האם בשנים הקרובות תתרחש מהפכה היפר-סונית בעולם התעופה? ונוס אירוספייס (Venus Aerospace), חברת סטארט אפ הנדסית מיוסטון התקדמה צעד נוסף בפרויקט השאפתני ביותר שלה –בניית מטוס היפר-סוני בשם Stargazer שיהיה מסוגל לטוס מלונדון לניו יורק בתוך פחות משעה. במהלך שנת 2025 תרכיב החברה את המנוע החדש שפיתחה, מנוע דטונציה רמג'ט של 2000 ליברות דחף (VDR2), על מטוס בלתי מאויש לקראת טיסת מבחן.
כרגע אין צפי לסיום בניית ה-Stargazer שאמור יהיה להגיע למהירות פורצת דרך של 6 מאך (5,795 קמ"ש) ומעלה, פי שישה ממהירות הקול. בניגוד למטוסים מסורתיים, המטוס ההיפר-סוני החדש יטוס גבוה יותר, תוך שימוש במנועי סילון קונבנציונליים להמראה לפני המעבר להנעה רקטית ברגע שיגיע לגובה המתאים.
ההבדל העיקרי בין שני סוגי המנועים ניכר בכך שמנוע רקטי הוא מנוע שכל החומרים הנחוצים לפעולתו נמצאים בתוכו, זאת בניגוד למנוע סילון הצורך חמצן מהאטמוספרה בעת פעולתו. תכונה זו של המנוע הרקטי הופכת אותו למתאים למשימות הכרוכות ביציאה מהאטמוספרה של כדור הארץ, מה שיקנה לטסים נופים עוצרי נשימה מגובה של עד 110 אלף רגל. מטוסי נוסעים "רגילים", לצורך ההשוואה, מגיעים לגובה של כ-35 אלף רגל.
הקונקורד האגדי, מטוס נוסעים על-קולי שפותח בשנות ה-60 של המאה ה-20 על ידי בריטניה וצרפת והופעל בשנים 1976-2003 בחברות התעופה בריטיש איירווייז הבריטית ואייר פראנס הצרפתית, הגיע לגובה של כ-60 אלף רגל.
"המנוע של מטוס ה- Stargazerהופך את החלום ההיפר-סוני למציאות", אמר ד"ר אנדרו דאגלבי, מייסד שותף של חברת ונוס אירוספייס בכנס החדשנות Up.Summit, תוך שהוא מתקשה להסתיר את התרגשותו מפריצת הדרך המהפכנית שהוא ועמיתיו עשויים להשיג.
המרוץ לחידוש טיסות על-קוליות מסחריות נמצא בשיאו. בחודש מרץ האחרון חברת בום טכנולוגיה הודיעה כי ערכה טיסת בכורה מוצלחת למטוס XB-1 – אבטיפוס בקנה מידה מוקטן ביחס של 3:1 של מטוס הנוסעים המסחרי העל-קולי העתידי Overture.
טיסות המבחן של הדגם המוקטן צפויה לסייע למהנדסי החברה לקבוע כיצד תיראה הגרסה הסופית של מטוס הנוסעים Overture, שעל פי התחזיות האופטימיות ביותר צפוי להתחיל לפעול מבצעית בשנת 2030. עוד נמסר מבום טכנולוגיה כי מטוס ה-Overture צפוי לשאת בין 64 ל-80 נוסעים במהירות של 1.7 מאך (2082.57 קמ"ש), וכל זאת כשהוא עושה שימוש רק בדלק תעופה בר קיימא.
קודם לכן בחודש ינואר נאס"א ולוקהיד מרטין חשפו את המטוס העל-קולי השקט X-59. באמצעות מטוס זה, יחיד מסוגו בעולם, נאס"א מתכננת ללקט מידע שיוכל להביא למהפכה בתחום התעופה ולסלול את הדרך לדור חדש של מטוסים מסחריים שיוכלו לטוס מהר יותר ממהירות הקול.
בבניית המטוס החדש נאס"א מנסה להתגבר על אחד מהמכשולים הגדולים ביותר שעומדים בפני מטוסים על-קוליים – אפקט הבום העל-קולי. בזמן חציית מחסום מהירות הקול, נוצרים גלי הלם מסביב למטוס, דבר שגורם לגלי לחץ ולתנודות שנשמעים לאנשים על הקרקע כקול פיצוץ חזק. מדינות רבות הטילו מגבלות על מעבר מחסום הקול מעל ליישובים ולאזורים מאוכלסים.
המטוס החדש, שהוא מטוס ניסוי ייחודי ולא אב טיפוס לסדרה של מטוסים שייוצרו לאחר מכן, צפוי לטוס במהירות של כ-1,488 קמ"ש –פי 1.4 ממהירות הקול. אורכו – 30.3 מטרים ורוחבו – 8.99 מטרים. אף המטוס מהווה כמעט שליש מאורכו, והוא אמור לשבור את גלי ההלם שגורמים לבומים העל-קוליים. תא הטייס, שממוקם כמעט באמצע המטוס, לא כולל שמשה קדמית, והטייסים שיטיסו את המטוס יביטו במסכים שיהיו מחוברים למצלמות. בנאס"א ובלוקהיד מרטין סבורים כי עיצוב המטוס והטכנולוגיות החדישות שהוטמעו בו יסייעו ל-X-59 להגיע למהירות אדירה תוך יוצר "חבטה קולית" שקטה יותר.
המתחרה השלישית במרוץ מגיעה מיפן. ביוני 2021 דווח כי כמה חברות ותאגידים יפניים חברו לסוכנות היפנית לחקר החלל (JAXA) במסגרת פרויקט מיוחד לתכנון ופיתוח מטוס על-קולי חדש. המטרה: ייצור מטוס נוסעים על-קולי עם 50 מושבים שיהיה מבצעי עד שנת 2030.