יו"ר הסתדרות עובדי המעבדות, הבוקר
(צילום: ירון ברנר)

ישראלים שתכננו לטוס לחו"ל בימים אלה מצאו את עצמם הבוקר (יום א') בבעיה ובחוסר ודאות, זאת לאחר ש-2,000 עובדי המעבדות הציבוריות פתחו בשביתה. החל מהבוקר לא נבדקות דגימות שגרה במעבדות בתי החולים והקופות, ומבוצעות רק בדיקות מעבדה מצילות חיים. כמו כן, רק נבדקים חיוביים לקורונה מקבלים עדכון. המשמעות: נוסעים שרכשו כרטיסים מתקשים לקבל תוצאות בתוך 24 שעות כדי להציגן בעמדת הצ'ק אין לפני ההמראה ולאחר הנחיתה.
העובדה שנבדקים עם תשובה שלילית לא מקבלים הודעה ואישור על כך מסנדלת את הנוסעים שחייבים להציג מסמך בשפה האנגלית עם תוצאה שלילית. אז מה עושים? נוסעים של חברת ישראייר ממשיכים ליהנות משיתוף הפעולה של החברה עם המעבדה הפרטית הדסה מדיקל. על הפרק: בדיקת קורונה בעלות של 170 שקלים במעמד ההזמנה, או 340 שקלים למי שמזמין את הבדיקה בנפרד לאחר שרכש את הכרטיס.
הבדיקה כוללת התחייבות לתוצאה תוך 24 שעות, כולל טופס בשפה האנגלית. במעבדה זו, שפועלת ברמת גן ובירושלים, ניתן לבצע בדיקות לנוסעים מכל חברות התעופה.
אינפו
התקשרנו הבוקר גם למעבדות של בית החולים רמב"ם בחיפה שגובות 606 שקלים לבדיקה עם תוצאות תוך 24 שעות, אך עובדיהן שובתים. גם המעבדות בדרום - ביוספטל ובסורוקה - מושבתות. במוקד ההזמנות של מרכז שמיר בבית חולים אסף הרופא הטלפון כל הזמן תפוס, זה לא מפתיע בהתחשב בעומס הכבד שיש על הקו. נזכיר, החל מיום שלישי תוכפל מכסת הכניסות של ישראלים ליוון - מ-600 תיירים בשבוע ל-1,200 ישראלים בשבוע.
יוסי מאזור השרון הוא נוסע אחד מתוך רבים שמצאו את עצמם מתחילים את השבוע במרדף אחר בדיקת קורונה. יוסי אמור לטוס עם חברת אג'יאן איירליינס היוונית ביום שישי. הוא הזמין תור לבדיקה ליום רביעי הקרוב במרפאה פרטית, אך נתקל בבעיה. "שילמתי מראש 950 שקלים למרפאה, אבל למרות שמדובר במרפאה פרטית היא תלויה במעבדות של איכילוב ואלו שובתות.
"מאתמול בבוקר אני מחפש מעבדה פרטית, התיישבתי על הטלפונים של כל המעבדות - מצפון ועד דרום - ואו שאומרים לי שיש שביתה או שהקו תפוס". גם אם יוסי ימצא מעבדה הוא יצטרך לשלם כמעט 600 שקלים מעבר למה שכבר שילם. "אני מוכן לשלם את הסכום, העיקר לא לאבד את הטיסה", סיפר בשיחה עם ynet. "שילמתי כבר עבור הטיסה והמלון באתונה. כמוני יש עוד רבים. עד שכבר פתחו את השמיים, עושה רושם שזה היה בקושי לשבועיים – וחסל".
2 צפייה בגלריה
בדיקה בדיקות
בדיקה בדיקות
שביתת המעבדות
(צילום: AFP)
מקבוצת אמסלם טורס נמסר: "אנו עוקבים אחר האירועים ומקווים כי יימצא פתרון לנושא השביתה בהקדם. לקוחות החברה שהזמינו כרטיסים ומתוכננים לטוס במהלך השבוע הקרוב יופנו למעבדות פרטיות וכמובן שנעשה את מרב המאמצים למציאת פתרונות יצירתיים כדי לאפשר להם לממש את תוכניותיהם. אנו נעמוד לצד לקוחותינו ונמשיך להילחם בעבורם כתמיד, גם בעניין מזעור נזקים ודמי ביטול במידת הצורך".
מחברת פגסוס, שמשווקת טיולים לבולגריה וליוון, נמסר בתגובה כי מי שלא יוכל לטוס יקבל את כספו בחזרה.
מחברת הלואו-קוסט וויזאייר טרם נמסרה תגובה.
2 צפייה בגלריה
מדידת חום בכניסה לנתב"ג
מדידת חום בכניסה לנתב"ג
מדידת חום בכניסה לנתב"ג
(צילום: יריב כץ)

"אם האוצר לא יתעשת - לא נשחרר בכלל בדיקות קורונה"

ובתוך כך, יו"ר הסתדרות עובדי המעבדות אסתר אדמון איימה הבוקר (ראשון) בריאיון לאולפן ynet כי "אם משרד האוצר לא יתעשת - לא נשחרר בכלל תוצאות של בדיקות". אדמון הוסיפה ואמרה: "אנחנו מבקשים מהאוצר להתעשת ולתקן את כל העוולות שנעשו במעבדות בעשור האחרון. אנחנו לא מצליחים לגייס עובדים למעבדה בגלל השכר הנמוך, ומנגד - פתחו מעבדות פרטיות. הסכם השכר שלנו קיים משנת 1995. מאז לא נחתם הסכם אחר ולא עדכנו את שכר עובדי המעבדות".
ממשרד האוצר נמסר הבוקר בתגובה: "בשבועות האחרונים מתנהל משא ומתן על דרישות עובדי המעבדות. במשא ומתן האינטנסיבי שהתרחש עד עתה הושגו הסכמות בחלק מהנושאים שעל הפרק. בנושאים האחרים, הוצעו הצעות מרחיקות לכת, שנענו בשלילה.
"צר לנו שעל אף ההסכם הקיבוצי שנחתם עם עובדי המעבדות והתוספות המשמעותיות שניתנו על בדיקות הקורונה לשביעות רצונם של העובדים, בוחר ארגון המעבדות לנצל את המצב ולשבות בתקופה רגישה זו, הן מבחינה כלכלית והן מבחינה בריאותית. אנחנו נכונים בכל עת לשוב לשולחן המשא ומתן, ומפצירים בארגון עובדי המעבדות להצטרף למאבק בעת הזו ולהסיר את איומי השביתה".