליון עם מדרגות שממנו נשאבו המים. מהשורה העליונה של הבורות עולה שביל מפותל אל שער המים שנמצא בפסגת מצדה בסמוך לארמון הצפוני. המים הועלו אל מצדה על ידי בהמות משא או סבלים. מערכת זו חשובה לכל מתקני המים על ההר בית מרחץ, מקוואות, בריכות, בורות מים לשתייה וחקלאות. לפני כעשור ירדו גשמים עזים במצדה, הגשמים יצרו סחף ומפולת שהידרדרה אל השביל, פגעה במעקה ועקרה אותו ממקומו. עקירת המעקה שהיה מחובר אל הקיר הרומי שלמרגלות השביל גרמה לנזק וליציאה של אבני בנייה ממקומן, מה שמאיים על תמיכת השביל. בנוסף, כל השביל היה מחורץ מזרימת המים, סלעים שנחשפו וגרמו למעבר לא בטיחותי למבקרים הטיח המקורי ששרד לאורך אמת המים ניזוק והתפורר. ומכאן חשיבותו של תהליך השימור.