טיסה מורטת עצבים עברה על נוסעי טיסת חברת S7 איירליינס או בשמה הרשמי סיביריה איירליינס. שורת תקלות גרמה לטייסים לאבד שליטה על המטוס, הקברניט הכריז ברשת הקשר על מצב חירום וביקש לנחות מיידית אך נאלץ לשהות באוויר קרוב לחמש שעות וחצי. לפני שנצלול אל הפרטים עוצרי הנשימה נספר כי המטוס נחת בבטחה.
הכל התחיל ביום חמישי בערב, סביב השעה 22:00 (שעון מקומי). המקום: נמל התעופה הבינלאומי מגדן-סוקול, הממוקם כ-50 ק"מ צפונית למרכז העיר מגדן שבמזרח הרחוק הרוסי, אזור שבו שורר מזג אוויר קר במיוחד, מינוס 24 מעלות, ליתר דיוק, עם שלג ורוחות במהירות של 27 קמ"ש ומשבים שמגיעים ל-47 קמ"ש.
המטוס מדגם איירבוס A321 של חברת התעופה S7 מתכונן להמראה כשעל סיפונו כ-200 נוסעים ואנשי צוות. בזמן תפעול טיסות במזג אוויר קפוא, נסביר, שירותי הקרקע בשדה התעופה מבצעים הליך הסרת התקרחות (De-Ice) בדגש על הכנפיים ושטחי ההיגוי באוויר. במהלך אותו הליך משתמשים בחומר שמספק הגנה לאותם משטחים מפני התקרחות בשלבים הראשונים של הטיסה והטיפוס, כדי לסייע למטוס לצאת בבטחה מהאזור הקפוא.
טיסת S75220 מסיימת את ההכנות אך יוצאת באיחור של כשעה וחצי. היעד: העיר נובוסיבירסק בדרום-מערב סיביר, מרחק של כחמש שעות טיסה. דקות ספורות לאחר ההמראה מתחילות הצרות. הטייס האוטומטי מתנתק מסיבה לא ברורה ובמקביל מתרחשת שורת תקלות במערכות אלקטרוניות שונות במטוס. התוצאה: הטייסים מאבדים שליטה על המטוס שמתחיל לאבד גובה. הטייסים מדווחים על התקלות למגדל הפיקוח של שדה התעופה שממנו המריאו ומתכננים להסתובב ולנחות שם. אך מתברר שזו לא משימה פשוטה.
"חמש דקות אחרי ההמראה הרגשנו שהמטוס מתחיל לאבד גובה בחדות", יספר לאחר הנחיתה אחד מהנוסעים ל"דיילי מייל" הבריטי. "עפנו למעלה ולמטה בתוך המטוס. ממש נדבקנו לכיסא ומיד אחר כך כמעט ריחפנו כאילו אין כבידה (אפקט שמתרחש כשהמטוס צונח בחדות בזווית מסוימת. בנאס"א מייצרים באופן מבוקר תנאים כאלה כדי לדמות תנאים של חוסר גרביטציב ולאמן אסטרונאוטים – ד"ס). תנועות הכנפיים, הרעשים בגוף המטוס, הרעש המחריד של הרוח, רעש המנועים החזק, תיקים נפלו מלמעלה – זה היה סרט אימה".
הטייסים מתחילים לטוס במעגלים בקרבת השדה ובמקביל המטוס מאבד גובה, לעתים באופן חד, ושב ומטפס. המטוס מכוסה בקרח, גם בכנפיים וגם במנועים, דבר שמשפיע על ביצועיו וככל הנראה גורם לשיבושים במערכות הטיסה וההיגוי השונות. לפי דיווחים, האורות במטוס כבו ונדלקו לסירוגין. צוות המטוס מנסה פעמיים לגשת לנחיתה אך ללא הצלחה, המטוס כבד מדי ועם הרבה דלק, אין להם ברירה אלא להישאר באוויר כדי להוריד משקל.
לפי דיווחים בתקשורת הרוסית, בהקלטה בין תא הטייס למגדל הפיקוח נשמע הטייס אומר: "מיידיי! מיידיי! אנחנו לא יכולים לשלוט במטוס. אנחנו לא מצליחים לייצב את המטוס, יש כאן רוחות חזקות מאוד".
למטוס מדגם זה אין אפשרות להשליך דלק באוויר כדי להוריד משקל, ולכן הטייסים מחליטים להטיס אותו לנמל התעופה הבינלאומי אירקוטסק שבקרבת אגם באיקל שבסיביר כדי לשרוף בדרך דלק ולהוריד משקל. לאחר כשעה של מאבק עם המטוס בתנאי מזג אוויר קיצוניים הטייסים מצליחים לייצב את המטוס ולהשתלט עליו ומתחילים בטיפוס מתון מאוד לעבר גובה שיוט של 32 אלף רגל.
בדרך ליעד החדש הטייסים שוקלים לנחות בנמל התעופה הבינלאומי של פלטון אויונסקי יקוטסק, אבל מחליטים לוותר בשל טמפרטורות קיצוניות – מינוס 30 מעלות – ששוררות שם. הם ממשיכים אם כן לנמל התעופה באירקוטסק, היכן שמזג האוויר יותר נח והטמפרטורה היא רק מינוס מעלה אחת. לאחר כארבע שעות וחצי של טיסה בשליטה – וחמש שעות וחצי בסך הכל באוויר – הם נוחתים שם בבטחה.
הנוסעים, ובהם 25 ילדים, מוחאים כפיים בשמחה. "אנשים בכו והחלו להתפלל באוויר", סיפר אחד מהנוסעים ששחזר את רגעי האימה. "נוסעת אחת חיבקה את בעלה והחלה להיפרד ממנו, משוכנעת שהם הולכים למות".
חברת התעופה פרסמה הודעה לתקשורת ובה כתבה: "במהלך טיסת S75220 ממגדן לנובוסיבירסק, המטוס נכנס לשטח קיפאון קיצוני, דבר שגרם למערכת הטייס האוטומטי להתנתק. חברת התעופה לא פוסלת מכלל אפשרות שטיפול האנטי התקרחות שניתן למטוס בשדה התעופה לפני ההמראה לא היה חף מתקלות. לכן ההתקרחות יכלה להיות גם על הקרקע ולא רק באוויר".
לפי דיווחים בכלי התקשורת, המשטרה נקראה לבדוק איך בוצע תהליך האנטי קרח למטוס, כדי לבדוק אם מדובר מרושלת או אפילו בזדון. גם רשויות התעופה ברוסיה חוקרות את המקרה.