האם ישראייר וארקיע יפעילו בקרוב טיסות ישירות לארצות הברית? תלוי את מי שואלים. בהודעה שפרסם משרד התחבורה, תחת הכותרת "בשורה אדירה לנוסעים לניו יורק: שתי חברות ישראליות נוספות יפעילו טיסות לארה"ב", נכתב כי התקבל אישור זמני (לחורף בלבד, בשלב זה) לשתי חברות תעופה ישראליות נוספות להפעיל טיסות לארה"ב. אולם בבדיקה מול ישראייר וארקיע, שאמורות להפעיל את אותן טיסות, מתברר כי הדרך לתחרות מול אל על – החברה היחידה שטסה ישירות לאמריקה – עדיין ארוכה.
מנכ"ל ישראייר אורי סירקיס אמר בתגובה לפניית ynet: "אנחנו נפעיל טיסות לארה"ב רק אם ישנו את חוק טיבי".
גם מחברת ארקיע נמסר ל-ynet כי "החברה מברכת את המאמצים של רשות התעופה האזרחית מול האמריקנים לאישור הפעלת טיסות לצפון אמריקה של חברות נוספות. כרגע לחברה אין שום תוכנית מעשית לטוס לארה"ב".
על אף התגובות הצוננות של שתי החברות, בהודעה של משרד התחבורה נכתב: "בעקבות האישור, ישראייר וארקיע משלימות בימים אלו חכירת מטוסים רחבי גוף, והן צפויות בקרוב להפעיל יחד כ-10 טיסות שבועיות בקו תל אביב-ניו יורק. מדובר בבשורה חשובה שתגביר את התחרות, תוריד את המחירים, תספק מענה לנוסעים ותשפר את הזמינות לטסים לארה"ב".
"חברות התעופה מבקשות לתקן את החוק רטרואקטיבי, באופן שיפטור אותן מלשלם פיצוי כספי על עיכובי וביטולי טיסות לנוסעים, וכן יפטור אותן מלספק לנוסעים שירותי סיוע/כרטיסים לטיסות חלופיות"
מה קובע חוק טיבי שנמצא במוקד? לפי הנוסח הנוכחי של החוק, במקרים שבהם הטיסה בוטלה (לרבות אובר בוקינג) או המריאה בעיכוב של יותר משמונה שעות מבלי שחברות התעופה מסרו לנוסעים הודעה של 14 יום לפני הטיסה, זכאים הנוסעים לקבל מחברות התעופה פיצוי כספי ששיעורו מבוסס על מרחק הטיסה ונע בין 1,440 שקל (בטיסות עד 2,000 ק"מ), ועד 3,460 שקל (בטיסות מעל 4,500 ק"מ).
במסגרת החוק הנוכחי הוקנו לחברות התעופה מספר פטורים מתשלום הפיצוי הכספי לנוסעים, כאשר המרכזי שבהם קובע, כי מקום בו מפעיל הטיסה הוכיח כי "הטיסה בוטלה בשל נסיבות מיוחדות שלא היו בשליטתו, וגם אם היה עושה כל אשר ביכולתו – לא היה יכול למנוע את ביטולה בשל אותן נסיבות".
במהלך השנים ניסו חברות התעופה לטעון כי כל מקרה של ביטול טיסה חוסה תחת הפטור ותחת ההגדרה של "נסיבות מיוחדות", על מנת לחמוק מלשלם לנוסעים פיצוי כספי. אולם בתי משפט דנים בכל מקרה לגופו ולפי נסיבותיו הספציפיות, בעוד שהדעה הרווחת היא שיש לפרש פטור זה בצמצום רב, אחרת חוק זה ירוקן מכל תוכן.
ועדת הכלכלה דנה שלשום בהצעה לתיקון החוק באופן שיפגע בזכויות הנוסעים ויטיב עם החברות. נציגי חברות תעופה זרות, בהן בריטיש איירווייז, איבריה ועוד, הבהירו כי ישובו לטוס לישראל אם חוק טיבי ישונה. יו"ר הוועדה ח"כ דוד ביטן הבהיר: "אהיה פתוח לשינויים בחוק אם חברות התעופה הזרות יחזרו לארץ. אם הן לא חוזרות אני לא פתוח לשינויים, אני לא מוכן לניצול של המצב. בינתיים אני רק רואה שהם דוחים עוד ועוד את החזרה לישראל".
במהלך הדיון עלו מספר סוגיות שדרשו בירור מעמיק יותר, כמו חידוד נושא כרטיס הטיסה החלופי ואפשרות לטסים לרכוש ביטוח בעצמם. על רקע זה ביקש ביטן להכין במהירות נוסח מתוקן להצעה, ואמר כי הוא רוצה לסיים את הכנת ההצעה לקריאה שנייה ושלישית כבר בקרוב.
עו"ד אהוד פאי, שמסר נייר עמדה עבור הצרכנים והשתתף בדיון בוועדה, מתנגד בתוקף לתיקון המוצע. "לדעתי אין בין הצעת חוק זו לבין השבת חברות התעופה הזרות לפעול בישראל - כל קשר", אמר פאי, "ולראיה שחברות התעופה הישראליות מפעילות מאות טיסות בחודש, חרף חובותיהן לפי החוק הקיים. מדובר בהצעה חד-צדדית לחלוטין של חברות התעופה הזרות והישראליות, הפוגעת בזכויות הבסיסיות של הנוסעים ואינה פותרת שום דבר, למעט הגדלת הרווחים של חברות התעופה לרבות של החברות הישראליות שהגדילו לפי הדיווחים בתקשורת ב-70% את רווחיהם מאז המלחמה, וגורפות רווחים של מיליוני שקלים ברבעון".
גם נציגת המועצה לצרכנות, עו"ד יעל שאואט, אמרה כי מדובר בתיקון מיותר. "נציגי חברות התעופה מנסות לתקן באופן חד-צדדי את החוק - תוך פגיעה משמעותית בזכויות הכי בסיסיות של הצרכנים, ותוך ניצול חוסר הניסיון והפרקטיקה בתחום של הוועדה", אמרה שאואט.
בשיחה עם ynet הוסיף פאי והסביר כי "חברות התעופה מבקשות לתקן את החוק רטרואקטיבי, באופן שיפטור אותן מלשלם פיצוי כספי על עיכובי וביטולי טיסות לנוסעים, וכן יפטור אותן מלספק לנוסעים שירותי סיוע/כרטיסים לטיסות חלופיות. אולם עסקינן בדרישה לא חוקתית בעליל".
פאי אף הזכיר כי מטרת התיקון לחוק הנה, כביכול, לנסות ולגרום לחברות תעופה זרות לשוב ולפעול בישראל, בעוד שחברות התעופה הישראלית מעולם לא הפסיקו לפעול, כך שאין כל היגיון לפטור את חברות התעופה הישראליות מחובותיהן לפי החוק, לרבות מתשלום פיצו כדין.
מנכ"ל ישראייר: "אנחנו לא יכולים להיות בסיטואציה שאם נפעיל מטוסים חכורים עם צוותים זרים נצטרך בסוף לפצות את הנוסעים אם הטיסה בוטלה שלא באשמתנו. החוק כפי שהוא כיום לא כלכלי לנו"
מנגד, בישראייר טוענים כי בשל השיבושים שיוצרת המלחמה בענף התעופה, ישראייר מתמודדת עם תביעות ודרישות למתן פיצוי כספי בגין שיבושי טיסות. לדברי החברה, מאז פרוץ המלחמה הוגשו נגדה יותר מ-100 תביעות בסכום מצטבר של 2.2 מיליון שקל. מתחילת המלחמה, ובכל פעם שהמתיחות הביטחונית גוברת, חברות תעופה זרות מבטלות את הטיסות לישראל כמעט ללא התראה מוקדמת. חלקן עושות זאת לתקופות קצרות וחלקן לתקופות ארוכות. בכך הן משאירות את הנוסעים ללא פתרונות וללא חלופות.
אורי סירקיס מנכ"ל ישראייר אמר בדיון בוועדת הכלכלה כי אם החוק ישונה הוא מבטיח להגדיל את היקף הטיסות במחירים סבירים וכי ישראייר תתחיל לטוס לארה"ב: "יש לנו כחברת תעופה יכולת להגדיל את ההיצע ולהוריד מחירים. אם נקבל את ההקלות, נפעיל שש טיסות בשבוע לארה"ב, אבל אנחנו לא יכולים להיות בסיטואציה שאם נפעיל מטוסים חכורים עם צוותים זרים נצטרך בסוף לפצות את הנוסעים אם הטיסה בוטלה שלא באשמתנו. החוק כפי שהוא כיום לא כלכלי לנו - אם אנחנו מתמחרים טיסה ב-200 דולר והיא מבוטלת ואנחנו צריכים לשכן את כל הנוסעים במלון, זה לא כלכלי. אנחנו חברה שפועלת משיקולים מסחריים".